در صورت تأمين اعتبار؛

فاز دوم پتروشيمي کاويان در مدار سرويس قرار مي گيرد

در حال حاضر تنها فاز نخست مجتمع پتروشيمي کاويان به بهره برداري رسيده و در صورت تأمين اعتبار و خوراک مورد نياز فاز دوم اين مجتمع نيز در سال 92 به بهره برداري مي رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، شرکت پتروشيمي کاويان يکي از بزرگترين مجتمع هاي الفين جهان است که در زميني به مساحت 43 هکتار در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس جنوبي (عسلويه) احداث شده است.
براساس اين گزارش، محصول اصلي پتروشيمي کاويان، اتيلن است که خوراک واحدهاي پليمري در مسير خط لوله اتيلن غرب و مجتمع هاي اروند، اميرکبير و غدير در منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي ماهشهر را تأمين مي کند.
طبق اين گزارش، خوراک سالانه مجتمع کاويان 2 ميليون و 580 هزارتن اتان است که به توليد 2 ميليون تن اتيلن و 178 هزار تن برش هاي سه کربنه و بالاتر در اين مجتمع مي انجامد.
همچنين پتروشيمي کاويان داراي 2 واحد الفين 1 و 2 بوده که به صورت مجزا اما کاملا شبيه به يکديگر طراحي شده است، همچنين فاز نخست اين طرح عظيم ملي که در زمره طرح هاي مهر ماندگار قرار دارد در آذرماه به بهره برداري رسيد.
* در مدار توليد قرار گرفتن فاز يک پتروشيمي کاويان
براساس اين گزارش، رضا اميري در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اين مطلب گفت: پتروشيمي کاويان بزرگترين مجموعه توليد اتيلن در کشور است که تأمين کننده اتيلن مورد نياز خط لوله اتيلن غرب و واحدهاي احداث شده در مسير کرمانشاه، مياندوآب، کردستان، مهاباد و انديمشک اين خط لوله است.
وي تصريح کرد: هدف اصلي از راه اندازي اين مجتمع توسعه ساير واحدهاي پتروشيمي به ويژه در مناطق غربي کشور است و با وجود شرايط خاص بين المللي و فشارهاي موجود با اتکا به توان مهندسي و مديريت داخلي توانسته ايم محدوديت ها را پشت سر گذاشته و به توسعه اين مجتمع ادامه دهيم.
اميري با تاکيد بر اينکه 65 درصد قطعات و تجهيزات اين مجتمع توسط متخصصان داخلي انجام گرفته افزود: طي يک ماه پيش راه اندازي فاز يک اين مجتمع 10 هزار تن اتيلن توليد شده که در خط اتيلن غرب و بخشي هم به آريان سول تزريق شده است.
مديرعامل پتروشيمي کاويان اظهار داشت: به دليل کمبود خوراک و محدوديت هاي مالي تنها يک فاز از اين مجتمع در خط توليد قرار گرفته و در صورت تأمين بخشي از قطعات و اعتبارات مورد نياز و تأمين خوراک فاز 2 اين مجتمع در خردادماه سال 92 در مدار سرويس قرار مي گيرد.
وي در پايان خاطرنشان کرد: براي ساخت اين مجتمع 390 هزار يورو از طريق صندوق ذخيره ارزي و با عامليت بانک صنعت و معدن تأمين اعتبار شده و تاکنون 450 ميليارد تومان از نظر ريالي براي اين مجتمع هزينه شده است./ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار