در گفتگوي ويژه خبري مطرح شد؛

محمد جعفر زاده: قول مي دهم وضعيت كاغذ حفظ شود

محمد جعفرزاده گفت: من به عنوان فردي كه دغدغه مطبوعات دارد قول مي دهم با تلاش وضعيت كاغذ حفظ شود.

به گزارش خبرنگار حوزه تلويزيون باشگاه خبرنگاران گفتگوي ويژه خبري سه شنبه 5 دي ماه با حضور محمد جعفرزاده، معاون مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و نعمت الله شهبازي عضو انجمن مديران مسئول روزنامه هاي غير دولتي به بررسي وضعيت بازار كاغذ و دلايل در برخي از نوسان قيمت ها اختصاص داشت.
محمد جعفر محمدزاده معاون امور مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در ابتدا ضمن تشكر از مجري و برنامه گفتگوي ويژه خبري كه در طي برنامه قبل و گزارشاتشان به بهبود وضعيت كاغذ كمك كرد، گفت: من به عنوان متولي و نماينده مطبوعات در دولت احساس ميكنم فشار وضعيت اقتصادي بر مطبوعات كشور وضعيت بغرنجي را سپري مي كند.
وي افزود: مطبوعات يك نوع فعاليت فرهنگي است و نبايد آن را فعاليت اقتصادي تصور كنيم.
محمدزاده ادامه داد: از ابتداي سال 91 نوساناتي در وضعيت كاغذ به وجود امده كه البته بخش هاي مختلف رسنه كه كاغذ برجسته آن است دچار نوسانات شدند.
وي تصريح كرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي متولي واردات توليد و تنظيم بازار كاغذ نيست فقط از اين جهت كه وزارت ارشاد متولي اشخاصي مصرف كننده اين كالاي استراتژيك است و نيز خود يك مصرف كننده هستيم زودتر وجود  اين مشكل را احساس كرديم و تلاش كرديم با ورود خود به ثبات بازار كاغذ كمك كنيم.
محمدزاده اظهار داشت: در مهر ماه كاغذ دچار وضعيت بدي بود و با تلاش مسئولان و طي جلساتي ثبات به بازار كاغذ برگشت و هم اكنون كاغذ در بازار موجود است.
وي در خصوص تاثير ارز به نوسانات كاغذ تاكيد كرد: تقريبا 70 درصد كاغذ مورد نياز ما وارداتي است و واردات ما نيز وابسته به ارز است و زماني كه ارز دچار نوسان مي شود به طور طبيعي كاغذ هم دچار آن نوسانات خواهد شد.
وي در اين باره افزود: اگر نوسانات ارزي نداشته باشيم وضعيت كاغذ بهتر از اين خواهد شد و با تدابير انجا شده اگر نوسان غيرقابل معمول در ارز نداشته باشيم وضعيت كاغذ رو به بهبود خواهد بود.
نعمت الله شهبازي عضو انجمن مديران مسئول روزنامه هاي غير  دولتي در ابتداي صحبتهاي خود گفت: مطبوعات تنها فرياد كننده مشكلات ديگران است و فضايي را كه به مشكلات خود اختصاص ميدهد در حد صفر است.
وي افزود: اقتصاد حوزه مطبوعات و نشر كاملا يك موضوع جداگانه از فعاليت هاي ديگر اقتصادي است در طي يكسال گذشته بدليل نوسانات ارز قيمت كاغذ مصرفي مطبوعات دو تا سه برابر شد.
شهبازي تصريح كرد: در اين قسمت باعث شده سهم هزينه كاغذ در يك نشريه به طور ميانگين از 30 درصد به 70 درصد رسيده و يك سهم جدي و بالايي را به خود اختصاص ميدهد.
وي ادامه داد: دو تا سه برابر شدن قيمت كاغذ در يك سال گذشته در حد 20 تا 30 درصد از اين عدد هم به مصرف كننده منتقل نشده است.
شهبازي اظهارداشت: امروز مديران مطبوعات با اين افزايش قيمت بايد چه كنند و حتي نمي  توانند اين قيمت را به مصرف كننده كالاي خود منتقل كنند.
وي در پايان صحبتهايش در اين زمينه خاطرنشان كرد: راه اندازي اتاق مبادلات ارزي جاي تحسين دارد.
محمد جعفر محمدزاده در ادامه در خصوص اقدامات مسئولان در طي اين مدت اظهار داشت: ما بايد توليدات خود را بالا ببريم و در طي اين مدت چوب و كاغذ مازندران خط توليد خودرا به روزنامه و كاغذ بازگردانده و واسطه را نيز حذف كرديم كه اين خود قدم بسيار خوبي بود.
وي بيان كرد: بخشي از مطبوعات ما با همين توليد مشكلشان مرتفع شد و بخشي ديگر با صفر كردن تعرفه كاغذ كه از مهرماه مصوب شده هم اكنون عملياتي شد.
وي در اين خصوص ادامه داد: مركز براي كاغذ ارز نمي داد و طي انجام كارهايي اين گره باز شد يعني مبادلات كاغذ ارزي ثبت و سفارشات انجام مي شود.
وي عنوان كرد: تصوير يك روز بدون مطبوعات بودن براي يك جامعه تصوير وحشتناكي است مطبوعات كاذي با وجود پيشرفت جهان، جايگاه خود را همچنان حفظ كرده است.
وي در ادامه از اقدامات انجام شده مسئولان در اين زمينه گفت: شفاف كردن بحث ماليات و آگاهي روزنامه ها رفع شد ارزشهاي تعرفه آگهي ها مرتفع شد و همچنين بحث تمركز آگهي را دولتي كرديم.
وي تاكيد كرد: در دنيا نيازهاي مصرفي داخلي از كاغذهاي بازيافتي حدود 60 درصد است ولي در ايران 11 درصد است اين مسئله اي است كه بايد در اين زمينه اقدام شود.
وي اظهار داشت: ما در بخش اداري، آموزشي از كاغذ استفاده كلان مي كنيم بايد مصرف كاغذ را در بخشهاي غير ضروري كاهش دهيم.
شهبازي در ادامه با تشكر از اقدامات انجام شده گفت‌: اگر اين اقدامات را در يك كفه ترازو قرار دهيم شايد حدود 10 تا 20 درصد از مشكلات را  توانسته جبران كند.
وي افزود: افزايش 5/2 تا 5/3 برابري كاغذ براي مطبوعات در كنار افزايش هزينه هاي چاپ، ما را دچار افزايش هاي بي سابقه كرده كه اين افزايش قيمت را ما در يك سال گذشته متحمل شديم.
وي ادامه داد: نكته اي كه در  طي اين يك سال به وجود آمد رايانه هاي ريالي بخشي از رسانه هاي مطبوعات بود.
شهبازي تصريح كرد: در كشورهاي توسعه يافته اين گونه حمايت ها وجود دارد اما در طي يك سال و نيم گذشته مبلغ يارانه اي مطبوعات در افزايش قيمت ها پرداخت مي شود اما  نه تنها حمايت نشد بلكه مبلغ رايانه ها تبديل به نصف شده است.
وي خاطرنشان كرد: در دو كفه حوزه هزينه و درآمد شاهد افزايش زيادي در هزينه ها بوديم و در حوزه درآمد شاهد كاهش به همين علت تعادلي به وجود نيامد.
محمدزاده در پايان در خصوص تداوم اين شرايط اظهارداشت: عزم دولت بر اين است كه شرايط را همين گونه نگه دارد نامه اي به بانك مركزي در خصوص اختصاص واردات كاغذ و ارز براي تصريح آن داديم.
وي بيان كرد: در بحث يارانه دولت كمك ميكند فشار به مطبوعات نيايد، بحث مشكلات مطبوعات در زير ساخت هاي ما از قبيل توزيع، توليد، چاپ،‌بيمه و  ماليات است و دولت اگر فرصت پيدا كند به اين زيرساخت ها توجه كند تا يارانه ها روال خود را پيدا كنند.
وي در پايان خاطرنشان كرد: اين قول را ميدهم كه با تلاش وضعيت كاغذ حفظ شود و توليدات داخلي نيز افزايش پيدا كند به عنوان فردي كه دغدغه مطبوعات دارم اين پيگيري ها را براي بهتر شدن وضعيت خواهم كرد.
برچسب ها: محمدزاده ، کاذ ، مطبوعات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار