تشريح مزيت هاي سرمايه گذاري در صنعت نفت و گاز ايران

معاون برنامه‌ريزي و نظارت بر منابع هيدروکربوري وزارت نفت گفت: تامين و تضمين امنيت انرژي جهان نيازمند همکاري و مشارکت همه کشورهاي توليدکننده و مصرف کننده انرژي است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از شبکه اطلاع رساني نفت و انرژي (شانا) ، محسن خجسته مهر گفت: هر گونه اختلال در توسعه صنعت جهاني انرژي آسيب هاي جبران‌ناپذيري بر اقتصاد جهاني وارد خواهد کرد.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت بر منابع هيدروکربوري وزارت نفت در تشريح فرصت هاي سرمايه‌گذاري صنعت نفت گفت: تضمين سرمايه‌گذاري هاي بخش خصوصي داخلي و خارجي، تخصيص خوراک به قيمت رقابتي، تامين نيروي انساني متخصص و ماهر پروژه‌ها، تامين زيرساخت هاي مورد نياز و همچنين حمايت هاي قانوني و مقرراتي و ديگر حمايت ها
از مشوق هايي است که وزارت نفت براي تشويق سرمايه گذاري در اين صنعت مي دهد.

وي با تاکيد براهميت صنعت نفت و گاز در اقتصاد جهاني و اقتصاد کشورهاي نفتي و ضرورت توسعه آن تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران هم اکنون به عنوان دومين دارنده ذخاير گاز و چهارمين دارنده ذخاير نفت جهان، رتبه‌ سوم و چهارم جهاني را در توليد گاز و نفت جهان دارد.

خسته مهر با اشاره به ظرفيت توليد روزانه چهار ميليون و 300 هزار بشکه‌ نفت خام، 670 ميليون متر مکعب گاز طبيعي و 400 هزار بشکه ميعانات گازي، بر توسعه صنعت نفت و گاز در کشور تاکيد کرد.
 
معاون برنامه‌ريزي و نظارت بر منابع هيدروکربوري وزارت نفت در تشريح اهداف اين وزارتخانه در افق سال 2015 گفت:  
ظرفيت توليد نفت خام کشور در سال 2015 به پنج ميليون و 300 هزار بشکه در روز، ظرفيت توليد گاز غني به 1480 ميليون متر مکعب در روز و ظرفيت توليد ميعانات گازي نيز به يک ميليون و 200 هزار بشکه در روز خواهد رسيد.

وي با بيان اين که ظرفيت عملياتي پالايش نفت خام و گاز طبيعي در کشور هم اکنون به ترتيب يک ميليون و 750 هزار بشکه در روز و 520 ميليون متر مکعب در روز است، افزود: در سال 2015 ظرفيت عملياتي پالايش نفت خام و گاز طبيعي به ترتيب به دو ميليون و 400 هزار بشکه در روز و 1200 ميليون متر مکعب در روز خواهد رسيد.

خجسته مهر ، کل سرمايه‌گذاري مورد نياز براي توسعه بالادستي ( اکتشاف و استخراج) ‌و پايين‌دستي ( فراوري و توليد محصولات نهايي )  نفت و گاز کشور بر اساس اهداف برنامه پنجم توسعه را 220 ميليارد دلار اعلام و تصريح کرد: بخشي از اين سرمايه‌گذاري از منابع در دسترس بخش خصوصي داخلي و خارجي تأمين مي‌ شود و در اين زمينه طرح ها و پروژه‌هاي بخش نفت و گاز کشور در بخش هاي بالادستي و پايين‌دستي (پالايش و گاز) که قابل اجرا با مشارکت بخش هاي عمومي و خصوصي است ، ارائه شده است.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت بر منابع هيدروکربوري وزارت نفت کل طرح هاي بخش نفت و گاز صنعت نفت را 95 طرح اعلام کرد و افزود: 57 طرح در بخش بالادستي و 38 طرح در بخش پايين‌دستي تعريف شده است که در مجموع با سرمايه‌گذاري 119 ميليارد و 600 ميليون دلار اعتبار اجرايي مي شود.

وي سرمايه‌گذاري مورد نياز براي اجراي طرح هاي بالادستي صنعت نفت را 67 ميليارد و 800 ميليون دلار اعلام و تصريح کرد: هفت طرح در زمينه توسعه همزمان ميدان هاي نفت و گاز، 14 طرح در زمينه اجراي پروژه هاي توسعه ميدان هاي گازي، 13 طرح براي پروژه‌هاي توسعه ميدان هاي نفتي، 10 طرح در زمينه پروژه‌هاي توسعه ديگر ميدان هاي نفت و گاز و 13 پروژه در زمينه ايستگاه هاي جمع‌آوري و تزريق گاز تعريف شده است.

خجسته مهر از سرمايه گذاري 51 ميليارد و 800 ميليون دلاري در بخش طرح هاي پايين دستي صنعت نفت خبر داد و در تشريح فرصت هاي سرمايه گذاري در اين بخش گفت: 9 طرح ان جي ال، هفت طرح براي اجراي پروژه هاي پالايشگاه گازي و خطوط لوله، هفت طرح پالايشگاهي نفت خام و ميعانات گازي، 15 طرح خطوط لوله انتقال نفت خام و فراورده‌هاي اصلي در بخش پايين دستي صنعت نفت اجرا مي شود.

معاون برنامه‌ريزي وزارت نفت توسعه فازهاي باقيمانده پارس جنوبي، توسعه ميدان هاي در حال توسعه از جمله ميدان هاي نفتي آزادگان جنوبي و شمالي، يادآوران، جفير، توسعه ميدان هاي جديد نفتي و گازي از جمله آرش، رشادت، اسفنديار، ياران، چنگوله، سروش (فاز 2)، خيام، فروز ب، سوسنگرد، فردوسي، کيش و ديگر ميدان ها را از پروژه هاي مهم و اولويت دار صنعت نفت اعلام کرد.

خجسته مهر بر تکميل پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس، توسعه و تکميل پالايشگاه ميعانات گازي پارس شيراز و پالايشگاه نفت آناهيتا کرمانشاه تاکيد و تصريح کرد: ساير طرح هاي پالايشي، واحدهاي ان جي ال، پالايشگاه هاي گازي، ايستگاه هاي جمع‌آوري و تزريق گاز طبيعي، خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده و خطوط لوله سراسري گاز طبيعي به ويژه خطوط هفتم و نهم (خطوط لوله صادرات گاز طبيعي) نيز دردست اجراست./عب
برچسب ها: سرمایه ، نفت ، گاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار