بجنورد/

۷ ابزار رایگان که برای تامین امنیت کامپیوتر ضروری هستند

امنیت، تمام آن چیزی است که برای حفاظت از اطلاعات و داده های خود نیاز دارید و برای تامین آن نیازمند رعایت برخی اصول و استفاده از ابزارهای مناسب هستید. این روزها پرداخت ها و بررسی وضعیت حساب بانکی و ارتباطات ما بیشتر وابسته به کامپیوتر و اینترنت شده است.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد،

پس برای حفاظت از اطلاعات حساس مان باید کامپیوترمان را مجهز کنیم و با پیشگیری، مانع از به وجود آمدن خطرات شویم. در این مطلب ابزارهایی ضروری و در عین حال رایگان را که برای افزایش ضریب امنیت کامپیوتر، لازم هستند، معرفی کرده ایم. استفاده از این ابزارها کامپیوتر شما را تا حد زیادی از خطرات دور نگه می دارد.

‏۱- AVG Anti-Virus (ویندوز)

وجود یک آنتی ویروس از اولویت های امنیتی برای حفاظت از کامپیوتر است. انتخاب های زیادی برای یک آنتی ویروس مناسب و امن وجود دارد. نسخه های رایگان و تجاری زیادی نیز می توانند مد نظر قرار گیرند. اما آنتی ویروس های رایگان مناسب با کاربری مطلوب وجود دارند که می توانند به خوبی از کامپیوتر شما محافظت کنند.

‏AVG آنتی ویروسی رایگان، قدرتمند و محبوب است. این ضدویروس با قابلیت هایی همچون حفاظت بی درنگ، آپدیت روزانه، اسکن ایمیل ها، پاک سازی کوکی های مشکوک، اسکن نتایج جستجو و اعلام خطر برای لینک های مشکوک و همچنین امکان اسکن سریع و ویروس یابی می تواند به خوبی امنیت کامپیوتر شما را تامین کند و آن را از شر ویروس ها و خطرات در امان بدارد.

۲- MalwareBytes Anti-Malware (ویندوز)

مالوربایت یکی از نرم افزارهای قدرتمند و محبوب در زمینه شناسایی بد افزارها در سیستم است. این نرم افزار با ظاهری ساده و کاربری و قدرت شناسایی بالا، بیش از ۸ میلیون بار از سرورهای download.com دانلود شده و رتبه ششمین نرم افزار پر دانلود را به دست آورده است. همچنین به عنوان دومین نرم افزار ضد بد افزار در این سایت شناخته شده است. این آمار و ارقام نشان از محبوبیت و قدرت بالای MalwareBytes دارد.

در تست های انجام شده مشخص شده که این نرم افزار در مقایسه با سایر نرم افزارهای مشابه، توانایی بیشتری در شناسایی انواع مختلف بد افزارها دارد ضمن اینکه به نسبت سایر نرم افزارها در این دسته بندی، مقدار زیادی از حجم رم را اشغال نمی کند.

به تازگی قابلیت جدیدی به آخرین نسخه از این نرم افزار اضافه شده که به کاربر در اسکن پوشه یا فایلی خاص، کمک می کند. بدین ترتیب که در منوی راست کلیک گزینه Scan with MalwareBytes Anti-Malware اضافه شده است و به راحتی با کلیک راست بر روی پوشه یا فایل مورد نظر می توان آن را از وجود بد افزاراهای احتمالی بررسی کرد.

البته این نرم افزار علاوه بر توانایی در شناسایی و نابود سازی بد افزارها، قادر به شناسایی جاسوس افزارها و پاک کردن آنها از سیستم می باشد.

نسخه رایگان این نرم افزار قابلیت شناسایی و پاک سازی بدافزارها و جاسوس افزارها را تنها هنگام اسکن دارد. اما نسخه تجاری آن که ۲۵ دلار قیمت دارد، می تواند به صورت خودکار و قبل از آنکه بد افزارهای احتمالی فعال شوند و خطری برای سیستم به وجود آورند، آنها را شناسایی و نابود نماید.

۳- Spyware Termination (ویندوز)

این نرم افزار با راه اندازی آسان و امکانات مطلوب طراحی شده، و برای قشر وسیعی از کاربران عادی تا حرفه ای مناسب و کاربردی است. مهمترین قابلیت این نرم افزار، "سپر حفاظتی بی درنگ" است. این سپر حفاظتی بدون اینکه شما متوجه شوید، بی وقفه مشغول بررسی وضعیت سیستم و حفاظت از آن در برابر خطرات شناخته شده و نا شناخته است.

 

همچنین این نرم افزار با قابلیت زمان بندی برای به روز رسانی و اسکن خودکار امنیت سیستم شما را تامین می کند.

۴- Comodo Firewall Pro (ویندوز)

فایروال به عنوان نگهبانِ دروازه عبور و مرور اطلاعات به سیستم شما، جزو مهمترین نرم افزارهای حفاظت از کامپیوتر به شمار می رود و نصب آن بر روی هر سیستمی ضروری است. این نرم افزارها جلوی رد و بدل شدن اطلاعات مشکوک را می گیرند و اجازه دسترسی های خطرناک به قسمت های حساس سیستم عامل و اطلاعات آن را نمی دهند. با وجود اینکه وجود یک فایروال از مشکلات زیادی پیشگیری می کند، اما کاربران زیادی از اهمیت نصب فایروال بر روی کامپیوترشان ناآگاهند.

ویندوز ایکس پی، ویستا و سون از یک فایروال که به صورت پیش فرض به همراه سیستم عامل نصب می شود، بهره می برند. اما این فایروال، به اندازه کافی کاربردی و قابل اعتماد نیست. به همین خاطر استفاده از یک نرم افزار جایگزین همانند Comodo پیشنهاد می شود.

‏Comodo به صورت هوشمند، اجازه ورود فایل ها را از منابع مشکوک را نمی دهد. همچنین برای خروج داده ها از کامپیوتر به یک منبع ناشناس و مشکوک نیز از شما اجازه می گیرد.

کومودو به صورت خودکار نرم افزارهایی که تازه نصب یا استفاده کرده اید شناسایی می کند. از میان آنها در صورتی که نرم افزاری برای اولین بار اجازه دسترسی به اینترنت را بخواهد، کومودو از دسترسی آن جلوگیری و قبل از هر چیز آن را به کاربر اطلاع می دهد.

 

البته در بسیاری مواقع تهدیدی متوجه شما نمی شود. اما باید مراقب بوده، اطلاعات را به دقت مرور کنید و سپس اجازه دسترسی را صادر کنید.

علاوه بر این، کومودو با امکانی که Defense+Host Intrusion Prevention نامیده می شود، قابلیت شناسایی بدافزارهای احتمالی را قبل از تهدیدها و صدمات، به شما می دهد.

نکته: همانطور که احتمالاً می دانید، پس از نصب فایروال، در مورد اجازه دسترسی نرم افزارها به اینترنت از شما سوال می شود. لازم است اجازه دسترسی نرم افزارها به اینترنت را با دقت و حوصله مطالعه و سپس اجازه را صادر نمایید.

‏۵- NoScript (فایرفاکس)

 

این افزونه تا به حال بیش از ۴۲ میلیون بار دانلود شده. به همین واسطه محبوب ترین افزونه فایرفاکس شناخته شده است. این افزونه امنیت را به وبگردی شما هدیه می کند. NoScript هر چیزی که به صورت بالقوه می تواند برای کامپیوتر شما مضر و خطرناک باشد، مسدود می کند. جاوا، جاوا اسکریپت، فلش و … از جمله اجزایی هستند که می توانند برای کامپیوتر شما خطرناک باشند.

در صورتی که از امنیت اطلاعات و اجزای یک صفحه اینترنتی مطمئن هستید و می خواهید NoScript آن را بلاک نکند، می توانید به راحتی سایت مربوطه را به لیست سایت های سالم (Trusted Sites) بفرستید تا همه قسمت های سایت برای شما قابل رویت و دسترسی باشد.

به عنوان مثال در صورتی که پس از نصب NoScript به سایت YouTube مراجعه کنید، ویدئوهای آن لود نمی شوند. برای نمایش آنها می توانید یوتیوب را به لیست سایت های سالم در NoScript بفرستید.

برای اضافه کردن یک سایت به لیست سایت های سالم، بر روی Option در پایین پنجره فایرفاکس کلیک و سایت مربوطه را به Trusted Sites بفرستید.

 

با اضافه کردن سایت به لیست سایت های سالم، تنها اجزایی که از دامین مربوطه در صفحه قرار گرفته اند و در صورتی که از سایر سایت ها نیز در سایت مربوطه چیزی قرار گرفته باشد، NoScript اجازه نمایش آن را نمی دهد. برای اینکه کلیه اجزای سایت مربوطه در صفحه نمایش داده شوند، می توانید گزینه Allow all this page را انتخاب نمایید.

‏۶- LastPass (فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر، کروم، سافاری)

با استفاده از LastPass می توانید به راحتی و با حداکثر امنیت، از رمزهای عبور و اطلاعات حساس خود محافظت و در عین حال به راحتی به آنها دسترسی داشته باشید.

لست پس به صورت افزونه بر روی مرورگر های مختلف نصب شده و در اختیار شما قرار می گیرد. همچنین از طریق سایت و نسخه های موبایل نیز دسترسی به آن امکان پذیر است. این افزونه با رمزگذاری اطلاعات رمزعبور و انتقال رمزگذاری شده دیتا، از هر گونه دسترسی غیر مجاز به رمزهای عبور شما جلوگیری می کند. همچنین امکان ایجاد رمزهای عبور امن و تصادفی نیز با لست پس در اختیار شما قرار می گیرد.

 

ثبت نام و استفاده از این افزونه بسیار سریع و آسان است. همچنین در صورتی که در حال حاضر از نرم افزارهایی مشابه برای مدیریت رمزهای عبور استفاده می کنید، به راحتی می توانید اطلاعات خود را به لست پس Import نموده و از مزایای آن استفاده کنید.

‏۷- (WOT(Web Of Ttust (فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر، کروم، سافاری)

این افزونه نیز همانند NoScript به یکی از محبوب ترین افزونه های فایرفاکس مبدل شده است. WOT می تواند قبل از اینکه سایتی را مرور کنید، میزان امنیت و خطر آن را برای کاربر مشخص کند. سایت هایی که حاوی کدهای مخرب، اطلاعات ناسالم و بدافزار هستند توسط WOT شناسایی و به کاربر اطلاع داده می شوند.

این افزونه با تطبیق اطلاعات سایت ها با بانک اطلاعاتی خود، عمل تشخیص سطح سلامت سایت ها را انجام می دهد و با قرار دادن دوایر رنگی سبز، زرد و قرمز کاربر را از وضعیت سایت و ریسک پذیری در بازدید آن، آگاه می کند./س

برچسب ها: ابزار ، رایگان ، امنیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۰۱ ۰۴ اسفند ۱۳۹۱
لینک دانلودش نیست که فایده نداره
اینارو که خودم میدونستم.