خوزستان/

افزايش نرخ ارز/ توليد برخي مواداوليه وارداتي را توجيه‌پذير كرده است

يك توليدكننده بلوك‌هاي سقفي گفت: در شرايط فعلي و با توجه به مشكلات ارزي، نبود مواداوليه وارداتي، مهمترين مشكل در اين بخش است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، پويا محمودي اظهاركرد: مواداوليه توليد بلوك‌هاي سقفي تنها به ميزان سه درصد نياز كشور در يكي از مجتمع‌هاي پتروشيمي داخلي به توليد مي‌رسد در حالي كه مواد اوليه مورد نياز كشور 300 هزار تن است.

وي بالا رفتن قيمت مواد اوليه را موجب كمياب بودن آن دانست و افزود: وقتي يك كارخانه در ايران توان توليد مواداوليه اين بخش را دارد، پس 40 كارخانه ديگر هم مي‌توانند، اما اين‌كه چرا تاكنون اقدام نكرده‌اند، مشخص نيست.

رييس انجمن توليدكنندگان پلاستوفوم خوزستان دليل عدم توليد مواداوليه در كشور را نداشتن صرفه اقتصادي در گذشته عنوان‌ و خاطرنشان‌كرد: زماني كه دلار يك هزار تومان بود توليد مواداوليه در داخل توجيهي نداشت و واردات آن بهتر بود اما اكنون كه قيمت ارز به اين شكل بالا رفته يك عده به فكر توليد افتاده‌اند. درست است كه گران شدن ارز موجب به وجود آمدن بحران در كشور شده اما از طرفي باعث شده كه فقط به فكر واردات نبوده و به توليد داخل بيشتر اهميت دهيم. در حال حاضر هر عدد يونوليت (بلوك سقف) 12 هزار تومان به فروش مي‌رود  در حالي كه در گذشته و قبل از گران شدن نرخ ارز، هر عدد يونوليت 7 هزار بود.

 محمودي گفت: اگر چه بلوك‌هاي سقفي جزو مصالح جديد ساختماني در صنعت ساختمان‌سازي محسوب مي‌شوند اما اين مصالح با استقبال خوبي از سوي مردم همراه بوده است. برخي مصالح جديد وارداتي ساختماني عموما براي ساختمان كاربردي ندارند و وجود آن‌ها الزامي نيست و به ساختمان‌ها تحميل مي‌شوند.

وي افزود: تري‌دي پنل يكي از مصالح جديد ساختماني است كه به صنعت ساختمان تحميل شده است اما مردم و سازندگان مصالحي را سريع مي‌پذيرند كه در ساختمان‌‌سازي به كار آيد و وجود آن مصالح در ساختمان الزامي مي‌باشد. به عنوان نمونه پنجره 2 جداره از مصالح ساختماني جديدي بود كه به‌سرعت در ساختمان‌سازي جا افتاد و نيازي به تبليغ نداشت.

محمودي ادامه‌داد: بلوك‌هاي سقفي نيز از مصالح جديدي هستند كه اين مصالح وزن سازه را پايين مي‌آورند و به عنوان عايق عمل مي‌كنند در حالي كه بلوك‌هاي قبلي سيماني و سفالي بوده‌اند. اين نوع مصالح عايق نبوده و وزن سنگيني داشتند و با ساختن آن با بخش زيادي از منابع آلي معدني هدر مي‌رفت.

رييس انجمن توليدكنندگان پلاستوفوم خوزستان عنوان‌كرد: در حال حاضر 20 كارخانه در زمينه بلوك‌هاي سقفي در استان و زير نظر انجمن پلاستوفوم فعاليت مي‌كنند./ب
برچسب ها: افزایش ، تولید ، واردات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.