رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کرد:

اكنون فرصت استفاده از منابع داخلی برای درمان بیماری ها است/وجود 76 واحد توليدي در امر توليد گياهان دارويي

با توجه به شرایط تحریمی کشور ما باید از گیاهان دارویی کشور خودمان برای درمان بیماری هایمان استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر احمد شیبانی رئیس سازمان غذا و دارو امروز 6 دی در همایش طلای سبز که در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شده بود افزود: در سال 1360 مجموعه ای به نام اداره نظارت بر دارو تشکیل شد،باید توجه داشت که ما در قانون مربوط به امور پزشکی خلائی در خصوص گیاهان دارویی داشتیم که در سال 67 اصلاحی در قانون مربوط به امور پزشکی دارویی و آشامیدنی انجام شد و یک بند این قانون به گیاهان دارویی اختصاص پیدا کرد.

وی با بیان اینکه در سال 76 اداره داروهای پزشکی تشکیل شد و در سال 85 تبدیل به فراورده طبی عملی شد گفت: در طول این مدت پس از تصویب این قانون 800 قلم داروی گیاهی مجوز گرفته اند که مردم از این داروها استفاده می کنند.

باید توجه داشت که حدود 76 واحد تولیدی در کشور به تولید داروهای گیاهی در کشور مشغول هستند که 42 واحد آن صرفاً به تولید داروهای گیاهی می پردازند.

ويادامه داد: در بخش دارو های شیمیایی ما شورای بررسی و تدوین داریم یعنی دارویی که می خواهد وارد کشور شود اول باید در این شورا صحبت شود و بعد از ثبت وارد بازار شود برای گیاهان دارویی هم یک شورای خاص بررس و تبیین گیاهان دارویی داریم.

وی عنوان داشت: در خصوص گیاهان دارویی طبیعی بخشی از فعالیت ها مربوط به وزارت بهداشت و بخش دیگر آن به صنعت بر می گردد و اگر این دو سازمان هماهنگی های لازم را داشته باشند می توانیم بخش داروهای گیاهی کشور را رونق دهيم.

شیبانی تصریح کرد: بخشی از مسئولین ما در وزارت بهداشت در خصوص گیاهان دارویی برنامه ریزی سیاست گذاری و تسریع در پروانه ها و مجوز است و بحث تدارک و عرضه و توزیع مربوط به صنایع است.

وی گفت: ما توان تبدیل گیاهان دارویی به داروهای گیاهی را داریم و می توانیم این گیاهان را با تبدیل به دارو به خارج صادر کنیم ولی در حال حاضر به دلیل عدم برنامه ریزی و هدایت بسیاری از گیاهان دارویی ما به صورت خام به کشورهای دیگر صادر می شود و در آن کشورها تبدیل به دارو می شود و دوباره به صورت دارو به ایران باز می گردند.

ما در سال های اخیر برای ترویج مصرف داروهای گیاهی کارهای زیادی همچون تصویب دانشکده طب سنتی و مراکز طب سنتی را داشتیم ولی این امر هنوز نیاز کشور را برطرف نمی کند چراکه باید توجه داشت طب مدرن و سنتی باید در کنار هم باشند یکی از وظایف مهم ما این است که مردم و پزشکان را به مصرف گیاهان دارویی سوق دهیم.

وی ادامه داد: ما باید کاری کنیم که عمدتاً داروهای گیاهی به سمت استفاده در درمان بیماری های تخصصی بروند که در این زمینه دانشگاه ها به خصوص دانشگاه های داروسازی باید به بخش تحقیقات خود برای رسیدن به این امر بپردازند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ما در حال حاضر با شرایط خاصی روبرو هستیم چراکه تحریم های ناجوانمردانه در مورد دارو و تجهیزات پزشکی به کشور دچار مشکلات عدیده ای را به وچود آورده است و الان یک فرصت است که ما از منابع داخلی خود یعنی گیاهان دارویی برای درمان بیماری هایمان استفاده کنیم چراکه ما علم، تخصص و منابع گیاهان دارویی را داریم ولی عزم ملی می طلبد تا از این سرمایه ملی استفاده کنیم./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.