سنندج/

فعالیت یک معدن سنگ، قلعه تاریخی مریوان را تهدید می کند

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: فعالیت معدن سنگ در مریوان حیات قلعه تاریخی امام و مسجد سرخ در این شهر را به خطر انداخته است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران سنندج ، آذرشب  گفت: یک معدن سنگ در مجاور قلعه تاریخی امام مریوان وجود دارد که از مدت‌ها پیش اکیپی در آنجا کار می‌کردند اما با پیگیری میراث فرهنگی فعالیت این گروه متوقف شده است.
معاون میراث فرهنگی درباره نام این قلعه، افزود: نام کوه امام از نام «شیخ احمدبن انبار نعیمی‌ الحسنی» گرفته شده که در سده هشتم هجری قمری از طرف امیر حمزه بابان به عنوان پیش‌نماز و امام جماعت مسجد سرخ منسوب شده است.
قلعه مریوان در شرق شهرستان مریوان واقع شده و بر اساس برخی از مستندات تاریخی به ‌مدت سه قرن یکی از مکان‌های حکومتی امیران بابان و اردلان بوده است.
قلعه تاریخی امام مریوان متشکل از سه قلعه است که هر کدام از این قلعه‌ها بر روی قله‌های سه‌گانه کوه امام واقع در جنوب شهر قرار دارند.
به گفته آذرشب، در حال حاضر فقط آثاری از پله‌ها و آب ‌انبار آن که از سنگ تراشیده شده، برجای مانده است با این حال این اثر باستانی به دلیل حفاری این معدن سنگ به عمق 20 متر در پای یکی از قلعه‌ها، در معرض تخریب کامل قرار گرفته است./س
برچسب ها: معدن ، پیش نماز ، تخریب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.