اردبیل / رئیس کمیته انرژی‌های نو و هسته‌ای کمیسیون انرژی مجلس ؛

استفاده ازفناوری نانو ۱۵ درصد صرفه‌جویی سوخت برای کشور خواهد داشت

رئیس کمیته انرژی‌های نو و هسته‌ای کمیسیون انرژی مجلس با تشریح کابردهای اقتصادی فناوری نانو در صنعت به ویژه بخش انرژی، گفت: در حالیکه آمریکا در این بخش سالیانه ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند ایران فقط ۶۵ میلیون دلار اعتبار به این بخش اختصاص می‌دهد که این اعتبارات در بودجه ۹۲ افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / جلیل جعفری بنه خلخال با اشاره به حمایت اعضای کمیسیون انرژی از فناوری تکنولوژی نوین نانو، گفت: نانو یعنی ذرات در ابعاد ۱۰ به توان منفی ۹ که علم جهانی در این عرصه به سرعت رو به پیشرفت و حرکت است بنابراین کشور ما هم که در عرصه فناوری‌های نوین یکی از پیشتازان بین المللی بوده لازم است در این جهت گام‌های بلندی بردارد.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاربردهای متفاوت فناوری نانو در صنعت، افزود: در بخش انرژی نانو در ساخت سلول‌های خورشیدی که ما در این عرصه فعال هستیم، با توجه به ظرفیت کشور در جذب انرژی‌های خورشیدی می‌توان از این فناوری استفاده بهینه را برد چرا که استفاده از این فناوری بسیار به صرفه‌تر و اقتصادی‌تر از نوع سیلیکونی آن هست.

جعفری بنه خلخال با بیان اینکه فناوری نانو در تبدیل گاز به مایع، افزایش بهره‌وری سوخت و کاتالیست‌ها بسیار تأثیرگذار بوده و صرفه اقتصادی دارد، گفت: با استفاده از فناوری نانو می‌توان بهسوزی بنزین و گازوئیل را در دستور کار داشت که این مسئله باید کشور ما مهم است؛ طبق برآوردها با استفاده از فناوری نانو می‌توان تا ۱۵ درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی داشت.

وی یادآور شد: همچنین در بخش نانو سیالات این فناوری کاربردهای فراوان بسیاری دارد که تصفیه آب و ساخت انواع فیلترهایی که در توربین‌های گازی استفاده می‌شود از دیگر کابردهای این فناوری مهم به شمار می‌آید.

رئیس کمیته انرژی‌های نو و هسته‌ای کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد: با توجه به کابردهای اقتصادی و فراوان فناوری نانو در بودجه سال آینده حمایت از این فناوران به شکل چند برابری افزایش می‌یابد. در حال حاضر سرمایه‌گذاری آمریکا در این بخش سالیانه ۵ میلیارد دلار است  در حالیکه ایران فقط ۶۵ میلیون دلار در سال در این بخش هزینه می‌کند./س

برچسب ها: اردبیل ، استفاده ، از ، فناوری ، نانو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.