آل سعود، در پناه فتوای مفتی‌ها

هر از چند گاهی، مفتی های وهابی سعودی که نه از دین چیزی می فهمند و نه اصولا مسلمان هستند حرفهایی از خود بروز می دهند که اصلا معلوم نیست از کجایشان در می آورند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، در یکی از آخرین فتواهایی که شیوخ سعودی ابراز کرده اند شیخ صالح اللحیدان عضو هیئت مفتی های سعودی گفت: برگزاری تجمع ها و تظاهرات حرام است. این مفتی سعودی برگزاری تظاهرات و تجمع ها را "گمراهی آشکار" توصیف کرد.

چندی پیش هم "شیخ عبدالعزیز بن عبدالله آل الشیخ" پس از توفان سندی در واکنش به مطالب ضد آمریکایی مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی عربستان گفت: مسلمانان باید از این حوادث طبیعی عبرت بگیرند و علیه همه دعا نکنند چرا که بین آنان مسلمانان بسیاری هستند و این دعا به نفع مسلمانان نیست.

ادعای مفتی کل عربستان در حمایت از مسلمانان آمریکا درحالی است که وی تا کنون فتواهای بسیاری را ضد مسلمانان منطقه جهت تکفیر آنها صادر کرده است.

شیخ عبدالعزیز بن عبدالله در یکی از این موضع گیری‌های متناقض، در اظهاراتی علیه حزب‌الله لبنان مدعی شد: گروه‌هایی که در لبنان، نمادهای اسلامی را برافراشته‌اند، دشمنان اسلام هستند.

مفتی کل عربستان همچنین با حمله به شیعیان، ادعا کرده برپایی عزاداری برای سالار شهیدان مغایر با شرع خدا و اسلام است.

شیخ عبدالعزیز در یکی دیگر از فتواهای عجیب خود، تظاهرات گسترده مردمی در کشورهای عربی و اسلامی برای اعلام همبستگی با مردم مظلوم و تحت محاصره فلسطین در نوار غزه را اقداماتی جنجال برانگیز و هرج و مرجی بی فایده خوانده است.

همچنین شیخ عبدالعزیز بن عبدالله آل الشیخ، چنین گفته بود که گفتگو با شبکه‌های ماهواره‌ای درباره مسائل داخلی عربستان خیانت و جنایت به ‌شمار می‌رود.

مفتی عربستان مدعی شد: این شبکه‌ها مغرض هستند و هدف آنها انتشار هرج و مرج و فتنه انگیزی در کشور است و هیچ هدفی جز ایجاد تفرقه در میان مردم و نابودی وحدت مردم ندارند.

به نوشته روزنامه عکاظ عربستان، وی درباره افراد معترض و منتقد به رژیم حاکم عربستان نیز گفت: شهروندان باید این افراد را به نهادهای ذیربط معرفی کنند و همکاری با این افراد خیانت و کمک به دشمن به شمار می‌رود.

میزان آزادی‌ها از جمله آزادی رسانه‌ای در عربستان در پایین ترین حد در منطقه عربی و حتی جهان سوم است. عربستان در جدول آزادی مطبوعات جزء یک سوم آخر 200 کشور جهان می باشد، و بیش از 250 هزار سایت خبری در این کشور فیلتر شده است.

بر اساس محدودیت‌های موجود در عربستان انتقاد از مفتی اعظم، اعضای مجمع علمای ارشد، مقامات و کارمندان دولتی، برهم زدن امنیت ملی و خدمت به منافع خارجی علیه منافع ملی جرم به شمار می‌رود.

رژیم سعودی از خیزش عربی و گسترش دامنه اعتراضات و تظاهرات مسالمت آمیز مردمی نگران است و هر از چندگاهی مفتی های خود را بکار می گیرد، تا فتواهایی از این قبل از خود صادر کند.

شهرهای مختلف عربستان از بیش از یکسال پیش شاهد برگزاری تظاهرات برای درخواست جهت آزادی و روی کار آمدن نظامی منتخب برآمده از خواست مردم است که با سرکوبگری رژیم سعودی و کشته یا زخمی شدن شماری از معترضان یا بازداشت و شکنجه آنها روبرو شده است.
برچسب ها: مفتی ، عرستان ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار