خوزستان/

عملیات نصب عرشه فاز 17 طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی آغاز شد

عملیات نصب عرشه (TOP DECK ) فاز 17 طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی در آب های خلیج فارس آغاز شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان، مدیر عملیات حفاری فازهای 17 و 18 پارس جنوبی در این شركت با بیان این كه نصب این عرشه در چارچوب طرح تولید زودهنگام از این فازها صورت می گیرد، اظهار كرد: پیش بینی می شود این عملیات یك هفته به طول انجامد.

مهندس سیامك شفیعی توضیح داد: در این ارتباط دستگاه حفاری از سكو جدا سازی و به سمت عقب كشیده می شود و پس از نصب عرشه دوباره به محل استقرار خود برگشت و عملیات حفاری چاه ها دنبال خواهد شد.

وی افزود: پس از مستقر شدن دكل در حدود دو هفته مراحل تكمیل چاه ها انجام شده و پس از عملیات مشبك كاری، هفت حلقه چاه آماده بهره برداری می شود.

شفیعی با اشاره به این كه قرار بود این عملیات هفته گذشته شروع شود كه به علت مواج بودن دریا به تعویق افتاد، گفت: انتظار می رود اواخر دی ماه این تعداد چاه مورد بهره برداری قرار گیرد و هشت حلقه چاه فاز 18 نیز با فاصله یك ماه جریانی گردند.

مدیر عملیات حفاری فازهای 17 و 18 پارس جنوبی در شركت ملی حفاری ایران اظهار كرد: برای شتاب بخشی در اجرای پروژه از ابتدا یك دستگاه حفاری فوق سنگین ( سوپر ریگ) به كار گرفته شد كه با توجه به اجرای عملیات حفاری به صورت دسته ای (جمعی) میانگین حفاری هر حلقه چاه در این فاز 64 روز بوده است كه ركورد خوبی در عملیات حفاری در پارس جنوبی محسوب می شود.

وی یادآوری كرد: در اجرای طرح تولید زودهنگام از فازهای 17 و 18 طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی به موجب توافق به عمل آمده با شركت نفت و گاز پارس به عنوان كارفرما، عملیات حفاری و تكمیل 15 حلقه چاه در فاز 17 و 18 زودتر از برنامه تحقق خواهد یافت.

شفیعی گفت: در این زمینه در فاز 17 بیش از 39 هزار متر و فاز 18 افزون بر 35 هزار متر و در مجموع فراتر از 74 هزار متر حفاری شده است.

مدیر عملیات حفاری فازهای 17 و 18 پارس جنوبی در شركت ملی حفاری ایران افزود: اجرای حفاری این پروژه به صورت كلید در دست (EPD ) از سوی این شركت با استقرار 2 دستگاه حفاری دریایی در دست اجراست.

وی با اشاره به این كه پیش بینی شده است برای حفر 22 حلقه چاه در فازهای 17 و 18 در مجموع نزدیك به 90 هزار متر حفاری انجام شود، اظهار كرد: در اجرای این پروژه مطالعات لازم برای شناسایی لایه های زمین شناسی، مهندسی و برنامه ریزی حفاری، خدمات فنی، تامین كالا، مواد، دستگاه های حفاری و همچنین مدیریت و نظارت بر اجرای پروژه در تعهد شركت ملی حفاری ایران است.

شفیعی گفت: نخستین دستگاه حفاری برای آغاز عملیات حفاری در فازهای 17 و 18 پارس جنوبی 26 اسفند سال 1388 در این موقعیت مستقر و عملیات حفاری را از تاریخ 11 فروردین سال 89 آغاز و دومین دستگاه نیز 19 بهمن همان سال كار خود را در پارس جنوبی شروع كرد.

شركت ملی حفاری ایران در فروردین ماه امسال نیز حفاری 24 حلقه چاه در فاز 9 و 10 طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی را تكمیل و به كارفرما تحویل داد و هم اكنون در پروژه حفاری چاه های توصیفی و توسعه ای فاز 14 پارس جنوبی فعالیت دارد./س
برچسب ها: نصب ، فاز ، میدان گازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.