اختراع دستگاه شبيه ساز باران در دانشگاه خوارزمي

دستگاه شبيه ساز باران توسط دکتر خليل رضايي عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمي، اختراع شد.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي وزارت علوم،  دکتر خليل رضايي و امين بهروز و حميد اميدي دانشجويان رشته زمين شناسی در مقطع کارشناسي، دستگاه شبيه ساز باران را با موفقيت ثبت اختراع کردند.
 
دکتر رضايي هدف از اختراع دستگاه شبيه ساز باران (Fall Simulator Rain) را استفاده در امور آموزشي و پژوهشي اعلام کرد که در نوع خود در کشور بي نظير است و از دو سطح بارش متغير با حدود 400 نازل تشکيل شده که در ارتفاع 250 سانتي متري از سطح زمين قرار گرفته است واين دستگاه توانايي توليد قطراتي با قطر حداکثر حدود 3 ميليمتر با شدت هاي متغير را دارد.

وی افزود: آب تحت فشار کنترل شده به صفحات بارش وارد شده و به واسطه نازل ها به صورت قطراتي در آمده و به صورت باراني مصنوعي بطور يکنواخت بر سطح خاک مسطح يا شيب دار تحت آزمايش برخورد مي نمايد و با بکارگيري اين دستگاه و توليد باران مصنوعي مي توان رفتار خاک را از نظر نگهداشت و نفوذ آب و توليد جريان سطحي و فرسايشي مورد بررسي قرارداد.

دکتر رضايي در خصوص اهميت و ضرورت ساخت اين دستگاه گفت:  فرسايش خاک پديده بسيار مهم و مضری است و ما از اين نظر رتبه سوم در جهان و اول در خاورميانه را داريم و هر ساله ميليونها تن خاک بدليل فرآيندهاي فرسايش به هدر ميرود و رسوب توليد شده در رودخانه ها،  پشت سدهاي ذخيره آب يا درياهاي حاشيه کشور جمع شده و موجب صرف هزينه هاي لايروبي مخازن سدها و رودخانه ها ميشود و از طرفي باعث کاهش عمر مفيد سدها و نيروگاههاي برق-آبي ميگردد،  از اين رو هر گونه مطالعه در مقياس ميداني و آزمايشگاهي در رابطه با فرسايش خاک در کشور اهميت بسزايي دارد. /ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۱۰ مهر ۱۳۹۳
جالبه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۱۵ ۲۵ مهر ۱۳۹۲
عالی
آخرین اخبار