مصرف روغن حيواني و فست فودها را كاهش دهيد

يك فوق تخصص گوارش و كبد رعايت رژيم غذايي حاوي فيبر همچون ميوه و سبزي، كاهش چربي هاي حيواني و كاهش مصرف غذهاي اماده و فست فود را از مهمترين روشهاي پيشگيري از بروز سرطان روده بزرگ برشمرد.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دكتر اصغر خوشنود سرطان روده بزرگ را از شايعترين سرطانها در كشورهاي غربي دانست و گفت: آمار دقيقي از نظر ميزان شيوع اين بيماري در كشور وجود ندارد.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي يزد ژنتيك و رژيم غذايي نامناسب را از علل زمينه ساز و مستعد كننده اين بيماري عنوان كرد و افزود: با توجه به افزايش رژيم غذايي پرچرب در افراد جامعه احتمال اين كه اين بيماري جزء شايعترين سرطانها در كشور تبديل شود وجود دارد.

دكتر خوشنود ادامه داد: اين نوع از  سرطان برعكس تمام سرطانها بين مرحله اول تا مرحله چهارم از لحاظ طول عمر افراد اختلاف زيادي وجود دارد به عبارت ديگر در صورتي كه اين بيماري در مراحل اوليه كشف و زود تشخيص داده شود ضايعه برداشته مي شود و طول عمر فرد تقريبا شبيه افراد عادي مي باشد.

اين فوق تخصص گوارش در ادامه با اشاره به علائم و نشانه هاي اين بيماري، دفع خون از مقعد را از مهمترين علامت سرطان روده بزرگ عنوان كرد و گفت: افراد بالای 45 تا 50 سال حتی در مبتلايان به هموروئيد يا بواسير و شقاق بايد از نظر روده بررسي شوند همچنين توصيه مي شود افراد هرگونه علامت يا بروز هموروئيد را جدي گرفته و به پزشك مراجعه كنند.

وي توصيه كرد: افراد عادي و بدون علامت در سنين بالاتر از 50 سال هر 10 سال يك مرتبه بايد از نظر روده بررسي شوند همچنين افراد داراي سابقه خانوادگي كولون از سنين 35 تا 40 سالگي برای بررسي روده به پزشك مراجعه و چكاپ شوند.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي يزد رعايت رژيم غذايي حاوي فيبر همچون ميوه و سبزي، كاهش چربي هاي حيواني و كاهش مصرف غذهاي آماده و فست فود را از مهمترين روشهاي پيشگيري از بروز سرطان روزده بزرگ برشمرد و متذكرشد: در برخي موارد مصرف برخي داروها از جمله آسپرين از بروز سرطان كولون نيز پيشگيري مي كند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار