اخبار ویژه روزنامه های سه شنبه

فايل صوتي كه در زد و خورد فتنه گران لو رفت!/جوانفکر تبرئه شد!

فايل صوتي كه در زد و خورد فتنه گران لو رفت،احترام نظامي ژنرال آمريکايي به عباس بابايي،افشای ۹ بدهکار بزرگ بانک ملی،حمایت نشریه انگلیسی از نامزدی قالیباف!،بخاری نفتی هدیه دانشجویان به حاجی‌بابایی،اعتراف آمریکایی ها ؛تحريم ايران به ضررغرب،از مهمترین اخبار ویژه روزنامه های امروز هستند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه  خبرنگاران، اخبار ویژه روزنامه‌هاي امروزرا می  توانید اینجا بخوانید.

*کیهان:

آينده پر مخاطره اي پيش روي پادشاهي عربستان است

صداي آمريكا به نقل از پژوهشگران «مؤسسه واشنگتن براي سياست خاور نزديك» اعلام كرد آينده پادشاهي عربستان در مخاطره است.
وب سايت صداي آمريكا در گزارشي نوشت: ملك عبدالله شاه عربستان سعودي اخيراً تحت عمل جراحي كمر قرار گرفت و بستري شدن او شايعات فزاينده اي در مورد وضعيت سلامتش مطرح كرد.

اين مسئله پرسش هاي جديدي را در مورد جانشين او مطرح كرده است، مسئله اي كه ساليان سال بر عربستان سعودي سايه انداخته است. پادشاهان عربستان سعودي در شرايطي پا به سن مي گذارند كه با تصميم دشوار و مدام انتقال تاج و تخت از برادري به برادر ديگر روبرو هستند.

اين گزارش تأكيد مي كند: پس از مرگ ناگهاني شاهزاده نايف، وليعهد عربستان سعودي در ماه ژوئن گذشته، سلمان، برادر 76 ساله او به مقام وليعهدي رسيد و احتمالاً حتي با وجود شرايط نامساعد سلامت او، به مقام پادشاهي آينده كشور منصوب خواهد شد. اما چه كسي جانشين وي خواهد شد؟ فقط تعداد اندكي از برادران او هنوز در قيد حيات هستند و از سلامت نسبي برخوردارند. برخي از ناظران حتي توانايي آنها براي تكيه زدن بر مسند قدرت در اين پادشاهي را مورد پرسش قرار مي دهند.

سيمون هندرسون، پژوهشگر بنياد بيكر و مدير «برنامه خليج و انرژي» در «مؤسسه واشنگتن براي سياست خاور نزديك» نظام سلطنتي در عربستان سعودي را حاكميت «چندين پادشاه براي مدتي كوتاه» تعريف مي كند و مي گويد: «مشكل اين است كه اين پادشاهان در اواخر عمر خود شاه مي شوند و بنابراين از انرژي لازم براي حكومتداري برخوردار نيستند. در نتيجه، امور كشورداري به سرانجام نمي رسد و همين امر احتمال ناآرامي سياسي در اين كشور را افزايش مي دهد.»

هندرسون مي افزايد:«تصميم انتخاب پادشاه نيز مشكل آفرين تر است. انتخاب وليعهد آينده به معناي حذف افرادي است كه فرزندان به جاي مانده از ابن سعود، بنيانگذار پادشاهي هستند و يكي از مشكلات ديگر، تصميم در اين مورد است كه كدام شاخه از نسل آينده بايد ميراث دار سلطنت باشد.

كارن اليوت هاوس، خبرنگاري كه جايزه پوليتزر را به دست آورده و نويسنده كتاب «عربستان سعودي: مردم، گذشته، مذهب، خطوط گسل و آينده آن» است. به مدت سي سال به عربستان سعودي سفر كرده و شخصاً با بسياري از اعضاي خانواده سلطنتي ملاقات كرده است. وي مي گويد: «زماني كه شاه عبدالعزيز، بنيانگذار عربستان سعودي درگذشت، سعود، پسر ارشدش را به مقام جانشين خود منصوب كرد و فيصل، پسر كوچكتر خود را به مقام وليعهدي رساند. او در بستر بيماري خود به آنها گفت روي پيكر من دست در دست بگيريد و به من قول بدهيد كه هرگز در ملاعام مجادله نكنيد. اما كار به جايي رسيد كه اين دو پسر به مدت تقريباً يك دهه با هم درگيري داشتند تا اين كه فيصل، سعود را از دايره حكومت بيرون كرد و خود به مقام پادشاهي رسيد و بعدها به دست برادرزاده خود به قتل رسيد.»

ناظران معتقدند كه شايد آشكارترين رقابت بين پسران عبدالعزيز وجود داشته باشد كه از يك مادر زاده شده اند و به «هفت سديري» يا آل فهد معروف هستند. هندرسون مي گويد:«هفت سديري سعي كردند (بر كشور) حاكم شوند و حاكميت هم كردند و هنوز هم در عربستان سعودي قدرت حاكم هستند، اما به دليل درگذشت شاه فهد، سلطان و نايف، آنها هم اكنون چهار سديري هستند و تركي، يكي از اين چهار پسر هم اكنون در تبعيد به سر مي برد، سلمان از سلامت مساعدي برخوردار نيست، احمد از پست خود در مقام وزير كشور بركنار شده است و عبدالرحمان هم به دليل ناديده گرفته شدن، آزرده خاطر و خشمگين شده است، بنابراين واقعاً دو و نيم سديري بيشتر نيستند.»

به گزارش صداي آمريكا هندرسون مي گويد:«چند سال پيش رو بسيار نامطمئن خواهد بود و به طور مسلم مشكلات منطقه خاورميانه و مشكلات جهان نيز ادامه خواهند داشت، بنابراين ما نگراني هايي همچون ايران، وضعيت قيمت نفت و تحولات جهان عرب معروف به بهار عربي خواهيم داشت.
 
ما همچنين نگران شيعيان استان شرقي عربستان سعودي و شيعيان بحرين در همسايگي اين كشور هستيم. همه اين مسائل براي هر فردي كه بر مسند سلطنت در عربستان سعودي تكيه مي زند، دردسرآفرين خواهد بود.يادآور مي شود روز گذشته ديوان پادشاهي عربستان از مرگ فيصل بن سعود برادر ملك عبدالله در سن 74 سالگي خبر داد. فيصل هفتمين پسر ملك سعود بود.
 
اوباما انتخاب كند، تأمين بودجه يا جنگ با ترور! 
 
يك تحليلگر ارشد آمريكايي از كاخ سفيد خواست به جنگ عليه تروريسم كه هزينه هاي هنگفتي را متوجه اين كشور كرده پايان دهد.
فريد زكريا تحليلگر روزنامه واشنگتن پست و شبكه سي ان ان در تحليلي خاطر نشان كرد: بحث داغ اين روزها در آمريكا اين است كه آيا دو حزب جمهوري خواه و دموكرات در نهايت مي توانند با كنار گذاشتن اختلاف ها در كنار هم ايستاده و با اوضاع سر و ساماني ببخشند؟ با در نظر گرفتن اين بحث اينجا به نكته اي اشاره مي كنم كه باراك اوباما رئيس جمهوري امروز آمريكا مي تواند با توسل به آن موفقيت بزرگي را از آن خود كند؛ « به مبارزه با ترور پايان دهيد آقاي رئيس جمهور.»
 
اين عبارت به زبان ساده تر بدان معناست كه زمان آن فرارسيده است كه آمريكا با برنامه ريزي كشور را براي خارج شدن از ماجراجويي به نام مبارزه با تروريسم مهيا كند، ايالات متحده از 11 سال پيش تاكنون يعني از حادثه يازدهم سپتامبر سال 2001 تا به امروز مجوز استفاده بي حد و حصر از نيروهاي نظامي خود را صادر كرده است. يازده سال بازه زماني طولاني تر از سالهايي است كه آمريكا سرگرم جنگ داخلي بود يا در جنگ هاي اول و دوم جهاني در مجموع گرفتار آمده بود.

به گزارش «ديپلماسي ايراني» وي اضافه كرد: جنگ با تروريسم در حقيقت به دولت فدرال و البته شخص رئيس جمهور قدرت ويژه اي براي دخالت در تمامي مسائل بخشيده است. دولت هر زمان با مشاهده كوچكترين مورد مشكوك مي تواند آزادي هاي فردي را براي شخصي كه دشمن خوانده مي شود، محدود كرده و همواره از شرايط جنگي به عنوان يك توجيه استفاده كند. در جلسه سالانه آكسفورد كه هفته گذشته برگزار شد، جانسون از ژنرال هاي فعال در پنتاگون تاكيد كرد كه آمريكا نمي تواند انتظار داشته باشد كه القاعده و تمامي نيروهاي وابسته به آن از روي كره زمين حذف شوند، سلاح هاي خود را تحويل داده و معاهده صلح با آمريكا امضا كنند!

فريد زكريا خاطر نشان كرد: اگر مي خواهيد نيم نگاهي به خلأ بودجه اي بيندازيد كه آمريكا در 11 سال گذشته به آن گرفتار بوده مي توانيد به 2[4] هزار ميليارد دلاري فكر كنيد كه در يك دهه گذشته در اين جنگ ها از جيب آمريكا رفت. ما از زمان جنگ جهاني دوم تاكنون چنين توسعه اي در دولت فدرال نداشتيم كه در يك دهه گذشته در آمريكا شاهد آن بوديم.
 
در اين سالها آمريكا براي كاغذبازي ها و رسالت هاي اطلاعاتي اش 33 مجتمع بزرگ اضافه كرده و بر مجموع كارمندان دولتي هم 230 هزار نفر افزوده شده است. درست است كه آمريكا در سالهاي اخير هزينه هاي هنگفتي براي افزايش ضريب امنيتي خود متحمل شده است اما قابل توجه است كه بدانيم هيچ كدام از دستگاه هاي اسكنري كه در سالهاي اخير با جنجال هاي فراوان در فرودگاه هاي آمريكا نصب شد حتي يك تروريست را شناسايي نكرده است. حتي يك مورد!

وي مي افزايد: البته كه تهديدهاي جدي وجود دارد و بايد با آنها مبارزه كرد اما مساله اينجاست كه ما قبل از سال 2001 هم اين كارها را انجام مي داديم و اكنون هم مي توانيم پس از پايان دادن به عمليات پرسروصدا و پرهزينه اي تحت لواي مبارزه با تروريسم همين كار را ادامه دهيم. شايد وقت آن فرا رسيده است كه آمريكايي ها چارچوب نرمال تري براي مبارزه با تروريسم بيابند و دست از سر قاعده اي كه از سپتامبر 2001 باب شد بردارند.
 
هيچ رئيس جمهوري تمايل به از دست دادن قدرت ندارد. اما رئيس جمهور امروز آمريكا در جايگاه بحث جدي در خصوص بيرون آمدن از جبهه جنگ دايمي كشورش قرار گرفته است.يادآور مي شود منابع رسمي آمريكايي با اشاره به عبور بدهي هاي اين كشور از مرز 16 هزار ميليارد تومان و جدي تري شدن بحران كسري بودجه، تأكيد مي كنند آمريكا بر لبه پرتگاه مالي قرار گرفته است.
   
 
فايل صوتي كه در زد و خورد فتنه گران لو رفت
 
در حالي كه برادر مهدي هاشمي فايل صوتي منتشره از مكالمه تلفني وي با همكار فراري نشريات زنجيره اي را «نوار ساخته شده»، «صداهاي پراكنده مهدي به علاوه تقليد صداي او» مي داند، محافل رسانه اي ضد انقلاب نسبت به لو رفتن اين مكالمات ابراز نگراني مي كنند.

رسانه هاي ضد انقلاب نيك آهنگ كوثر را به خاطر انتشار يكي از 20 نوار مكالمات خود با مهدي هاشمي كه حاوي اطلاعات جالبي درباره عملكرد مهدي هاشمي در همراهي با ضد انقلاب است، مورد حمله شديد قرار داده و او را به عدم امانتداري و سوءاستفاده از اعتماد طولاني مهدي هاشمي متهم كرده اند. متقابلا او، هوشنگ بوذري شاكي مهدي هاشمي در دادگاه كانادايي را مسئول انتشار اين نوار مكالمه معرفي كرده است.

مهدي هاشمي در گفت و گو با نيك آهنگ كوثر به وي مي گويد: «اين اشتباهي كه شما در دوم خرداد كرديد و آقاي هاشمي را از خاتمي جدا كرديد، اين دفعه هم شما دعوا راه انداختيد. همان دوم خرداد كه (اصلاح طلب ها) به ما فحش دادند ما گفتيم هدفمان مشترك است و دعوا راه نينداختيم. ما مي توانستيم اما تفاهم كرديم كه همه نيروها بايد متحد بشويم و جلوي نظام بايستيم، استراتژي ما از روز اول همين بوده است.... هنوز هم معتقديم بايد به رهبري فشار آورد... اطلاعاتي ها در هر گروه (ضد انقلاب) نيرو دارند و بينشان اختلاف مي اندازند و نمي گذارند متحد بشوند. شما الان نگاه كن!
 
 اپوزيسيون شده 300 گروه! بايد به آنهايي كه در داخل كشور در حال جنگ (فتنه) هستند كمك كرد، الان بار بر دوش آنهاست... ما داريم رو بازي مي كنيم، من با بي بي سي و اينها نمي توانم مصاحبه كنم چون در ايران اين كار جرم تعريف شده است. حرف هايي كه ماها مي زنيم حرف هايي كه باباي من زد، از همه حرف هاي آقايون (اصلاح طلب) تندتر بوده است! ما تقسيم كار كرده ايم هر كسي كار خودش رو مي كند. بابا كار خودش رو مي كند... دعواي من با بابا اين است كه ما بايد تهاجمي تر بشويم با اينها... كارهايي كه من كرده ام صد برابر بدتر از سخنراني هاي شماهاست و نظام هم مي داند...من با بي بي سي مصاحبه كنم خيلي كارهاي ديگر را نمي توانم بكنم و الان از ايران از بالا و پايين كشور با من ارتباط دارند و من اگر فردا با بي بي سي مصاحبه كنم اينها ديگر نمي توانند با من ارتباط داشته باشند.
 
بازي من آنطوري نيست كه شما بتوانيد بفهميد. اين كه من الان بخواهم رو بازي كنم خيلي زود است. البته من حرف هاي شما را قبول دارم كه آقاي هاشمي بايد فتيله را بكشد بالا. ماها هيچ امتياز عملي الان نمي توانيم از رهبري بگيريم و خيالت راحت باشد نظام هيچ امتيازي الان به ما نمي دهد».

محسن هاشمي در واكنش به انتشار فايل صوتي مذكور در فضاي سايبري به روزنامه آرمان گفت: من به عنوان برادر بزرگ مهدي مي گويم كه او علاقه زيادي به نظام و كشورش دارد. نوار ساخته شده و مشكوك است. سازندگان اين نوار احتمالا صداهاي پراكنده از مهدي داشتند و در بخشي قسمت ها هم به تقليد صداي مهدي پرداخته اند و در نهايت معجوني را به عنوان صداي ضبط شده مهدي تحويل اين سايت ها داده اند.

اين در حالي است كه اظهارات مهدي هاشمي در اين مكالمه تلفني با عملكرد وي در فتنه 88 و اسناد موجود و اعترافات برخي عناصر دستگير شده منطبق است. همچنين محسن هاشمي منطقا نمي تواند به جاي مهدي هاشمي به تكذيب مكالمه و مصاحبه او بپردازد.
در همين حال رسانه هاي ضد انقلاب ضمن حمله شديد به نيك آهنگ كوثر تصريح كردند كه وي با انتشار مكالمه خصوصي خود، هاشمي را به مخمصه بزرگي انداخته و گل به دروازه خودي (اپوزيسيون) زده است. نكته مشترك در انبوه تحليل هاي رسانه هاي ضد انقلاب، تاكيد بر سنديت فايل صوتي است.

فرورتيش رضوانيه همكار نشريات زنجيره اي در وبلاگ خود كه از سوي بالاترين بازنشر يافته مي نويسد: اين سريالي است كه همه در آن نقش داريم. انتشار فايل صوتي مكالمه مهدي هاشمي و نيك آهنگ يك اقدام تروريستي است. امروز عده اي با هتاكي به نيك آهنگ، ضبط كردن صداي افراد را محكوم مي كنند اما همين افراد اگر روزي صداي ضبط شده مقامي كه با او مخالف هستند را بشنوند، آن را با اشتياق به اشتراك مي گذارند و مورد دفاع خود قرار مي دهند. اگر به جاي نيك آهنگ كوثر، «مسيح علي نژاد» مظنون اصلي يا حتي متهم قطعي اين رخداد بود، آن هنگام واكنش هاي متفاوتي را شاهد بوديم. صرف نظر از اين كه چه كسي پشت ماجراست، اگر مي گوييم ماجراي فايل صوتي مكالمه مهدي و نيك آهنگ مشكوك است و به ضرر خاندان هاشمي رفسنجاني تمام مي شود، پس چرا با هيجان همه جا بازنشرش مي كنيم و مي خواهيم كه همه آن فايل را بشنوند؟ اين بار كه رسانه هاي حكومت نيستند، خودمان هستيم.

سايت ضد انقلابي ايران گلوبال نيز با حمله به نيك آهنگ كوثر درباره مصاحبه كوثر با هاشمي نوشت: حقيقتا گفتگوي جالب و سودمندي بود؛ اطلاعات مشخصي از مناسبات دروني و دسته بندي داخلي نظام را ارائه مي كرد اين گفتگو همچنين نشان مي داد كه ارتباط و همكاري نيك آهنگ با خانواده هاشمي به سالهاي قبل، زماني كه در ايران بود؛ برمي گردد و همين دوستي و همكاري سابق نيك آهنگ با اين خانواده موجب اعتماد مهدي هاشمي به ايشان شده است.
 
نيك آهنگ مي گويد اين گفتگو را براي آن ضبط كرده كه در جريان پرونده شكايت هوشنگ بوذري (پرونده استات اويل در كانادا)، مهدي هاشمي مرتب زير حرفهايش مي زده است و بعدا چند روز قبل مجبور شده آن را در اختيار دادگاه قرار دهد. وي ادعا مي كند كه چون دادگاه آن را در اختيار وكلاي دو طرف قرار داده است، هوشنگ بوذري آن را منتشر كرده و البته بوذري تكذيب مي كند. با 20 فايل صوتي ديگر چه بايد كرد.

اين سايت وابسته به اپوزيسيون مي افزايد: «آقاي نيك آهنگ شما بعنوان يك روزنامه نگار مخالف رژيم، تحت هيچ شرايطي حق نداشتيد كه فايل صوتي مصاحبه شونده اي را كه اكنون در زندان بسر مي برد، در اختيار ديگران قرار دهيد. اينكه مهدي هاشمي كيست و پدرش [...] و [...] بود، به هيچ وجه عمل شما را توجيه نمي كند. اين كار غيرحرفه اي شما موجب مي شود كه همه مخالفان رژيم از ترس حاضر نشوند با مطبوعات خارج كشوري گفتگويي داشته باشند و اطلاعاتي از درون نظام را به ما بدهند»!

بالاترين همچنين به نقل از يكي از نويسندگان دايمي اش كه با نام مستعار دلقك ايراني مي نويسد، يادآور شده است: نيك آهنگ آدم پايين تراز متوسطي است. در اين نوار كاملا مشخص است كه مهدي هاشمي چه بي خيال در گپ دوستانه با دوستي كه به او اعتماد دارد، حرف هايي مي زند كه فراتر از ديالوگ و درد دل دو دوست نيست.

بالاترين همچنين تحليل ديگري با اين مضمون منتشر كرده است: نيك آهنگ كوثر يك روز تهديد به انتشار خاطراتش از فسادهاي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت مي كرد، روز ديگر پس از انتشار قطره اي خاطراتش، آنها را از روي وبلاگش برمي داشت؛ يك روز تهديد به انتشار ارتباط مالي رسانه هاي مختلف با مهدي هاشمي مي كرد و روز ديگري واسطه معامله اي براي اجاره سايت يا روزنامه اي براي مهدي هاشمي مي شد؛ و در تمام اين مدت هر چند ظاهرا خود را در ضديت با خانواده هاشمي و به خصوص مهدي هاشمي نشان مي داد، اما ارتباطش با مهدي هاشمي حفظ مي شد كه نمونه اش همين گفتگوي صميمانه و خصوصي اخيرا منتشر شده اش با مهدي هاشمي عليرغم آتش بياري اش در معركه هاشمي-بوذري است.

بالاترين معتقد است: نيك آهنگ كوثر كسي است كه راه دروازه خودي را خوب مي شناسد. اين بار ممكن است مهدي هاشمي (هرچند با هاشمي ها اختلاف عقيدتي بسيار داريم) هزينه گزافي براي اين تعهد يا ندانم كاري نيك آهنگ بپردازد. فقط مي دانم كه او خوب گل به خودي مي زند.
شايان ذكر است كاريكاتوريست فراري نشريات زنجيره اي پيش از اين اعلام كرده كه به درخواست مهدي هاشمي، براي وي روزنامه نگاران اجاره اي معرفي كرده است. حمزه كرمي مي گويد پيش از اين به نيك آهنگ كوثر فشار آورده و او را وادار كرده كه برخي اطلاعات منتشره را از وبلاگ خود حذف كند.


*خراسان:

برداشت متفاوت دو قوه درباره اجراي پروژه هاي پارس جنوبي

در حالي که دولت در خردادماه سال 89 با ابلاغ بخشنامه اي به وزارت نفت، ترک تشريفات مناقصه براي توسعه باقيمانده فازهاي پارس جنوبي را مورد تاييد قرار داد، اين ابلاغيه در تيرماه امسال با ايراد قانوني هيات بررسي و تطبيق مصوبات دولت با قوانين مواجه شد که لاريجاني آن را به احمدي نژاد اعلام کرد اما شنيده شده قوه مجريه اخيرا در پاسخ به اين موضوع اعلام کرده که تصميم نامه فوق توسط نمايندگان ويژه رئيس جمهور اتخاذ شده و لاريجاني نمي تواند آن را باطل کند.


احترام نظامي ژنرال آمريکايي به عباس بابايي

عباس بابايي قبل از انقلاب دوران تحصيلات عالي نظامي خود را در آمريکا و زير نظر استادان و نظاميان نيروي هوايي آن کشور گذرانده بود، روزهاي آخر که براي تأييد فارغ التحصيلي و اخذ مدرک نهايي و فارغ التحصيلي طبق قرار قبلي به دفتر يکي از ژنرال هاي آمريکايي مراجعه مي کند از قرار معلوم مدتي در اتاق ديگري معطل مي ماند.

دقايقي از وقت مقرر ملاقات مي گذرد، در آن لحظات بابايي به ساعت خود نگاه مي کند و متوجه مي شود وقت نماز است بلافاصله در همان اتاق انتظار با آن شرايط حاکم بر آمريکا و خصوصاً محيط نظامي و اين که او در حساس ترين شرايط قرار است تأييد نهايي چند سال آموزش و تحصيل خود را از ژنرال آمريکايي دريافت کند، همان جا زيراندازي براي خود پيدا مي کند و بلافاصله به نماز مي ايستد، لحظاتي مي گذرد و ژنرال آمريکايي وارد اتاق مي شود و عباس بابايي را در حال انجام حرکات مخصوصي (نماز) مي بيند. ژنرال همان جا مي ايستد و به حرکات بابايي خيره مي شود، نماز عباس که تمام مي شود، ژنرال آمريکايي مي پرسد چه مي کردي؟

بابايي بسيار منطقي و با متانت بحث نماز را براي ژنرال آمريکايي توضيح مي دهد، ژنرال به دقت به صحبت هاي بابايي گوش مي دهد و در کمال ناباوري در حضور ديگران به عباس بابايي مي گويد براي شما و اعتقادات تان ارزش قائل هستم و تنها به گفتن اين جملات بسنده نمي کند و با درجه نظامي ژنرالي و در حالي که عباس بابايي در آن زمان تازه تحصيلات نظامي اش را تمام کرده و افسري جزء بود ژنرال آمريکايي مراتب احترامش را با اداي «احترام نظامي» به شهيد عباس بابايي کامل مي کند.


*آرمان:

افشای ۹ بدهکار بزرگ بانک ملی

شنیده شد که بانک ملی تاکنون حاضر به شکایت از بدهکاران بزرگ خود نشده است که این مساله برای بسیاری از صاحبنظران قابل تأمل است. سراج نوشت؛ بانک ملی ۹ بدهکار اصلی و بزرگ دارد که عبارتند از: گروه (ع)، (ح.ب.د)، (م.م)، (ل)، (ک.الف)، (خ)، (م)، (ض) و(ر.ب). گفته می‌شود رقم بدهی این افراد بیش از یکهزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است.


کریم صفایی آزاد شد

شنیده شد که کریم صفایی، رئیس برکنارشده فدراسیون تیر و کمان به‌دلیل برخی از مسائل و اتهام‌ها از تاریخ 6 ماه جاری توسط نهادهای نظارتی بازداشت شده بود. این درحالی است که دلایل اصلی بازداشت کریم صفایی مشخص نشده است. درحال حاضر محمدعلی شجاعی، رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان است که در روزهای گذشته صحبت‌هایی از تعلیق فدراسیون تیراندازی با کمان از سوی فدراسیون جهانی شده است.


دیدار مهدی ‌هاشمی با خانواده

شنیده شد که وكیل مهدی‌ هاشمی گفت: یكشنبه هفته گذشته موكلم با مادر و همسرش دیدار داشته و آنها هم به شرایط سخت وی در زندان اشاره نداشتند. خبرآنلاین نوشت؛ محمود علیزاده درمورد برخی اخبار منتشرشده درمورد وضعیت مهدی‌ هاشمی مبنی بر اعمال شرایط سخت وی در زندان، اظهار کرد: این خبرها كه در برخی سایت‌ها منتشر شده مبنی بر اعمال فشار بر مهدی در شرایط سخت، صحت ندارد .


تکذیب حمله به سفارت ایران در دانمارک

شنیده شد که سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: حمله‌ای به سفارت ایران در دانمارک صورت نگرفته و تنها 4 نفر به‌منظور دریافت پناهندگی در مقابل سفارت سر و صدا به راه‌انداخته‌اند. صراط نوشت؛ نقوی‌حسینی اظهار کرد: تنها 4 نفر که یک نفر از آنها نیز فیلمبردار بوده است در مقابل سفارت ایران در کپنهاگ جمع شده و سعی کرده‌اند با ایجاد سروصدا و فیلمبرداری از خود شرایطی را برای دریافت پناهندگی خود در این کشور فراهم کنند.
 
 وی با بیان اینکه سفارتخانه‌های ایران در کشورهای اروپایی بر اساس نوع معماری این کشورها دارای دیوار بلندی نیست، اظهار کرد: اصلا چنین حمله‌ای وجود نداشته است. وی تاکید کرد: متاسفانه غربی‌ها به‌دنبال ناامن نشان دادن سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران هستند و ما نباید در این جهت حرکت کنیم. نماینده‌ای هم که در اینباره خبرهای نادرست را اعلام کرده، این موضوع را درنظر نگرفته است.


ناگفته‌ای برای افشا کردن ندارم

شنیده شد که پس از اعلام استعفای محمدحسن صالحی‌مرام از معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی- گردشگری و صنایع دستی کشور، برخی سایت‌های مخالف دولت، به نقل از وی «از بیان ناگفته‌های حضورش در دولت‌های نهم و دهم» در آینده نزدیک خبر دادند. صالحی‌مرام در واکنش به این شایعات گفت: ما هیچ ناگفته‌ای برای گفتن نداریم. بالاخره همه باهم نمی‌توانند کار کنند آدم‌ها اخلاق و روحیات خاص خودشان را دارند و مختص خودشان است. این روحیات نباید خللی در کار ایجاد کند. نگران این بودم که روحیات ما با هم نسازد.


حمایت نشریه انگلیسی از نامزدی قالیباف!

شنیده شد که یک سایت خبری مطلبی را از نشریه انگلیسی فایننشیال‌تایمز درباره نامزدی قالیباف در انتخابات آینده منتشر کرد که مطابق متن منتشرشده از سوی این سایت، فایننشیال‌تایمز از نامزدی قالیباف حمایت کرده است! شبکه ایران نوشت؛ براساس این خبر، نشریه انگلیسی فایننشیال تایمز در گزارشی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آینده ایران با عنوان «شهردار تهران راه و پل‌های سیاسی می‌سازد» به انتخابات آتی ریاست‌جمهوری ایران پرداخت. فایننشیال‌تایمز نوشته است: «ایرانی‌ها از تورم و نگرانی‌هایی درباره بروز جنگ رنج می‌برند به همین دلیل محمدباقر قالیباف شهردار پایتخت ایران تلاش می‌کند با اجرای پروژه (اتوبان صدر) روحیه شهروندان را بالا ببرد. قالیباف نامزدی بالقوه برای جایگزینی رئیس‌جمهور احمدی‌نژاد است.


جوانفکر تبرئه شد

شنیده شد که وکیل علی‌اکبر جوانفکر از تبرئه علی‌اکبر جوانفکر از شکایت نیروی انتظامی خبر داد. شبکه ایران نوشت؛ قهرمان شجاعی گفت: یکی از موارد اتهامی ویژه‌نامه خاتون شکایت نیروی انتظامی از علی‌اکبر جوانفکر بوده است که طی برگزاری دادگاه وی از این اتهام تبرئه شد.


شکایت استاندار از مدیران سایت‌های خبری

شنیده شد که بازرسی استانداری البرز از تعدادی از مدیران سایت‌های خبری شکایت کرد. صانا نوشت: به دنبال انتشار مطالب انتقادی از نحوه جابه‌جایی‌های مدیران استانداری البرز در برخی از سایت‌های خبری استان، بازرسی استانداری برعلیه مدیران این سایت‌ها در مراجع قضایی اقامه دعوا کرد. به گفته چند نفر از مدیران سایت‌های خبری که طی روزهای گذشته جهت ارائه توضیحات به پلیس امنیت احضار شده بودند این شکایت‌ها از سوی بازرسی استانداری و با عنوان نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی صورت گرفته است که با توجه به وظیفه ذاتی روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها در انعکاس اخبار و نقد فعالیت‌ها به عنوان نماینده افکار عمومی قابل پیش‌بینی نبود. یکی از مدیران سایت‌ها در این خصوص به پایگاه خبری صبح البرز گفت: ما انتظار چنین برخوردی را نداشتیم و امیدواریم که پاسخ به مطالب سایت‌های خبری که همگی دارای هویت مشخص و از فعالان رسانه‌ای این استان هستند از جنس رسانه‌ای باشد.


بخاری نفتی هدیه دانشجویان به حاجی‌بابایی

شنیده شد که جنبش عدالتخواه دانشجویی به دنبال حادثه آتش‌سوزی مدرسه دخترانه شین‌آباد پیرانشهر و فوت سیران یگانه، یکی از دانش‌آموزان آسیب دیده این حادثه، یک عدد بخاری نفتی به حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش اهدا می‌کند. همچنین، جنبش عدالتخواه دانشجویی در اعتراض به این واقعه، به حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش توصیه می‌کند، اتاق کار خود را با بخاری نفتی گرم کند.


سلب اختیارفرمانداران درخصوص پرداخت وام‌ها

معاون برنامه‌ریزی استانداری البرز طی نامه‌ای به بانک‌های استان، اختیارات فرمانداران را از ایشان سلب و پرداخت وام به مردم را به نظر مدیر کل بازرسی استاندار البرز منوط کرد. صانا نوشت: این واگذاری و تفویض اختیار علاوه بر اینکه در راستای پیاده‌سازی اصل ۴۴ قانون اساسی وجلوگیری از تجمیع اختیارات می‌شود، از حجم مراجعات شهروندان به استانداری نیز می‌کاهد و این امکان را به مدیریت ارشد استان نوپای البرز می‌دهد تا با فراغ بال بیشتری به رتق و فتق امور بپردازد.» اما در ماه گذشته نامه‌ای از معاونت برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری به روسای امور شعب بانک‌های استان ارسال شده که در آن، نامه فوق‌الذکر را کن لم یکن خوانده و تاکید کرده من بعد تمامی مکاتبات درخصوص معرفی متقاضیان توسط مدیرکل بازرسی صورت خواهد پذیرفت.


*تهران امروز:

چرا احمدی نژاد با اصلاح قانون انتخابات مخالف است؟

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه از اساتيد دانشگاه و نماينده سابق مجلس با اشاره به برخی مخالفت‌ها با اقدام مجلس در اصلاح قانون انتخابات رياست‌جمهوری، تصریح کرد: برخی از نخبگان امروز مملکت از جمله خود آقای احمدی‌نژاد بر این اعتقادند که قانون موجود نقص ندارد و معتقدند نباید قانون اصلاح شود. معتقدم خود ایشان نیز به خوبی مي‌دانند که اگر قانون انتخابات نقص نداشت این همه اختلاف در سطوح مختلف وجود نداشت. اختلاف دیگر بر سر انتخابات بین چپ و راست نیست، چرا که الان در میان اصولگرایان نیز بر سر قانون جامع انتخابات اختلاف نظر وجود دارد.
 
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس هشتم، ادامه داد: آقای احمدی‌نژاد به عنوان کسی که آخرین انتخابات رياست‌جمهوری را گذرانده است؛ کسی است که آن طرف رودخانه ایستاده است. کسی است که از پل لغزان موجود رد شده و احساس مي‌كند نیازی به اصلاح قانون نیست. اما این بگو و مگو‌ها و بعضا ابهام سازی‌ها و شائبه‌سازی‌ها نشان مي‌دهد که ضعف‌ها و نقص‌های جدی در بحث انتخابات در ایران وجود دارد و این ضعف‌ها باید رد شود. فلاحت‌پیشه افزود: به عقیده من در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران نیست که بعد از 35 سال نخبگان اصلی‌اش بر سر مسائل تاسیسی با هم اختلاف نظر داشته باشند.
 
مسائلی از جمله در راس امور بودن یا نبودن مجلس یا بحث اصلاح قانون انتخابات. لذا معتقدم این کار باید به صورت جدی صورت بگیرد؛ هر چند هیچ کسی چه در مجلس و چه در دولت نمي‌تواند ادعا کند که ما نفعی در این موضوع نداریم. معتقدم خیلی از نخبگان مملکت زمانی که بحث قدرت پیش می‌آید، شبیه به هم مي‌شوند. حتی اگر ظاهر کلام آنان با هم متفاوت باشد. ولی اینها به معنای آن نیست که نیازمند قانون جامع انتخابات نباشیم.
 
وی در پاسخ به این سوال که «حال که در مجلس این اراده بود که قانون انتخابات اصلاح شود، به نظر شما بهتر نیست به سرانجام برسد؟» به خبر آنلاين‌گفت: روند طبیعی اصلاح قانون انتخابات باید به همین صورت باشد. یعنی مجلس که الان در زمینه قانون انتخابات رياست‌جمهوری ورود پیدا کرده بر مصوبات خود اصرار داشته باشد. شورای نگهبان نیز آن را رد خواهد کرد و در نهایت این مجمع تشخیص مصلحت نظام است که در این باره نتیجه‌گیری مي‌كند؛ حتی اگر به انتخابات رياست‌جمهوری این دوره نرسد.
 
 این نماینده سابق مجلس با اشاره به نیاز کشور به قانون انتخابات افزود: به عنوان کسی که در انتخابات حضور داشتم، معتقدم به هیچ وجه دولت و وزارت کشور نمي‌تواند ادعای بی طرفی در انتخابات را داشته باشد. به‌طور مشخص وقتی در حوزه های خرد ورود پیدا مي‌كنید نقش مدیران اجرایی را شاهد هستید. اینها مواردی است که نمي‌توان نادیده گرفت. البته به هیچ وجه کسی به‌دنبال آن نیست که شائبه کلی به انتخابات وارد کند. ولی با این همه کسانی که ادعای عدم دخالت در انتخابات را دارند، یا به صورت آرمانی فکر مي‌كنند یا یکسری واقعیات را انکار مي‌كنند. در انتخابات مجلس دوره نهم شاهد بودیم برخی محافل وابسته به دولت حتی هزینه کردند. بنابراین قانون انتخابات حتما نیازمند اصلاحات اساسی است.


قسم 15نماینده برای استیضاح حاجی‌ بابایی

موسي الرضا ثروتي عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، از تلاش ۱۵ نفر از نمایندگان برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش خبر داد و گفت: این تعداد از نمایندگان که قسم یاد کردند تا پایان، پای استیضاح باقی بمانند فردا موضوع استیضاح حاجی بابایی را نهایی می‌کنند. نماینده مردم بجنورد در مجلس ادامه داد: سه‌شنبه (۲۱ آذر)، قرار است نشستی با حضور ۱۵ نفر از نمایندگانی که برای استیضاح وزیر قسم یاد کردند، برگزار شود تا با مرور دوباره متن استیضاح وزیر آموزش وپرورش، آن را نهایی کرده و به هیات رئیسه مجلس تحویل دهند. وی گفت: ‌ وزیر آموزش وپرورش گمان می‌کند چون به پایان عمر دولت دهم زمان زیادی باقی نمانده بنابراین پای هیچ استیضاحی در میان نخواهد بود.


سکوت احمدی‌نژاد در برابر حادثه مرگبار «شین آباد»

عصر ايران نوشت: با گذشت 5 روز از آتش سوزی در مدرسه شین آباد پیرانشهر و در حالی که این موضوع‌به دغدغه روز مردم تبدیل شده و روز گذشته نیز مجلس، وزیر آموزش و پرورش را برای توضیحات در این باره احضار کرد و نیز به‌رغم درگذشت یکی از مصدومان و وخامت حال دیگر دختران دانش‌آموز، هنوز واکنشی از سوی رئيس‌جمهور در این باره صورت نگرفته است! در حالی که از رئيس‌جمهور انتظار مي‌رود با متهمان دولتی این رویداد مرگبار برخورد کند اما احمدی‌نژاد‌حتی از صدور یک پیام همدردی نیز خودداری کرده و کوشیده است لااقل تا بدین جای کار، با سکوت و بی اعتنایی از کنار این اتفاق که در دولتش افتاده، بگذرد!


اختلاف اصلاح‌طلبان بر سر حمايت از خاتمي

در حالي كه گفته مي‌شود گروه‌ها و جريان‌هاي سياسي اصلاح‌طلب مكررا از سيد محمدخاتمي خواسته‌اند در انتخابات رياست‌جمهوري آينده شركت كند، حسين موسوي تبريزي دبيرکل مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم آن را رد كرد. وي كه با باشگاه خبرنگاران گفت‌وگو مي‌كرد،‌تصريح كرد: تاکنون مجمع محققين و مدرسين از هيچ فرد خاصي از جمله خاتمي در راستاي ورود به انتخابات رياست‌جمهوري اعلام حمايت نکرده است لذا اخبار منتشرشده در اين‌باره کذب محض است. وي تصريح کرد: مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم هيچ‌گونه فعاليتي را براي انتخابات رياست‌جمهوري انجام نداده است.


توصیه عضو موتلفه به هاشمي‌رفسنجانی

حمید رضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در واکنش به انتشار فایل صوتی مربوط به مهدی هاشمي‌كه در آن فرزند هاشمي‌رفسنجانی با نیک آهنگ کوثر، کاریکاتوریست فراری صراحتا درخصوص براندازی نظام صحبت کرده‌اند به افکار گفت: متن این فایل صوتی همان واقعیت و هویت پشت پرده آقای مهدی هاشمي‌را مشخص می‌کند و یقینا اگر دستگاه قضایی به صحت و درستی این نوار پی ببرد، به نظر می‌رسد که صحبت‌های این فایل صوتی برای محکومیت او کفایت کند. وي به هاشمي توصيه كرد: اگر برای آقای هاشمی هم اثبات شود که این حرف‌ها و موضع‌گیری‌ها صحت دارد، جا دارد که هم این حرف‌ها را محکوم کند و هم از محتوای آن برائت بجوید.


کوچک‌زاده همه را متهم مي‌کند!

روزنامه ابتکار نوشت: پيداکردن عکسي از کوچک‌زاده درحالي که انگشتش به حالت تهديد بالا رفته باشد يا ‌ نگاهش با عصبانيت به کسي دوخته باشد، کار چندان دشواري نيست. اين نماينده جنجالي مجلس گاه در صحن علني و گاه در بيرون از مجلس و حتي تجمعاتي که عليه خانه ملت ساماندهي مي‌شود، يکي از مخالفان تصميمات و هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي است.کوچک‌زاده اين روزها اتهاماتي را متوجه

برخي از اعضاي هيات رئيسه کرده است. در چند روز اخير وي دوبار رئيس جلسه مجلس شوراي اسلامي را متهم به عملکرد مستبدانه کرد. کوچک‌زاده در همين راستا با علي لاريجاني درگيري لفظي پيدا کرد و خطاب به رئيس مجلس گفت: «روش شما استبداد است.»


*جمهوری:

 اماكن ديپلماتيك ايران در خارج از كشورامنیت ندارند

 حمله به كنسولگري ايران در هرات افغانستان بعد از چند رويداد مشابه در غرب، اين نگراني را پديد آورده كه برنامه جديدي براي تحت فشار قرار دادن ايران در صحنه سياسي در جريان است. به گزارش تابناك، خبر حمله معترضان افغان به كنسولگري ايران در هرات، جديدترين خبر از نقض مصونيت اماكن ديپلماتيك ايران در خارج از كشور است. پيش از اين، اعضاي سازمان منافقين با برنامه ريزي پيشين به سفارت ايران در آلمان متعرض شدند و در آغاز اين هفته نيز، يكي از نمايندگان مجلس، از تعرض به سفارت ايران در دانمارك خبر داد. همين گزارش مي‌افزايد: سازمان منافقين، مدتي پيش، از ليست سازمان‌هاي تروريستي در آمريكا خارج شد.
 
سركردگان اين گروهك در پارلمان‌هاي اروپايي و از جمله در ايتاليا و فرانسه، مشغول دشمني با ايران هستند و نيز تلاش مي‌شود، شبكه‌هاي تلويزيوني ايران از دسترس مخاطبين به در آيند. اينها مي‌توانند در چارچوب تلاش‌هاي آمريكا و غرب براي مهار سياسي ايران تعريف شوند.

 

اعتراف آمریکایی ها ؛تحريم ايران به ضررغرب

صاحب نظران آمريكائي از عوارض منفي تحريم ايران براي غرب و سود آن براي بعضي كشورهاي شرقي ابراز نگراني مي‌كنند. جمعي از كارشناسان مستقل اقتصادي، سياسي و نظامي آمريكا در گزارشي تحت عنوان "ارزيابي سودها و زيان‌هاي تحريم ايران" نتيجه گيري كردند: اين تحريم‌ها به افزايش سود چين و هند از بازار ايران منجر شده است.
 
 سي. ان. ان: انجام مذاكرات مثبت هسته‌اي ميان ايران و گروه 1+5

شبكه تلويزيوني سي. ان. ان، از فراهم شدن زمينه انجام مذاكرات مثبت هسته‌اي ميان ايران و گروه 1+5 خبر داده و افزوده است: كري سيمور عضو هيأت آمريكائي 1+5 مي‌گويد: اين، يك فرصت تاريخي در مذاكرات هسته‌اي با ايران است. به گزارش سي. ان. ان، وي اين نكته را هم گفته كه احتمال توافق با ايران در زمينه ميزان غني سازي و لغو بخشي از تحريم‌ها زياد است. 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار