تقلای گروه 1+5 برای تغییر در بسته پیشنهادی به ایران

شش قدرت بزرگ جهان بسته پیشنهادی به ایران را مورد بررسی دوباره قرار می دهند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، وب سایت آمریکایی المانیتور نوشت:شش قدرت بزرگ جهان بسته پیشنهادی به ایران را مورد بررسی دوباره قرار می دهند.
دیپلمات های این شش کشور به علاوه مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا کاترین اشتون، هنوز زمان و مکان مشخصی برای راند بعدی مذاکرات تعیین نکرده اند اما موقتا این انتظار را دارند که مذاکرات در ماه ژانویه برگزار شود.
این هفته بروکسل میزبان وزرای خارجه ناتو خواهد بود و تعدادی از دیپلمات های ارشد نیز قرار است روزهای آینده در تاریخ 12 دسامبر در مراکش و درخصوص مسایل سوریه با یکدیگر ملاقات و گفتگو کنند. همچنین اعلام شده است هیئتی از آژانس بین المللی انرژی اتمی در تاریخ 13 دسامبر به ایران سفر می کنند.
در این گزارش اعلام شده است: علت اصلی تاخیر و احیانا عدم قاطعیت اعضای گروه 1+5، نبود انطباق در رای این اعضا جهت بازیابی بسته پیشنهادی می باشد که قرار است به ایران داده شود.
هفته گذشته 30 نوامبر، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا که در انجمن سابان حضور داشت در حضور یک سری از دیپلمات های آمریکایی و اسرائیلی و کارشناسان خاورمیانه با اشاره به رایزنی های شدید درباره این موضوع گفت: ما به شدت درحال مذاکره و مشاوره با کارشناسان و اعضای گروه 1+5 هستیم. این مشاوره باید منتهی به ارائه بسته پیشنهادی شود که برای ایران روشن کند "وقت تمام است، ما جدی هستیم، ما علاقه مند به مذاکره هستیم، اما انتظار روابط متقابل داریم."
مارک سدویل مدیر سیاسی انگلستان نیز به همراه تیم خود هفته گذشته به واشنگتن رفتند تا با همتایان آمریکایی خود درباره چگونگی پیشبرد مذاکرات آتی با مقامات تهران وارد گفتگوشوند.
برخی منابع دیپلماتیک تصور می کنند آمریکا، اتحادیه اروپا، انگلستان، فرانسه و آلمان انتظار دارند تا آخر این هفته به اجماعی در خصوی پرونده هسته ای ایران برسند.
کلینتون همچنین تاکید دارد مذاکرات دوجانبه می تواند چشم انداز برنامه هسته ای ایران را روشن تر کند. وی در ادامه اظهاراتش گفت: آمریکا از ابتدا برای ایرانیان روشن کرد که درب های مذاکره باز است. اگرچه که هنوز ملاقات رو در رو صورت نگرفته اما می دانیم که گروه 1+5 با موانعی رو به رو خواهد شد که ناشی از عدم پاسخگویی صریح ایران به پیشنهادهای ماست.
ماه گذشته دولت باراک اوباما پیشنهاد "توقف، انتقال، تعطیل" که اشاره به اورانیوم غنی سازی شده 20 درصد داشت و در مقابل آن پیشنهاد هایی مبنی بر اعطای امتیازات بین المللی به ایران بود را داد.
پاتریک کلاوسون کارشناس مسایل ایران در اندیشکده Near East Policy گفت: بازنگری بسته پیشنهادی، ادبیات جدید این دور از مذاکرات است. مشورت ها تا رسیدن به نتیجه ای برای اینکه چگونه بازنگری صورت بگیرد ادامه خواهد داشت.
در هر صورت برخی دیپلمات ها پیشنهاد کرده اند که مذاکرات بین اعضا باید به گونه ای باشد که تا پیش از فرارسیدن مذاکرات اصلی، یک ملاقات تکنیکی تمرین شود تا در مواجهه با ایرانیان، قادر به رویارویی فنی در سطح بالا باشیم.
برچسب ها: غرب ، ایران ، بسته ، پیشنهادی ، وبگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار