اراک/

آئین جغجغه زنی در روستای انجدان اراک از آئین های کهن در ماه محرم

آیین كهن جغجغه زنی همزمان با تاسوعای حسینی با حضور پرشور عزاداران درروستای انجدان اراك هر ساله برگزار می شود.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک این آئین معنوی یکی از رسوم دیرین مردم روستای انجدان است که در عزاداری ماه محرم و در شام غریبان برگزار می شود.

قدمت این مراسم کهن به دوره تیموری و صفویه می رسد و مردم عزادار این روستا در روزهای نهم و یازدهم محرم اجرا می‌شود.

در روز نهم محرم مردم محله پایین انجدان با آیین های سوگ و عزا به سمت محله بالا حرکت می کنند و درحالیکه ابزاری چوبی و خراطی شده به نام جغجغه را در دست دارند با نوایی موزون به جای کوبیدن بر سینه، آن را به هم می کوبند.

در این مراسمیک مرشد و رهبراست که نوحه های اصیل و خاصی را قرائت می کند و مردم در پاسخ به نوحه ها با اشک و مویه جغجغه می زنند.

این آیین معنوی یكی از رسوم مذهبی و برخاسته از فرهنگ بومی مردم روستای انجدان است كه در فهرست آثار معنوی كشور به ثبت رسیده است . در روز تاسوعای حسینی مردم محله پایین انجدان با آیین های سوگ و عزا به سمت محله بالا حركت می كنند و درحالیكه ابزاری چوبی و خراطی شده به نام جغجغه را در دست دارند با نوایی موزون و حزن انگیز به جای كوبیدن بر سینه، جغجغه می كوبند.

تمام طبقات اجتماعی و افراد روستا در این آیین معنوی محرم دخیل هستند و شركت دارند. روستای انجدان در 37 كیلومتری اراك واقع شده و یكی از روستاهای دهستان مشك آباد بخش مركزی شهرستان اراك در استان مركزی است./س

برچسب ها: آیین ، کهن ، جغجغه زنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۳
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۰۳ آبان ۱۳۹۴
با سلام اسم این مراسم چقچقه میباشد نه جقجقه.
لطفا تصحیح بفرمایید.
با تشکر.