دبیر بیست و نهمین کنگره سالانه انجمن روانپزشکان:

10 درصد افراد جامعه دچار اختلالات شخصیتی هستند

دبیر بیست و نهمین کنگره سالانه انجمن روانپزشکان با اشاره به اینکه اختلالات شخصیت هم شایع هستند و هم مزمن، گفت: 10 درصد مردم به اختلالات شخصیتی مبتلا هستند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛دکتر پرویز مظاهری دبیر بیست و نهمین کنگره سالانه انجمن روانپزشکان گفت:  این افراد بیش از حد اعصاب خردکن و پر توقع اند. احتمال اینکه مبتلایان به اختلالات شخصیت تن به کمک‌های روانپزشکی ندهند و داشتن هرگونه مشکل را انکار کنند، بالاست چرا که اساسا خود را بیمار نمی دانند. این اختلال بر اساس تجارب درون ذهنی فرد که با ملاک های فرهنگی مطابق نیستند به وجود می آید و در طول زمان تغییر می کند.
این روانپزشک با بیان اینکه افراد مبتلا به اختلال شخصیت  به سه گروه تقسیم می شوند، اظهار کرد: گروه اول شامل اختلال شخصیت پارانوئید، اسکیزوئید و اسکیزوتایپی است.  اغلب افراد این گروه نامتعارف به نظر می‌رسند و مطالبی که اظهار می‌کنند با منطق و دیدگاه عمومی جامعه منطبق نیست. به عنوان مثال بیماران مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید،  شکاک اند، بی اعتمادی بی جا به همه افراد دارند، اغلب متخاصم، تحریک پذیر و خشمگین‌اند و مدام مدرک جمع می‌کنند.
مظاهری افزود: گروه دوم شامل اختلال شخصیت ضد اجتماعی، مرزی، نمایشگر و خودشیفته است. افراد این گروه اغلب نمایشی، نامتعادل و هیجانی‌اند. بخصوص مبتلایان به اختلال شخصیت ضد اجتماعی که منطبق با هیچ یک از قوانین اجتماعی نیستند و صدمات جبران ناپذیری به خود، خانواده و اجتماع وارد می‌کنند.
دبیر بیست و نهمین کنگره سالانه انجمن روانپزشکان گروه سوم را  شامل اختلال شخصیت دوری گزین، وابسته و وسواسی جبری دانست و عنوان کرد: افراد این گروه اغلب مضطرب و هراسان به نظر می‌رسند. در این گروه، اختلال شخصیت وسواسی جبری از اختلالات پر هزینه و مشکل ساز برای بیمار، افراد خانواده وی و جامعه محسوب می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه صد درصد این بیماران علیرغم اینکه خود را بیمار نمی دانند، نیاز دارند تحت درمان قرار بگیرند، گفت: درمان به دو شکل دارویی و غیر دارویی ( روان درمانی) انجام می پذیرد.
دبیر انجمن روانپزشکان ایران در پایان اضافه کرد:  در صورت مراجعه بموقع و درمان، عوارض ایجاد شده برای این بیماران کاهش چشمگیری خواهد یافت.
بر اساس این گزارش بیست و نهمین همایش سالانه انجمن روانپزشکان که از تاریخ یازده آبان ماه سال جاری در محل سالن همایش های بیمارستان میلاد آغاز به کار کرده است تا سیزدهم آبان ماه ادامه دارد.
برچسب ها: مظاهری ، صدمات ، منطبق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.