به بهانه عدم کاهش حجم ماهیچه ای:

بوکسورها مثلث تغذیه ای را فراموش نکنند

مثلث تغذیه ای بوکسورها، کربوهیدرات، پروتئین و چربی است، مثلثی که توصیه می شود این ورزشکاران برای عدم کاهش حجم ماهیچه ای خود استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشي باشگاه خبرنگاران، ورزش بوکس یکی از پر انرژی ترین ورزش هاست و این ورزشکاران علاوه بر تمرینات پرفشار باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشند.

بوکس ورزش حساسی است ورزشی که علیرغم ظاهر خشن خود ریزه کاری های زیادی دارد و البته نکات تغذیه ای نیز در آن از اهمیت فراوانی برخوردار است، مثلاً استفاده زیاد بوکسورها از آب توصیه می شود به طور مثال قریب به 10 لیوان پیشنهاد می شود، البته در همه ورزشکاران استفاده از آب و مایعات توصیه می شود، ولی اگر به مثلث تغذیه ای بوکسورها نگاهی بیاندازیم آن ها باید حتماً از چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدارات ها استفاده کنند.

مواردی از جمله بازگشت و احیای بوکسور در حین مسابقه، جلوگیری از خستگی عضلات، بالا بردن قدرت بوکسورها و ترمیم آسیب دیدگی ها از جمله مواردی است که با رژیم غذایی مناسب می توان به آن ها کمک کرد.

یک بوکسور در وهله اول باید بتواند در حین مسابقه انرژی و توانایی مورد نیاز را برای مبارزه خود داشته باشد، بوکس گرچه مدت زمان زیادی ندارد ولی انرژی بسیار بالایی می طلبد راندهای متوالی سهم زیادی از انرژی را می خواهد و کربوهیدرات ها می توانند به جمع آوری چنین انرژی کمک کنند، کربوهیدرات در موادی مثل گندم و جو و برنج و بطور کلی غلات و سیب زمینی و ماکارونی و البته میوه ها وجود دارد.



البته بوکسورها باید با یک رژیم غذایی مناسب و به مقدار کافی و مورد نیاز از این مواد استفاده کنند، در واقع کربوهیدرات حدود نیمی از درصد گروه غذایی مورد استفاده یک بوکسور را شامل می شود یعنی چیزی حدود 45 تا 50 درصد.

در کنار انرژی مورد نیاز برای یک بوکسور، وی نیاز دارد که قدرت بدنی بالایی داشته باشد و کمتر احساس خستگی کند، روحیه خستگی ناپذیر در یک بوکسور زمانی پدیدار می شود که بتواند با یک تغذیه مناسب و استراحت کافی و
تمرین صحیح در مسابقه ظاهر شود.

بوکسوری که از مواد پروتئین به اندازه کافی استفاده کند می تواند علاوه بر کاهش خستگی، در بالا بردن قدرت بدنی و ترمیم آسیب دیدگی هایش کمک کند.

پروتئین ها باید حدود 30 تا 40 درصد کل گروه غذایی یک بوکسور را تأمین کند.



این پروتئین در موادی مثل گوشت قرمز، تخم مرغ و ... وجود دارد، پروتئینی که لازم است یک بوکسور برای تحکیم بخشیدن به ماهیچه هایش از یاد نبرد، ماهیچه هایی که قدرت و عدم خستگی آن ها در این ورزش از فاکتورهای مهم موفقیت است.

ماده دیگری که در مثلث تغذیه ای بوکسورها قرار دارد، چربی ها می باشد.

چربی ها از جمله مواد غذایی هستند که در مصرف آن ها باید دقت کرد چرا که مصرف حدود 15 درصد از آن ها کافی و لازم است و بوکسور نباید بیش از آن استفاده کند چرا که علاوه بر افزایش وزن و تهدید سلامتی به کاهش آمادگی فرد نیز می انجامد.

میزان چربی مناسب در تغذیه یک بوکسور به وی کمک می کند انرژی خوبی در بدنش ذخیره کند، انرژی که به زودی سوخت نمی شود و می تواند منبع ذخیره خوبی برای وی باشد.

چربی در غذاهای دریایی و گوشت ها و موادی مثل گردو یافت می شود.

این مثلث غذایی در بوکسورها از جمله مهمترین مواردی است که آن ها باید حتی به اندازه تمرینات خود به آن توجه داشته باشند.



مثلاً خوردن فست فود و غذاهای بی ارزش و سرخ کردنی و شکلات و ... باعث می شود تا سطح آمادگی یک بوکسور تا حد زیادی پایین بیاید.

همه این توصیه های تغذیه ای در حالی است که کارشناسان حتی در زمان های قبل و بعد از مسابقه رژیم های متفاوتی به بوکسورها می دهند.

این رژیم ها بنا به خصوصیات فردی این ورزشکاران تغییر هم می کند، تأمین انرژی و قند قبل از مسابقه وریکاوری سریع بعد از مسابقه از مواردی است که باید مدنظر قرار داد./آق
برچسب ها: بوکس ، کربوهیدرات ، ماهیچه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۰۶ شهريور ۱۳۹۶
بسیار عالی
آخرین اخبار