مشهد/ تحریم ها در بوته فراموشی؛

فراورش سالانه 16 میلیارد متر مکعب گاز در پالایشگاه هاشمی نژاد

مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد سرخس از فراورش سالانه 16 میلیارد متر مکعب گاز در این پالایشگاه خبر داد.

حسنی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد با اشاره به تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز در این پالایشگاه می گوید : هم اکنون پنج واحد فرآورش با ظرفیت پالایش 41 میلیون مترمکعب گاز در روز فعال است که مجموعه این واحدها 50 میلیون مترمکعب گاز را پالایش می کنند.

وی با اشاره به ساخت واحد جدید شیرین سازی گاز این پالایشگاه تا سه سال اینده پیش بینی کرد حجم شیرین سازی گاز در پالایشگاه شهید هاشمی نژاد 10میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد .

وی افزود: با تکیه بر دانش و توانمندی متخصصان این پالایشگاه ، همچنین با بهره گیری ازتوان سازندگان داخلی ، بدون آن که تاسیسات جدید به این پالایشگاه اضافه شود ، حجم کنونی فرآورش گاز این پالایشگاه به 16 میلیارد مترمکعب در سال رسیده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد سرخس با تشریح میزان گاز H2S در منطقه عملیاتی خانگیران می گوید : منطقه عملیاتی خانگیران به لحاظ H2S موجود در گاز، از حساسیت بالاتری نسبت به پارس جنوبی برخوردار است.

وی گفت: منطقه عملیاتی خانگیران از جمله خطرناک‌ترین مخازن گازی دنیا به شمار می‌رود که فرآورش اسیدی ترین نوع گاز را برعهده داردو با مجموعه اقدام های اصلاحی انجام شده از سال های قبل، ظرفیت فرآورش گاز از 10 سال گذشته تا کنون سه میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.

حسنی ادامه داد: گوگرد از مهم ترین محصولات حاصل از فرآورش در پالایشگاه شهید هاشمی نژاد سرخس است و هم اکنون روزانه دو هزار و 600 تن گوگرد در چهار واحد گوگرد سازی در این پالایشگاه تولید می شود و خالص ترین گوگرد کشور با 99.99 در صد خلوص در پالایشگاه گاز خانگیران سرخس تولید می‌شود.

رییس عملیات پالایش شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد نیز گفت: پیش تر به ازای فرآورش یک میلیون مترمکعب گاز، سالانه 38 میلیون تن گوگرد تولید می شد، اما با اقدام های اصلاحی انجام شده، این مقدار به بیش از 40 تن (در ازای فرآورش یک میلیون مترمکعب گاز) رسیده است.

محمد رضا نعمتی با اشاره به صادرات 75 درصد گوگرد تولیدی در پالایشگاه گاز سرخس به کشورهای هند وچین برای مصارف صنایع فولاد گفت : در میان پالایشگاههایی که تولید انبوه گوگرد دارند این پالایشگاه به علت غلظت بالای هیدروژن سولفوره به میزان سه و نیم درصد به عنوان یکی از خطرناکترین میادین گازی جهان توانسته از مرز شش میلیون نفر ساعت ،کارکرد بدون حادثه عبور کند.

وی از مصارف گوگرد تولیدی پالایشگاه سرخس در داخل کشور به استفاده از آن در تولید آسفالت گوگردی اشاره کرد وافزود : آسفالت گوگردی 35 تا 50 درصد مصرف قیر را کاهش داده و جایگزین قیر در آسفالت می شود و نمونه عملیاتی آن در بخشی از جادهای خراسان رضوی با نتایجی مطلوب اجرا شده است.

رییس عملیات پالایشگاه خانگیران همچنین از آمادگی برای واگذاری یک واحد1200 تنی گوگرد دانه‌بندی به بخش خصوصی خبرداد و گفت: یک واحد 700 تنی گوگرد را پالایشگاه خانگیران برای دانه‌بندی، سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کرده است.

وی از دیگر مصارف گوگرداستفاده از ان در بخش کشاورزی نام برد و گفت : امکان استفاده از گوگرد بسته‌بندی در مصرف کود اوره مهیا است که با اضافه کردن مقداری گوگرد به اراضی کشاورزی، کیفیت و کمیت تولیدات کشاورزی بهبود می یابد.

نعمتی خاطر نشان کرد: هم اکنون نیز ظرفیت تولید گوگرد پالایشگاه خانگیران سرخس با بازسازی کندانسور سوم واحد بازیافت گوگرد این پالایشگاه از 50 به 100 درصد افزایش یافته است .

یادآوری می شود: هم اکنون پالایشگاه شهید هاشمی نژاد سرخس با فعالیت دو هزار نیروی متخصص ،ماهر ومتعهد از مناطق مهم فراوری گاز در کشور به شمار می رود که امید است با توجه به افزایش 12 درصدی تولید گاز این پالایشگاه از ابتدای امسال تا کنون در سالی که به تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی حمایت از تولید ملی نام گرفته است با تلاش روز افزون کارکنان و بهره گیری از ظرفیت وتوان و تخصص داخلی ظرفیت و تولیدات این پالایشگاه افزایش یابد./س

برچسب ها: فراورش ، گاز ، در ، پالایشگاه ، هاشمی ، نژاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.