الگویی به نام "زن"

زن ايرانى؛حامى توليد ملى،كار وسرمايه ى ايرانى

يكى از اثربخش ترين عرصه هاى حضور زن ايرانى، عرصه ى اقتصاد مى باشد كه با رويكردى اسلامى- ايرانى توانسته موفقيت ها و پيشرفت هاى بسيارى را كسب كند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، نامگذارى سال 1391 با عنوان "سال توليد ملى،حمايت از كاروسرمايه ايرانى"با ابتكار رهبر معظم انقلاب؛امام خامنه اى، همگان را برآن داشت تا تكاپوى جدى وبلند همتى افزون تر پيدا كنند.در اين ميان نقش زن ايرانى داراى جايگاه ويژه اى مى باشد كه مى توان حسن اثرات خود را در اين زمينه نشان دهد.همواره زنان ايرانى در عرصه هاى مهم از مردان پيشتاز بوده اند و از بدو انقلاب اسلامى وهشت سال دفاع مقدس تا زمان حال،با حضور خود، نقش آفرينيهاى بى مانندى را خلق كردند وبراى ديگر زنان مسلمان اسوه بوده اند.

به گزارش سرویس اجتماعی صراط، يكى از اثربخش ترين عرصه هاى حضور زن ايرانى، عرصه ى اقتصاد مى باشد كه با رويكردى اسلامى- ايرانى توانسته موفقيت ها و پيشرفت هاى بسيارى را كسب كند. نقش مؤثر زن ايرانى در مديريت اقتصاد خانواده، منجر به نتايجي شده كه به عنوان راهكارهايى براى فرهنگ سازى و الگو پذيرى در نظر گرفته شده است. در اين زمينه زنان روستايى وشهرى شاغل و خانه دار هر كدام تعاريف ونقش آفرينى خود را داشته اند. به طوريكه تعهد و احساس مسئوليت و فعاليت آنها باعث رونق چرخه توليد وصنعت كشور شده است. اين قطب و بازوى توانمند اقتصادى بارها توانسته با بهره گيرى از راهكارهاى مناسب ودرايت و تدبر، فرهنگ سازى و الگودهى اسلامى-ايرانى را در كوچكترين جامعه بشرى يعنى خانواده اجرا كرده واثرات آن رابر جامعه ملى و فراملى نيز به نمايش بگذارد. شكستن قليان ها و تحريم مصرف تنباكو توسط زنان در زمان ناصرالدين شاه قاجار نمونه اى كوچك از اين دست است كه تازمان كنونى مانند تحريم كالاهاى اسرائيلى، در مقابل ترفند ها و تحريم هاى اقتصادى دول مستكبر عليه نظام جمهورى اسلامى تداوم داشته است.

زن ايرانى وفرهنگ سازى توليد ملى، كار و سرمايه ى ايرانى

1-كالاى ايرانى آرى،كالاى خارجى نه!

حاصل ترفند مصرف گرايى كالاهاى بى كيفيت ونامرغوب خارجى،وابستگى وعدم خودباورى است. ارجحيت دادن وافزايش مصرف كالاهاى وارداتى بابرندهاى معروف يا نا آشنا در جريان مهم تشكيل خانواده و ازدواج بانوان ايرانى بسيار مشهود است.

تهيه جهيزيه به وسيله توليدات داخل، توجه مستقيم به توليد ملى است و به دور از شعار و يك هدف و وظيفه مى تواند يك ارزش تلقى شود. ارزشى كه براى نسل هاى بعد هم بماند.

2-اصلاح الگوى مصرف؛قناعت پيشگى و مصرف بهينه:

پرهيز از اسراف و زياده روى يكى از راهكارهايى است كه زن ايرانى مى تواند در چارچوب مديريت منزل واقتصاد خانواده به كار برد و با اين شيوه الگوى صحيح مصرف كردن در نهاد خانواده را درونى ساخته و تعادل و قناعت پيشگى را ارزشمند كند. نقش زن به عنوان مادر براى كودك در مصرف بهينه وصرفه جويى براى پرورش وتربيت نسل آينده پررنگ تر است.

3-ساده زيستى در برابر تجمل گرايى:

ساده اما زيبازيستن يكى از شيوه هاى مناسبى است كه يك زن ايرانى مى تواند جايگزين الگوهاى فخرفروشى ، اشرافى گرى و تجمل گرايى علي الخصوص تحت تأ ثيربرنامه هاى ماهواره اى سازد.به طور معمول بيشترين خريد مورد نياز لوازم خانگى توسط زنان صورت مى گيرد. چشم و هم چشمى كردن در تأمين لوازم غيرضرورى و لوكس منزل و تعويض فصلى و سالى لوازم طبق مد روز در قالب گول زننده ى "تنوع طلبى" به وسيله ى زنان،براى بسيارى از خانواده ها دردسرساز بوده است.

4-پس انداز،وام قرض الحسنه به جاى قرض و ربا:

يك زن ايرانى با امتناع از اسراف و زياده روى، سرمايه گذارى و پس انداز كردن را مورد توجه قرار مى دهد و با آموزش صحيح خرج كردن به كودكش ياد مى دهد كه چگونه پس انداز كند و سرمايه گذارى براى آينده اش سود مند است. آينده اى كه هميشه محتاج بودن و مقروض بودن را نويد نمى دهد. همچنين با تشكيل هيئت هاى كوچك قرض الحسنه در ميان خانواده و اقوام، هم سنت وام قرض الحسنه به جاى قرض هاى حرام ربوى اجرا مى شود وهم با صله ى رحم از حال يگديگر آگاه مى شوند ودست يارى به هم مى دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.