اهمیت ورزش و تفریح سالم از منظر اسلام

تفریحات سالم و ورزش از عوامل تامین کننده سلامتی آدمی اند که درروایات اهل بیت سلام الله علیهم اهمیت ویژه ای به آن ها داده شده

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ گفتمان معنویت در آخرین یادداشت خود آورده است:

تفریحات سالم و ورزش از عوامل تامین کننده سلامتی آدمی اند که درروایات اهل بیت سلام الله علیهم اهمیت ویژه ای به آن ها داده شده وبرای آن ها مصادیقی راذکر کرده اند یکی از آثار بهره مندی از تفریحات سالم وحلال تقویت ویاری انسان درانجام امور دینی وزندگی است.

رسول خدا  صلی الله علیه و آله می فرماید:خردمند اوقات روزانه اش را به چهار بخش قسمت می کند:...بخشی ازآن را برای بهره جویی  ازحلال قرار می دهد واین بخش قسمت های دیگر را تقویت می کند ومایه آرامش وآسایش قلب می شود.

اهمیت تفریحات سالم

رسول خدا صلی الله عیه وآله می فرماید:به سرگرمی وبازی بپردازید زیرا دوست ندارم سخت گیری وخشونت در دینتان مشاهده شود.

امیرمومنان سلام الله علیه در تفسیر آیه (لاتنس نصیبک من الدنیا)می فرماید:سلامتی ،توانایی ،فراغت،جوانی ،نشاط،بی نیازی وثروت خود را فراموش نکن وبابهره گیری سالم ازآن ها درپی آخرت باش.

امام صادق سلام الله علیه  می فرماید:درحکمت داود آمده که برای مسلمان خردمند سزاوار است که جزمیان سه کار نگردد :ترمیم زندگی ،توشه برای آخرت ولذتی درغیرحرام.

امام کاظم سلام الله علیه می فرماید:بکوشید شبانه روز خودرا درچهار بخش تنظیم کنید :بخشی برای مناجات با خدا ،بخشی برای تامین هزینه زندگی،بخشی برای همنشینی بابرادران ودوستان مورد اعتمادی که باصفای باطن درعیب زدایی شما سهم دارند وبخشی برای لذت جویی ازحلال.

همان حضرت می فرماید: برای خویش ازلذایذ حلال دنیا بهره ای در نظر بگیرید ،تاحدی که به بی مبالاتی{دوری ازمروت} واسراف نرسد وبدین وسیله به کارهای دینی بپردازید ،زیرا روایت شده است :کسی که دنیایش رابرای دینش رها کند ازما نیست.

آثارتفریحات سالم :

امیرمومنان سلام الله علیه می فرماید :اوقات سرور وشادمانی فرصت مناسبی برای طراوت روح وجان است؛نیز می فرماید :سرور وشادمانی مایه انبساط روان وافزایش طراوت  است .

برخی مصادیق تفریح:

اسب دوانی وتیراندازی

....

شنا وریسندگی

....

لطیفه گویی

امام باقر سلام الله علیه می فر ماید:سرگرمی مومن درسه چیزاست :بهره جویی از همسر ،شوخی بادوستان ونمازشب.

 منبع :کتاب مفاتیح الحیات نوشته علامه جوادی صفحه 203
برچسب ها: ورزش ، تفریح ، سلامت ، روح ، جسم ، وبلاگ ، باشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.