همزمان با انتشار شایعه مذاکره ،جریمه 920 میلیون دلاری یک بانک برای همکاری با ایران

ظاهرا تجارت با جمهوری اسلامی ایران آنقدر برای غربی ها جذاب است که حاضرند بزرگترین جریمه تاریخ بانکداری را برای آن متحمل شوند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، بانک انگلیسی اچ اس بی‌ سی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که به دلیل نقل و انتقال شانزده میلیارد دلار از دارایی های جمهوری اسلامی ایران و همچنین میلیاردها دلار مبالغ کارتل های مواد مخدر در مکزیک، مبلغ یک میلیارد و 920 میلیون دلار جریمه نقدی به دولت آمریکا خواهد پرداخت.جالبتر آنکه خبر یاد شده در حالی رسانه ای میشود که آمریکایی ها در برابر اقتدار جمهوری اسلامی ایران در نبرد غزه زانو زده و تمنای مذاکره دارند.

 

بر اساس گزارش های بزرگنمایی شده، این جریمه، بزرگ ترین جریمه نقدی تاریخ بانکداری در جهان است. همچنین، بانک مرکزی آمریکا تصریح کرده است که این سنگین ترین جریمه نقدی است که این کشور تا کنون به خاطر جرایمی از این دست به یک بانک خارجی تحمیل نموده است. بانک انگلیسی در بیانیه ای که به امضای مدیر جدید آن، استوارت گولیور، رسیده اعتراف کرده است که بانک اچ اس بی‌ سی در گذشته مرتکب اشتباهات بزرگی شده و از اشتباهات گذشته اش کاملاً فاصله گرفته است.

 

گفته می شود این بانک انگلیسی با پرداخت یک میلیارد و 920 میلیون دلار جریمه نقدی، از پیگرد قانونی در آمریکا و خطر محرومیت از بازار مالی این کشور رهایی می یابد. همچنین بانک اچ اس بی‌ سی متهم به دست داشتن در نقل و انتقال پول هایی است که در عربستان صرف پشتیبانی از تروریسم می شود.

 

از ژانویه سال 2009، دولت آمریکا شش بانک خارجی از جمله بانک های کردیت سوییس و بارکلیز را به دلیل جرایم مشابه محکوم به پرداخت جریمه های سنگین نقدی کرده است.
 

در حال حاضر، بانک مرکزی و خزانه داری آمریکا اعلام کردند که یک بانک دیگر انگلیسی به نام استاندارد چارترد نیز باید 327 میلیون دلار دیگر بابت نقض مجازات های آمریکا علیه کشورهایی نظیر جمهوری اسلامی ایران به دولت فدرآل آمریکا بپردازد.

 

بانک استاندارد چارترد در تابستان گذشته به اتهام نقل و انتقال 250 میلیارد دلار از دارایی های ایران طی ده سال، مبلغ 340 میلیون دلار جزای نقدی به ایالت نیویورک پرداخته بود.

 

خزانه داری آمریکا در بیانیه ای گفته است شعبه های استاندارد چارترد در دبی و لندن مجازات های آمریکا علیه ایران، برمه، لیبی و سودان را نقض کرده اند؛ چرا که منشا مبالغی را که به بازار مالی آمریکا منتقل کرده اند، مخفی نگه داشته اند.

 

از این رو، بانک استاندارد چارترد مبلغ 227 ملیون دلار به خزانه داری، دادگستری و ایالت نیویورک پرداخت کرده و بانک مرکزی آمریکا نیز با انتشار بیانیه ای جداگانه اعلام کرده که بانک مذکور به دلیل نقض مجازات های آمریکا علیه ایران مبلغ صد میلیون دلار جریمه نقدی به آمریکا پرداخته است.
 

گفتنی است جریمه بانک های جهانی از سوی آمریکا به دلیل داشتن فعالیت های اقتصادی با ایران و در نظر نگرفتن تحریم این کشور توسط آمریکا به موارد فوق ختم نمی شود.
 

بر اساس گزارش منتشر شده در روزنامه وال استریت جورنال، دولت آمریکا به روسیه هشدار داده که فعالیت یک بانک ایرانی هدف تحریم های آمریکا می تواند بانک های فعال روسی در آمریکا را از دسترسی به بازار مالی این کشور محروم سازد.

 

دولت آمریکا گفته است که نهاد مالی مستقر در مسکو به نام میر بیزینس بانک به کانون فعالیت های تجاری ایران تبدیل شده که می کوشد علی رغم تحریم های بین المللی علیه نفت و بانک مرکزی این کشور ، مبادلات مالی و اقتصادی خود را در بازار جهانی حفظ کند.

 

خزانه داری آمریکا ضمن ابراز نگرانی از فعالیت های این بانک در مسکو، به مقامات روسیه هشدار داده است که این امر می تواند به زیان بانک های روسی در آمریکا باشد.


این امر در حالی است که وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است که فعالیت های میر بیزینس بانک در روسیه به هیچ وجه ناقض قوانین داخلی روسیه و نیز قوانین و تعهدات بین المللی نیست.

 

به گزارش خبرگزاری های خارجی، فعالیت های مالی میر بیزینس بانک در روسیه در سه ماه اول سال جاری میلادی 150 درصد افزایش یافته، به طوری که این بانک از جمله صد بانک وام دهنده در روسیه به شمار می رود. به علاوه، مسئولان میر بیزینس بانک اعلام کرده اند که این مؤسسه تنها برای مبادلات تجاری ایران و روسیه اعتبارنامه صادر می کند. 
 

برچسب ها: بانک ، تحریم ، وبگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.