اعتراض برندگان جایزه صلح نوبل به اسپانسر بزرگ رژیم اسرائیل

طی نامه ای از سوی این افراد بسیاری از کشورها از جمله آمریکا متهم به تجهیز ارتش رژیم صهیونیستی برای کشتار هرچه بیشتر مردم غزه شده اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، یدیعوت آحارونوت نوشت: گروهی از برندگان برجسته جایزه صلح نوبل، هنرمندان و فعالان مشهور از نظام بین الملل درخواست تحریم نظامی رژیم صهیونیستی را کرده اند. روز گذشته روزنامه انگلستانی گاردین، این بیانیه را از طرف مایک لی، کن لوچ، آلیس واکر، نوآم چامسکی و راجر واترز به گوش جهانیان رسانید.
برندگان مشهور جایزه نوبل که جمعی از فیلمسازان و منتقدان چپ گرا هستند با امضاء نامه ای مبنی بر "تقویت ستون دفاعی اسرائیل، فصل جدیدی در چند دهه تخطی رژیم از قوانین بین المللی و تضییع حقوق فلسطینیان"، آمریکا و اسرائیل را تهدیدی جدی برای صلح جهانی اعلام کردند.
گروه مذکور اظهار داشتند: " دور اخیر تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه 1.5 میلیون فلسطینی وحشت زده و محاصره شده در نوارغزه و آگاهی رژیم از مصون ماندن از مجازات های بین المللی، فصل جدیدی در چند دهه نقض قوانین بین المللی و حقوق فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی به وجود آورده است. ما معتقدیم یک فوریت در نظام بین الملل برای ایجاد تحریم نظامی جامع و اجباری علیه رژیم صهیونیستی باید صورت بگیرد."
رژیم اسرائیل همچون نظام های آپارتاید آفریقای جنوبی در گذشته
قسمت دیگری از نامه بدین شرح است: درخواست چنین اقدامی براساس قطعنامه های مختلف سازمان ملل و تحریم های نظامی تصویب شده در این سازمان بر علیه نظام های آپارتاید آفریقای جنوبی در گذشته است. صهیونیسم چیزی دست کم از این نظام ها ندارد و باید با برخورد مشابه از طرف سازمان ملل رو به رو شود.
بر اساس گزارش گاردین، 52 امضاء کننده این نامه عبارتند از: برندگان مشهور جایزه نوبل اعم از کارگردانان و فیلمسازان، نویسندگان، یک دیپلمات بازنشسته فرانسوی،بازماندگان جنگ جهانی دوم که کمک به نگاشتن اعلامیه جهانی حقوق بشر کردند و سرآمد همه آنها نوآم چامسکی شخصیت برجسته و چهره در دنیای زبان شناسی که پس از اولین دیدار از نوارغزه، خواستار پایان اشغال رژیم صهیونیستی شد، هستند.
اسپانسرهای بزرگ رژیم صهیونیستی
آحارونوت به نقل از گاردین نوشته است: این نامه، بسیاری از کشورها از جمله آمریکا را متهم به تجهیز ارتش رژیم صهیونیستی برای کشتار هرچه بیشتر مردم غزه کرده است. امضاء کنندگان نامه با توجه به در اختیار قرار دادن سخت افزارهای پیشرفته نظامی میلیارد دلاری "آمریکا" به اسرائیل، این کشور را اسپانسر بزرگ رژیم اسرائیل دانستند. البته این گروه از نقش اتحادیه اروپا در اعطای یارانه های هنگفت به پروژه های تحقیقاتی – نظامی رژیم صهیونیستی غافل نبودند و با اشاره به آن، انتقاد شدیدی از اقدامات غیر انسانی اتحادیه اروپا کردند.
در ادامه نامه نوشته شده است: پیوندهای نظامی رژیم اسرائیل با قدرت های اقتصادی نوظهور مانند هند، برزیل و کره جنوبی، کمک آگاهانه آنها به گسترش وحشیگری رژیم اسرائیل و حمایت زبانی و در قالب کلمه از حق آزادی فلسطینیان است.
سرآغاز این نامه، جمله ای زیبا از نلسون ماندلا با این مضمون می باشد: " برای آزاد بودن صرفا نیازی به پاره کردن زنجیر نیست، آزادی یعنی زندگی در احترام و محترم شمردن حق آزادی دیگران."
دیگر امضاء کنندگان نامه، جان دوگارد حقوقدان آفریقای جنوبی، گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل متحد در اراضی اشغالی، لوئیزا مورگانتینی رئیس سابق پارلمان اروپا، سینتا مک کینی عضو سابق کنگره آمریکا، رونی کاسریلز عضو اسبق کابینه وزرای آفریقای جنوبی و کارلای چرچیل نمایشنامه نویس معروف هستند.
برچسب ها: صهیونیست ، نوبل ، جایزه ، وبگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.