پاک کردن لکه ها برای همیشه

خانه تمیز، خانه ای است که هیچ جای آن لکه ای به چشم نیاید. نه روی شیشه ها، نه روی زمین و دیوار و نه روی لوازم خانه. چنین خانه ای است که می توان درباره اش گفت که از تمیزی برق می زند.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛اگر آرزوی داشتن همچین خانه ای را دارید و نمی دانید چطور باید از شر لکه ها خلاص شوید، ما توصیه هایی برایتان داریم که می توانند برای داشتن یک خانه تمیز راهنمایی تان کنند.

برای پاک کردن لک های شیشه، ظروف بلور، لیوان ها و… به کمی سرکه و جوش شیرین و یک مسواک نیاز دارید.

سرکه سفید را روی شیشه ها یا ظروف شیشه ای بریزید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه در تماس باشند. سپس ظرف شیشه ای را در کاسه ای حاوی جوش شیرین گذاشته و با مسواک خیس جوش شیرین را به آرامی روی ظرف شیشه ای بکشید. ظرف را شسته با دستمال بدون پرز خشک کنید.

ظروف استیل در هر خانه ای پیدا می شوند اما بزرگترین مشکل این ظروف، لکه دار شدن آنها است. این ظروف همچنین در معرض سیاه شدن و خط افتادن هستند و همین ها باعث می شود خیلی ها عطای این ظروف سالم و مقاوم را به لقایش ببخشند.

اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، برای داشتن ظروف تمیز و زیبا به این نکات توجه کنید:

ظرف را روی شعله بزرگ تر از خودش قرار ندهید و نگذارید بیش از اندازه داغ شود. برای شست وشو از مواد سفیدکننده و سیم ظرفشویی استفاده نکنید. بلافاصله پس از استفاده ظروف داغ را با آب سرد پر نکنید. نمک را هنگامی که آب غذا در حال جوشیدن است، به آن اضافه کنید و بلافاصله غذا را هم بزنید. در غیر این صورت ظرف تغییر رنگ می دهد. در صورت لک شدن ظرف، می توانید آن را با کمی سرکه یا آبلیمو برطرف کنید.

ظرف های نقره نه فقط زیبا و گران قیمت هستند که نگهداری از آنها هم واقعاً کار دشواری است. این ظروف نباید سیاه یا خش دار شوند تا از ارزش نیفتند و قابلیت انتقال نسل به نسل را داشته باشند. برای تمیز کردن این ظروف به شوینده ملایم، اسفنج نرم و حوله نرم نیاز دارید. اسفنج زبر، مواد قوی شوینده و حتی لاستیک آسیب جدی و دائمی روی نقره می گذارد. برای نگهداری بهتر از ظروف نقره تان به این موارد توجه کنید: بلافاصله بعد از صرف غذا، باقی مانده غذا را از ظرف خارج کنید.

در صورتی که امکان شستشو کامل وجود ندارد، آن را سریع زیر آب گرفته تا غذایی روی ظرف باقی نماند. سپس خشک کنید. ظرف ها را با آب گرم نه داغ شستشو دهید. از یک شوینده ملایم و اسفنج ابری و نرم استفاده کنید.

همه جای ظرف را با یک حوله نرم خشک کنید. اگر ظرفتان خش افتاد، روی خطوط و خش ها را با لایه ای نازک از خمیر دندان بپوشانید. ظرف را زیر آب گرم بگیرید. آن را کنار آورده، با دست خود خمیردندان را تا زمانی که کف کند، روی خش ها بمالید.

در صورت نرفتن خطوط، از یک مسواک نرم استفاده کنید. به آرامی آن را روی خط ها بمالید. بعد از شستن خمیردندان، نقره شما خواهد درخشید. ظرف را مجددا با یک حوله نرم خشک کنید. آن را داخل یک پارچه فلانل نرم پیچیده، در جای مطمئن و ترجیحا بدون منفذ تا استفاده بعدی نگه داری کنید. خطوط نقره با یک حوله نرم و مرطوب به وسیله جوش شیرین نیز قابل برطرف شدن است. نقره را از تماس با لاستیک، مواد شیمیایی سخت، غذاهای اسیدی و نمک دار که به آن آسیب دائم می رسانند، دور نگه دارید.

برای تمیز کردن لکه های آبی که روی آینه نشسته اند، به یک دستمال خشک و سرکه یا الکل سفید نیاز دارید. سرکه سفید را داخل یک کاسه بریزید. یک برگ روزنامه را مچاله کنید و داخل سرکه فرو برید. آینه را تا زمان خشک شدن چند بار با آن تمیز کنید. از یک روزنامه خشک یا یک پارچه نرم و تمیز برای برق انداختن آینه استفاده کنید. همچنین می توانید پیمانه الکل سفید را با ۲ قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی و ۲ پیمانه آب خوب ترکیب کنید و داخل یک بطری اسپری ریخته، مستقیم روی آینه بپاشید. با یک دستمال بدون پرز یا دستمال کاغذی مخصوص دستشویی آن را تمیز کنید.

وسایل سفید پلاستیکی گاهی زود زرد و کدر می شوند و حالت کهنگی می گیرند. حتی اگر این پلاستیک در لوازم خانگی برقی به کار رفته باشد ممکن است در طولانی مدت تغییر رنگ دهد. گاهی زرد شدن پلاستیک به دلیل آن است که زیاد در معرض نور آفتاب یا لوازم گرمازا قرار گرفته است، اما گاهی به دلیل کثیفی است.

گاهی هم زرد شدن نشانه تغییرات شیمیایی ایجاد شده در داخل پلاستیک است که اگر این طور باشد، برگرداندن پلاستیک به شکل اولیه امکان پذیر نیست اما می توان از شدت زردی آن کم کرد. برای این کار به آب، صابون، اسکاچ نایلونی، آب اکسیژنه، مایع سفیدکننده (وایتکس) نیاز دارید. پلاستیک را مدت ۱۰ دقیقه داخل آب گرم و صابون قرار دهید تا خیس بخورد.

پلاستیک را با یک اسکاچ نایلونی خوب و محکم بشویید. پلاستیک را زیر آب سرد خوب بشویید تا سیاهی ها شسته شود. آب اکسیژنه را روی پلاستیک بریزید و با اسکاچ روی آن بکشید. آب اکسیژنه به سفید شدن قسمت های زرد کمک می کند. می توانید پلاستیک را دو ساعت داخل آب اکسیژنه هم قرار دهید.

قاشق غذاخوری مایع سفیدکننده را با ۴ پیمانه آب گرم مخلوط کرده، شیئ مورد نظر را نیم ساعت داخل آن قرار دهید. سپس زیر آب سرد کاملا بشویید. بگذارید پلاستیک در هوای آزاد خشک شود و اگر هنوز زرد است، مراحل را تکرار کنید.
برچسب ها: لکه ، لباس ، جوش شیرین ، ظروف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار