تاریخچه آتش نشانی در قم

آتش نشانی یکی از مهم ترین ارگان های شهری است و در شهرهای زیارتی نیز نیاز به آن زیاد است.

به گزارش مجله شبانه  باشگاه خبرنگاران، وبلاگ قراجه فیض ا... در جدیدترین نوشته خود آورده است:

در سال 1666 میلادی اولین زنگ خطر در دنیا به صدا در آمد و شهر عظیم لندن طعمه حریق گردید طی سه شبانه روز آتش سوزی بیش از 92 کلیسا ، 52 انبار بزرگ کالا و تعداد زیادی بیمارستان ، مدرسه ، ادارات دولتی و شرکت های خصوصی و چندین پل ارتباطی شهر ویران گردید. حریق بعد از سه شبانه روز که حدود 75% شهر را در کام خود فرو برده بود در اثر بارش بارانهای سیل آسای فصلی خاموش شد و برابر با یک میلیارد لیره انگلیس خسارات مالی به بار آورد که تعدادی زن و مرد و کودک مجروح شدند. از جمله حریق های مهم ایران که در سال های گذشته به وقوع پیوسته آتش سوزی انبار فرش بانک کارگشایی ، بازار بزرگ تهران ، مجتمع های تجاری ناصر خسرو ، گمرک خرم شهر ، روغن سازی پلایشگاه آبادان ، شرکت پیف پاف ، شرکت پوشگام و ....بوده است که متاسفانه ضایعات جانی و مالی بسیار در برداشته است...

تاریخچه آتش نشانی در قم

اولین بار واحد آتش نشانی قرین به یکصد و پنجاه سال پیش توسط قوای روسیه تزاری در تبریز که آن زمان مقر ولیعهدی بود دایر گردید. دومین واحد آتش نشانی کشور در پالایشگاه نفت مسجد سلیمان آبادان بود. در سال 1303 اولین واحد آتش نشانی در تهران و در گاراژی به نام حسنی در سه راه امین حضور توسط یک ژنرال روسی با چهار دستگاه اتومبیل (ان – ا - گ) و پانزده نفر پرسنل از درجه داران نظامی شروع به کار نمود و در سال 1307 شمسی در میدان حسن آباد تبدیل به اداره ماشین های آبپاش و بعدها به نام اطفائیه توسط مسوال رول آلمانی سر و سامانی گرفت.

شهر تهران به عنوان مرکز صنعتی و اقتصادی کشور موجب تأسیس ایستگاههای حریق و نجات دیگر در سالهای بعد شد بالطبع در شهرهای دیگر نیز طرح تشکیل سازمان آتش نشانی ضروت پیدا کرد بطوریکه اولین واحد آتش نشانی در سال 1340 شمسی در گوشه ای از ساختمان شهرداری قم با یک دستگاه شورلت و چهار نفر پرسنل از افراد شهرداری که در داخل یکی از اتاق های شهرداری اسکان داشتند شروع به کار نمود. در سال 1345 یک دستگاه خودرو ساخت کشور رومانی به مجموعه سازمان اضافه شد که در آن زمان بیشتر به شستشوی خیابانها ، معابر و .. فعالیت داشت و در کنار آن کار اطفاء را نیز انجام می داد. از سال 1355 تا 1365 دو دستگاه خودروی 911 و یک دستگاه شورلت اهدائی به ناوگان خودروهای آتش نشانی قم اضافه شد که با افزوده شدن خودروها تعداد پرسنل هم فزونی یافت و آمار به 12 نفر رسید.

با توجه به وجود بارگاه مقدس حضرت معصومه (س) در قم و تردد زوار محترم در این شهر و وجود هتل ها و مسافرخانه های متعدد در اطراف حرم مطهر و به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 و سیل مهاجرت به این شهر مذهبی در 1359 یک ایستگاه آتش نشانی جنب ساختمان شهرداری در خیابان ارم احداث شد وبه نام ایستگاه مرکز لقب گرفت (در سال 1374 به منظور طرح زیباسازی اطراف حرم تخریب و به ابتدای 45 متری عماریاسر منتقل شد) توسعه شهر قم به عنوان مرکز حوزه علمیه ایران موجب افزایش خودروهای آتش نشانی گردید به طوریکه از سال 1360 تا 1368 سه دستگاه بنز 1921 و یک دستگاه آمبولانس و یک دستگاه نیسان پیشرو خریداری شد. در سال 1367 ایستگاه دیگری پس از 10 سال در میدان سعیدی احداث گردید.(در سال 1376 به منظور احداث فروشگاه رفاه به بلوار نواب با نام ایستگاه شماره یک منتقل گردید)

در سال71 13 ایستگاه شماره دو در جنب کارگاه عمران و موتوری شهرداری واقع در بلوار امام موسی صدر افتتاح گردید که به علت نزدیک بودن به ایستگاه بلوار نواب در سال 1377 جمع آوری و به جنب ترمینال مسافربری منتقل شد.

در سال های 1370 و 1371 تعداد 20 نفر نیروی آتش نشان استخدام گردید. از سال 1371 تا 1373 یک دستگاه بنز 2635 فوماتیک ، سه دستگاه خودروی بنز 1921 ، یک دستگاه خودروی نردبان 32 متری موریتا ، یک دستگاه ولوو آبده و دو دستگاه موتورسیکلت DT خریداری و به ناوگان آتش نشانی اضافه گردید. در سال 1373 و 1374 ایستگاه شماره سه در بلوار کشاورز و ایستگاه شماره چهار در میدان ولیعصر(عج) احداث گردید.

در سال 1376 و 1377 تعداد 30 نفر نیروی آتش نشانی استخدام گردیدند. و در سال 1377 ایستگاه شماره شش واقع در میدان ایرانمرینوس احداث گردید. در سال 1378 دو دستگاه خودروی بنز 911 و 1921 خریداری شد.

در سال 1380 یک دستگاه خودروی نردبان 32 متری نامیانگ ، دو دستگاه خودروی بادسان و چهار دستگاه خودروی نیسان خریداری گردید .در سال 1381 سه ایستگاه آتش نشانی در بلوار کارگر ، خیابان امام و سی متری قائم احداث و تعداد چهل نفر نیروی آتش نشان استخدام شدند.
ازسال 1382 تا سال 1387 ایستگاههای بلوار پانزده خرداد ، ساختمان ایستگاه جدید الاحداث جنب ترمینال ، ایستگاه مسجد مقدس جمکران و ایستگاه منطقه شیخ آباد احداث و افتتاح گردید. در این سال ها تعداد ......... خودروی سبک و سنگین آتش نشانی شامل خودروهای میدلام ، بنز آکسور 2628 ، دنیس نجات ، بادسان ، ایسوزو و نیسان به ناوگان خودروها اضافه گردید. در سال 1387 تعداد سی و چهار نفر پرسنل آتش نشانی جذب سازمان شد.

در حال حاضر سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی قم با دوازده ایستگاه فعال و 45 دستگاه خودروی آتش نشانی حریق و نجات و پنج دستگاه موتورسیکلت آتش نشانی جهت خدمات رسانی به همشهریان و زائرین کریمه اهل بیت(ع) در حال فعالیت میباشد.

  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.