تامين نقدينگي واحدهاي توليدي نيازمند اقدامي فوري است

قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: تامين مالي و سرمايه در گردش واحدهاي توليدي نيازمند راهكارهاي فوري است تا سطح توليد فعلي را حفظ كنيم.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اطلاع رساني توليد و تجارت ايران (شاتا)، مسعود موحدي درجلسه هم انديشي با بانكها جهت تامين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي گفت: اين در حالي است كه هنوز سهم 37 درصدي توليد از منابع بانكي نيز تحقق نيافته است.

وي تصريح كرد: سرمايه در گردش و نقدينگي واحدهاي توليدي نبايد فقط از طريق بانكها تامين شود و به راهكارهايي هم در بحث تامين مالي رسيده ايم كه بايد مسيرهاي ديگري نيز فعال شود.

موحدي ادامه داد : تفاهم نامه هايي با مديران بازار سرمايه، بيمه مركزي و ... انجام شده است اما اين موارد در كوتاه مدت مشكل را حل نمي كند چون بايد سلسله روالهايي را طي كند و در برخي موارد هم مثل بحث تضامين واوراق مشاركت سيستم بانكي بايد درگير شود و توافق هاي چند جانبه انجام شود.

در اين نشست مديران عامل بانك ها و نمايندگان آنها به ارائه پيشنهادها و راهكارهايي براي حل مشكل كمبود نقدينگي واحدهاي توليدي و تامين سرمايه در گردش آنها پرداختند.

نادرحق وردي معاون مديرعامل بانك پارسيان نيز در اين نشست پيشنهاد داد كه دولت انتشار اوراق مشاركت را تضمين كند و بانكها نيز آنرا اجرايي کنند.

همچنين مدير بانك صنعت و معدن با تاكيد بر افزايش سرمايه در گردش واحدهاي توليد به منظور حفظ اشتغال موجود گفت : تا ادبيات مشتركي ميان ذينفعان به وجود نيايد تصميم هاي مفيد به حال توليد و صنعت كشور گرفته نمي شود.

قربان دانيالي همچنين پيشنهادهايي مبني بر اصلاح برخي قوانين از جمله به تاخير انداختن وصول وجوه اداره شده و تسريع در تسهيلات دهي از اين محل و تسريع در پرداخت تسهيلات ريالي صندوق توسعه ملي نزد بانكها را ارائه داد.

وي افزود‌: در اين زمينه ضروري است كه اضافه برداشت بانكها تخلف محسوب نشود.

مشكل وصول نشدن مطالبات بانكها از دولت و پيشنهاد مبادله پاياپاي بدهي دولت بابت بيمه با اضافه برداشت بانكها  مواردي بود كه از طرف نماينده بانك كشاورزي مطرح شد.

اختيار، نماينده بانك پاسارگاد هم در بخش ديگري از اين هم انديشي، بخشنامه وصول مطالبات را سنگين توصيف كرد و خواستار تلطيف آن ازسوي بانك مركزي شد و افزود: بدهكاراني كه از تسهيلات استفاده كرده اند و اكنون نيز به سيستم بانكي بدهكارند و از طرفي توان پرداخت اصل و سود تسهيلات خود را ندارند با اين بخشنامه نمي توانند از تسهيلات جديد استفاده كنند و اين در حالي است كه خواستار پرداخت سود تسهيلات و استفاده از تسهيلات جديد هستند.

خريد دين، پذيرش وثيقه تسهيلات به صورت مشترك از سوي چند بانك، افزايش سرمايه بانكها و استفده از صندوق توسعه ملي، اصلاح قانون و برقراري امكان تسهيلات دهي به واحدهايي كه چك برگشتي دارند يا نتوانسته اند تسهيلات خود را تسويه كنند ( اصلاح دستورالعملها و به روز رساني برخي از آنها ) و كمك دولت در وصول مطالبات بانكها، ديگر پيشنهادهايي بود كه نمايندگان بانكهاي عامل در جلسه مطرح كردند.

تمديد تسهيلات ريالي ، تسويه تسهيلات ارزي با نرخ زمان گشايش اعتبار، اعطاي تسهيلات ارزي با نرخ مبادله اي يا هر نرخي كه دولت تضمين كند ، انتشار اوراق مشاركت يا صكوك با تضمين دولت توسط بانكها، اعطاي تسهيلات ريالي براي تامين بخشي از سرمايه در گردش از محل كاهش ذخاير قانوني در قالب وجوه اداره شده از جمله مواردي بود كه نادرحق وردي معاون مديرعامل بانك پارسيان  در اين زمينه ارائه داد.

در اين نشست همچنين به عنوان نمونه و با شركت مديران عامل 3 شركت خودروسازي مشكلات مربوط به كمبود نقدينگي اين شركتها مطرح و پيشنهادهايي ارائه شد./س
برچسب ها: صنعت ، معدن ، تجارت ، سرمایه ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار