معاون برنامه ريزي وزارت صنعت،معدن وتجارت:

پژوهش‌ها به توليد صادرات‌گرا ختم شود

معاون برنامه‌ريزي وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: تحقيقات انجام شده در زمينه صنعت، معدن و تجارت بايد با همكاري انجمن تحقيق و توسعه صنايع و معادن به توليد صادرات‌گرا ختم شود.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از شاتا،سيدعليرضا شجاعي در ديدار با اعضاي هيات مديره انجمن مراكز تحقيق و توسعه صنايع و معادن، خاطرنشان كرد: نام اين تشكل، انجمن مراكز تحقيق و توسعه صنايع و معادن است كه باتوجه به ادغام وزارتخانه‌ها و تشكيل وزارت صنعت، معدن و تجارت، لازم است كه انجمن نيز زنجيره كامل صنعت، معدن و تجارت را مدنظر قرار دهد.

وي با بيان اين‌كه انجمن مي‌تواند با انجام اقداماتي مانند تشكيل كارگروه‌هايي خاص به رشد تجارت و صادرات نيز كمك كند، تاكيد كرد: در كشور علاوه بر خوشه‌هاي صنعتي، خوشه‌هاي صادراتي نيز تشكيل شده‌اند كه با آنها نيز بايد تعامل داشت.

شجاعي با مطرح كردن اين پرسش كه انجمن چه كمكي درخصوص ايده تا صادرات مي‌تواند به معاونت برنامه‌ريزي داشته باشد، گفت: اين تشكل مي‌تواند طي جلسات مستمري با صادركنندگان نيازهاي بازارهاي صادراتي را دريافت و به حوزه تحقيق و توسعه منتقل كند تا تحقيقات لازم در اين زمينه جهت‌گيري و انجام شود.

سخنگوي وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در حال حاضر فعاليت انجمن، حل كردن امور روزانه واحدهاي توليدي است اما معتقدم بايد بينش خود را يك گام به جلوتر برده و فضا را به سمت صادرات پيش ببريم، همانند اتفاقي كه در خانه صنعت و معدن رخ داد.

بنابراين انتظار مي‌رود انجمن مراكز تحقيق و توسعه صنايع و معادن نيز تعاملات خود را با حلقه‌هاي قبل و بعد از خود، بيش از پيش افزايش دهد و در زنجيره ايده تا صادرات نقش موثري ايفا كند.

وي تاكيد كرد: اين انجمن حتي مي‌تواند با برقراري ارتباط با واردكنندگان، كالاهاي وارداتي را كه از بازار خوبي در داخل كشور روبه‌رو هستند، شناسايي و زمينه تحقيق و توسعه را براي توليد داخلي آن ايجاد كند. اقداماتي اين‌گونه نه‌تنها مي‌تواند زمينه كمك به صنعت را ايجاد كرده، بلكه دامنه حضور دانشگاه‌ها را در حوزه توليد افزايش خواهد داد.

مشاور وزير صنعت، معدن و تجارت معتقد است: وزارت علوم، پژوهش‌ها را بايد جهت دهد اما، اين‌كه اين جهت‌گيري به  كدام سو باشد، بايد در دستگاه‌هايي همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گيرد.

وي افزود: فرمايشات رهبر معظم انقلاب نشان مي‌دهد نقطه ارتباط صنعت و دانشگاه براي رسيدن به اين هدف است. به اين ترتيب بايد گامي به جلو برداشت و محصولات صادراتي كه آينده بازار دنيا را هدف قرار مي‌دهد در نظر گرفت و با آن ظرفيت‌هاي كشور را رصد كرد و با تحقيق و توسعه، زمينه توليد آنها را افزايش دهيم.

به گفته شجاعي، در حال حاضر در راهبردهاي صنعت، معدن و تجارت ۱۰ زنجيره صادرات پيش‌بيني شده كه اين محورها بايد در اختيار انجمن قرار گيرد تا پس از بررسي اين محورها، واحدهاي صنعتي با آنها آشنا شده و با ايجاد انگيزه، آنها را به اهداف مورد نظر برسانند.

وي با استقبال از پيشنهاد انجمن درخصوص فعاليت و در حوزه برندسازي واحدهاي كوچك در قالب خوشه‌هاي صنعتي گفت: معاونت برنامه‌ريزي با اين اقدام موافق است، اما مدل اجرايي آن مهم است. انجمن مي‌تواند در اين زمينه همكاري داشته و راهكار مناسبي ارائه دهد.

شجاعي گفت: برخي كشورها در يك رشته صنعتي با چند برند محدود، دنيا را گرفته‌اند و ضروري است كه ايران نيز به اين سمت حركت كند.

وي معتقد است: در حال حاضر يكي از معضل‌هاي صنعت كشور، كوچك بودن مقياس‌ها و غيراقتصادي بودن برخي واحدهاي توليدي است لذا تمام تلاش‌هاي آنان فقط براي بقا مي‌تواند صورت گيرد و نگاه به آينده بسيار كمرنگ و در هاله‌اي از ابهام قرار دارد . در اين راستا، فعاليت واحدهاي توليدي تحت برندي معتبر مي‌تواند از يك سو اين مشكل را تا حدود زيادي برطرف كرده و از سوي ديگر ظرفيت‌هاي خالي صنايع را تكميل كند.

شجاعي اظهار اميدواري كرد با كمك‌هاي انجمن تجربه‌هاي موفقي درخصوص خوشه‌هاي صنعتي و صادراتي صورت گيرد.

معاون برنامه‌ريزي وزير صنعت، معدن و تجارت پيشنهاد كرد منابع صندوق تحقيق و توسعه به عنوان مشوق‌ قرار گيرد، به‌طوري كه اگر يك برند بتواند چند واحد توليدي را با خود همراه كند، از منابع مالي صندوق براي تحقيق و توسعه استفاده كند.

در اين جلسه همچنين برخي اعضاي هيات مديره انجمن گزارشي از فعاليت‌ها و زمينه‌هاي مشترك همكاري ارائه كردند./عب
برچسب ها: صنعت ، معدن ، تجارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار