با شروع امتحانات پایان ترم دانشگاه ها

مراقب قرص شب امتحان یا همان ریتالین باشید

با راهنمایی یکی از دوستان از قرص ریتالین استفاده کردم و بعد از یک ساعت که قرض اثر کرد با تمرکز توانستم کتاب را بخوانم و نمره‌ی خوبی بگیرم، اما به قیمت از بین رفتن تمام رویاهایم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، چند سالی میان دانشجویان مد شده که برای بیدار ماندن در شب امتحان از قرص ریتالین استفاده کنند که اگر چه باعث تمرکز در شب امتحان می‌شود ولی مضراتش بیشتر از محسناتش است و اگر به همین گونه ادامه یابد پزشکان و مهندسانی خمار تحویل جامعه می‌دهیم.
”سرگرم تفریحات و بگو و بخندهامان بودیم که دیدیم امتحانات آخر ترم نزدیک است و ما حتی نمی‌دانیم جریان درس‌ها چیست، چه برسد به این که بخواهیم امتحانش را پس بدهیم. از اظطراب شب‌ها کابوس می‌دیدم تا با راهنمایی یکی از دوستان از قرص ریتالین استفاده کردم و بعد از یک ساعت که قرض اثر کرد با تمرکز توانستم کتاب را بخوانم و نمره‌ی خوبی بگیرم.”
این‌ها را محمد دانشجوی سال آخر رشته توانبخشی می‌گوید. او درباره استفاده از قرض ریتالین در میان دانشجویان می‌گوید: "قبل از امتحان که وارد هر کدام از حوزه‌های امتحانی شوی، عده‌ای را با سر و وضع آشفته و چشم های بادکرده می‌بینی که در کنار هم ایستاده‌اند و گپ می‌زنند. با نزدیک شدن ساعت شروع امتحان، چند نفر از این جمع‌ها جدا می‌شوند با بلعیدن یک یا دو قرص شب امتحان خودشان را آماده‌ی آزمون می‌کنند.‌”
می‌پرسم قرص شب امتحان دیگر چیست که بی‌درنگ می‌شنوم:” نام تجاری این قرص‌ها ریتالین است و در بین دانشجویان برای تمرکز برای شب های امتحان استفاده می‌شود.”
ریتالین در سال 1954 به بازار دارویی جهان عرضه شد که در ابتدا دارویی برای درمان افسردگی، خواب آلودگی در طول روز و سندرم خستگی مزمن بود اما به تدریج و با مطالعات بیشتر از آن در درمان بچه‌های بیش فعال استفاده شد اما در سال 1998، دانشجویان، دانش‌آموزان دبیرستانی و نوجوانانی که قصد داشتند در شبهای امتحان بیدار بمانند به مصرف کنندگان قهار این قرص پیوستند.
محمد رضا عظیمی مشاوره و روانشناس خانواده با اشاره به این مطلب که دانشجویان بیشتر از قرص‌های روانگردان مانند گرامادون، ریتالین و شیشه استفاده می‌کنند می‌گوید:‌یکی از دلایل استفاده از این قرص‌ها الگو برداری و نقش پذیری از گروه هدف است.
وی ادامه می‌دهد: تقویت حافظه، افزایش تمرکز و دقت دانشجویان در هنگام درس خواندن به ویژه شب‌های امتحان از علل گرایش دانشجویان به قرص ریتالین است.
این روانشناس با اشاره به این که فرد بعد از مدتی که قرض را به طور موقتی و برای موقعیت‌های خاصی استفاده می کند به مرور به این ماده اعتیاد پیدا می‌کند، ادامه می‌دهد: زرد شدن رنگ پوست، مشکلات کبدی، نارسایی کلیه، اضطراب، بی‌قراری، پرخاشگری، رفتار عصبی از عوارض روحی و جسمی شایع در این افراد است و بعد از مدتی فرد را از پا در می آورد.

داروی کودکان بیش فعال،دوپینگ دانشجویان در شب امتحان شد
مهر نوشت: داروی "ریتالین" که برای کنترل کودکان بیش فعال بکار می رود امروز داروی محبوب دانشجویان شب امتحانی شده است. دارویی که عوارض آن بهایی بیش از چند ساعت بیدار ماندن برای درس خواندن دارد اما دانشجویان از آن بی خبرند.
متیل فنیدات (Methylphenidate) که بیشتر به نام تجاری آن ریتالین (Ritalin) شناخته می شود از مشتقات گروه آمفتامین ها است که برای درمان بیش فعالی، نشانه های نارکولپسی و برخی از مبتلایان به افسردگی تجویز می شود. از این دارو همچنین در درمان خواب آلودگی مزمن (Narcolepsy) در میان افراد میانسال و کهنسال استفاده می شود.

مصرف این دارو برای افراد دارای اضطراب زیاد، فشار عصبی، عصبانیت همراه با بی قراری، حساسیت مفرط نسبت به دارو، فشار خون بالا، گلوکوم، افسردگی های قابل درمان با داروهای ضد افسردگی رایج، تیک های حرکتی و کودکان زیر 6 سال منع می شود.

*اطلاعات دارویی

احتمال وابستگی به دارو و سوء استفاده از دارو بسته به میزان، نحوه مصرف و فرد استفاده کننده است. اگرچه وابستگی جسمانی به ریتالین همانند مواد مخدری نظیر تریاک و شبه مرفین ها گزارش نشده است اما پزشکان بر وابستگی روانی و نیاز به افزایش میزان مصرف آن که پدیده تحمل نامیده می شود اتفاق نظر دارند.

این دارو فقط برای افرادی تجویز می شود که سابقه کامل آنها به طور دقیق ارزیابی شود و برای بیمارانی با واکنش حاد استرس نباید تجویز شود. در مصرف طولانی مدت دارو، بهتر است آزمایش های منظم شمارش سلول های خونی، شمارش افتراقی و شمارش پلاکت ها نیز انجام شود و در صورت عدم بهبودی پس از یک ماه مصرف باید دارو را قطع کرد.

*موارد منع مصرف

این دارو نباید برای درمان حالتهای خستگی مفرط طبیعی، افسردگی و سایکوزها استفاده شود و نیاز به ادامه مصرف دارو باید مرتب ارزیابی شود و در زمان تعطیلات و زمانهایی که استرس فرد کم است، مصرف کاهش یافته یا قطع شود.

*عوارض مصرف بیش از اندازه

افزایش درجه حرارت بدن، بی نظمی در ضربان قلب، سردرد و تهوع، افزایش فشارخون و تشنج از عوارض مصرف بیش از اندازه ریتالین است.

*تاریخچه مصرف ریتالین

"متیل فنیدیت" با نام تجاری "ریتالین" توسط کمپانی داروسازی "نوارتین" در سال 1954 به بازار دارویی دنیا عرضه شد. در ابتدا قرار بود این دارو برای درمان افسردگی، خواب آلودگی در طول روز و سندرم خستگی مزمن استفاده شود اما به تدریج با پیشرفت علم و تجربه های گوناگون مشخص شد می توان از این دارو در درمان کودکانی که دچار اختلال بیش فعالی و کم توجهی هستند (ADHD) نیز استفاده کرد.

قرص "ریتالین" خواصی شبیه آمفتامین (قرص مشهور اکستازی) دارد و دانشجویان کالجهای آمریکا و استرالیا به دلیل تأثیر آن در درمان خواب آلودگی در طول روز، برای درس خواندن و یا مهمانی های شبانه شان چند عدد از این قرصها را مصرف می کردند.

در سالهای اخیر مصرف خودسرانه این دارو در کشورها رو به افزایش گذاشت و گزارشهای متعددی وجود دارد که برخی از افراد برای بیدار ماندن در شبهای امتحان از قرص های ریتالین استفاده می کنند تا بتوانند چندین ساعت متوالی بیدار مانده و به شکل غیر معمولی تمرکز خود را در مدت طولانی حفظ کنند.

مصرف کنندگان تصور می کنند ریتالین بی خطر است در حالی که عوارض مصرف خودسرانه این قرص ها می تواند در حد مواد دیگر نظیر کوکایین و آمفتامین باشد و پزشکان و روانپزشکان با صراحت اعلام می کنند ترک کردن داروهای محرک آمفتامینی نظیر ریتالین و اکستازی، بسیار سخت تر و پیچیده تر از سایر مواد مخدر است.

استفاده محدود و کنترل شده ریتالین باعث عادت کردن بدن مصرف کننده به دوزهای پایین و در نتیجه ایجاد علاقه فرد به استفاده از دوزهای بالاتر و حتی مصرف داروهای سنگین تر و خطرناک تر می شود. علاوه بر آن تاکنون در چند مورد سوء مصرف ریتالین منجر به مرگ شده است.

*شایع ترین عوارض مصرف خود سرانه قرص های ریتالین

عصبی شدن و بی خوابی
حالت تهوع و استفراغ
احساس سرگیجه و سردرد
تغییرات ضربان قلب و فشار خون که معمولا به صورت افزایش است
خارش و جوش های پوست
دردهای شکمی، کاهش وزن و مشکلات معده
مصرف دائمی و اعتیاد (وابستگی)
بروز حالت های روان پریشی (جنون) و علایم وابستگی به ریتالین
بروز افسردگی پس از قطع مصرف

*نظرات متخصصان

دکتر خیرالله غلامی استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران در باره مصرف ریتالین و تاثیرات سوء آن می گوید: این دارو از دسته آمفتامین ها است و تحریک کننده سیستم عصبی محسوب می شود. این دارو برای برخی از بیماریها کاربرد دارد اما مصرف خودسرانه آن به کاهش کارآیی سیستم مغز و اعصاب مرکزی منجر می شود.

وی یادآور می شود: دانشجویانی که فکر می کنند شب امتحان باید درس بخوانند باید بدانند که همانطور که خواندن لازم است، خوابیدن هم لازم است. چرا که زمانی که مغز وارد فاز پردازش اطلاعات می شود در صورتی که مغز استراحت کند این پردازش اطلاعات به نحو مطلوبی صورت می گیرد.

دکتر غلامی اضافه کرد: در صورتی که استراحت وجود نداشته باشد مغز نمی تواند آن اطلاعات را پردازش کند پس بیدار ماندن طولانی نمی تواند کمک زیادی به یادگیری در شب امتحان کند.

وی اظهار داشت: داروی ریتالین از سوی پزشک برای کودکان بیش فعال تجویز می شود و خواب را کم می کند اما این موضوع که افراد بالغ به منظور افزایش یادگیری و زمان بیشتر بیدار ماندن از آن استفاده می کنند دارای عوارضی خواهد بود که شناخته شده ترین آن پرخاشگری و ایجاد اختلال در سیستم اعصاب مرکزی است.

متخصص داروسازی بالینی در مورد نحوه دسترسی به این دارو از سوی دانشجویان می گوید: این دارو بدون نسخه فروخته نمی شود و افرادی که آن را مصرف می کنند به صورت غیرقانونی آنها را بدست می آورند.

افسانه صادقی سرپرست دفتر مرکزی مشاوره وزارت بهداشت در مورد گزارش سوء مصرف ریتالین در فضای خوابگاهها می گوید: معمولاً به دلیل آشنایی دانشجویان علوم پزشکی با عوارض دارویی، این دارو از سوی آنها مصرف نمی شود اما با این وجود مراکز مشاوره گزارشی از سوء مصرف ریتالین در دانشگاهها نداشته اند.

وی افزود: دفاتر مشاوره سعی می کنند دانشجویان را با نکات متعددی در مورد مخدرها آشنا کنند و به همین منظور ویژه نامه ای برای ریتالین و عوارض مصرف آن تهیه شد و در قالب مجله عمومی در سطح دانشگاههای علوم پزشکی و خوابگاهها به منظور آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان با مشکلات مصرف این نوع داروها توزیع شد.

دکتر حبیب الله منصوری مدیر دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این باره گفت: مصرف ریتالین به دلیل مشخص بودن عوارض ناخوشایند آن از سوی دانشجویان علوم پزشکی استقبال نمی شود ولی مصرف این دارو در میان دانشجویان به دلیل نبود آشنایی با عوارض آن است که باید آگاهی های لازم در این خصوص داده شود.

برچسب ها: قرص ، مصرف ، امتحان ، بی رویه ، وبگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیلی
۲۲:۳۵ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
ریتالین کجا بود! بچه من ۵ ساله با تجویز دکتر مصرف میکنه ولی قصرش گیر نمیاد. کل تهران رو گشتیم نیست اونوقت دانشجوها چطور تهیه میکنن؟ چرا بیخودی شلوغش میکنین؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۲۹ ۰۹ آذر ۱۳۹۹
برای مصرف شیش ماهه.. واسه کنکور خوندن مناسبه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا مرادی
۰۵:۲۵ ۰۸ آذر ۱۳۹۹
سلام؛
استفاده این دارو بعنوان قرص شب امتحان مناسب نیست
چون عوارضش بیشتر از فوایدشه؛
در عوض کسانی که بنا به تشخیص پزشک استفاده میکنن بخاطر اینه که برای شخص بیمار فواید دارو بیشتر از عوارضش هست.
مانا و پایدار باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
زد داداشه منو ک صنعتی شریف درس میخوند رو به کام مرگ داد بهمین راحتی تورو خدا استفاده نکنین
Iran (Islamic Republic of)
الناز
۱۶:۱۴ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
چطوری میشه قرص رو سفارش داد برای نیاز فوری میخام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
سلام برادرم متالین می خوره درس نمی خونه
Iran (Islamic Republic of)
سید علی
۱۳:۰۴ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
من که یک فنجان اسپرسو رو ترجیح میدم
هم خوشمزه تره هم عوارض نداره:)
Romania
یاس
۱۰:۳۷ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
من دیروز یک چهارم قرص رو خوردم .بعد یک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۰ آذر ۱۳۹۷
هیچ عارضه ای نداره من دوره های سه ماه روزی دو عدد برا ازمونام میخورم عالیه هیچ کدوم ازین عوارضو نداره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۰۳ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
من می خوام مصرف کنم تو الان عوارض شدیدی داری چطوره دوره امتحانا می خوام مصرف کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۰۵ آبان ۱۳۹۷
شوهر من استفاده ميكنه به صورت استنشاق و تأثيرات بدى روش گذاشته دقيقا يه اعتياده
Iran (Islamic Republic of)
میترا
۲۳:۵۹ ۱۸ مهر ۱۳۹۷
چه قدر نادون هستین بابا جان میگن قرصش عوارض داره اعتیاد میاره بارم میخواین برین بخورین واقعا که از ماست که یرماست
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
مژگان
۰۱:۵۷ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
من بدون قرص ریتالین هیچ کاری نمیتونم انجام بدم حتی نمیخوام جواب تلفن کسی رو بدم بدون اون به شدت بی انگیره و افسرده هستم
Iran (Islamic Republic of)
tala
۰۲:۴۷ ۱۲ تير ۱۳۹۷
چطور میشه این قرصو تهیه کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۸:۳۴ ۰۸ تير ۱۳۹۷
زمانی مصرف کنید که احتیاج شدید داشته باشید.این نشه که بدون دلیل برحسب عادت مصرف کنید.ضمنا چیپس و نوشابو و فسفودم وخیلی از مواد غذایی و محصولات شرکتی درحال حاضر که ما مصرف میکنیمم ضررش خیلی بالاتر از این ریتالین ولی برای همه مشهود نیست.
واینکه هر دارو ودعوایی برای بیماری و درمان تولید میشه اگر جزو ان دسته نیستید که مشکل ندارید مصرف نکنید ولی اگر اختلالی دارید با دستور پزشک میتونید مصرف کنید
France
حامد
۰۲:۳۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
سلام،من چند روزه ریتالین میخورم چون یه ماه دیگه یه آزمون خیلی مهم دارم ولی هر دفعه میخورم یه ساعت بعدش خوابم میاد باید بخوابم خیلی برام عجیبه چون از فواید این قرص اینه که ضد خواب الودگی و خستگیه پس من چرا خوابم میاد بعداز خوردن ریتالین؟
Iran (Islamic Republic of)
فرنوش
۱۵:۴۰ ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
داروخانه بدون نسخه میده؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۱۱ خرداد ۱۳۹۷
حتی اگه تو زندگیتون به خاک سیاه هم بشینی دوباره میتونی از نو بسازیش،اما کسی با خوردن قرص و انرژی زا نتونسته به موفقیت دایمی برسه
Iran (Islamic Republic of)
زهره
۱۲:۵۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
باتشکر از است خوبتون ومطالب عالی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۱۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
استادها خیلی سخت میگرن برانمره خدایا کمک کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
من بدون تجویز میخورم :| تشنجم نکردم،تمرکزم دارم :
Iran (Islamic Republic of)
Delaram
۱۲:۳۵ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
شما از کجا قرصو تهیه کردی؟؟
داروخانه بدونه نسخه پزشک نمیده
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۰۲:۱۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
من کلأ آدم خواب آلویی هستم از بچگی اینطوری بودم خسته شدم بیست ساعتم بخوابم بیدارشم اراده کنم پلکامو ببندم خوابم میبره چند بار پشت فرمون بد خوابم برده وتصادف کردم هر جا زیاد بشینم میرم توچرت همه مسخرم میکنن خسته شدم ایستاده میخوابم در حال راه رفتن میخوابم ولی کامل متوجه میشم اطرافم چی میگن یا چی میگذره و اطرافیانم تعجب میکنن 35 سالمه و همین خواب آلودگی باعث شد نتونم درسمو ادامه بدم بعد از آزمایش کامل دادن دکترم این دارو یعنی ریتالینو بهم داده الان اولیشو خوردم نمیدونم چی به سرم میاد لطفأ کسایی که دانشی نسبت به جریانم دارن راهنماییم کنن ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
مينو
۰۱:۰۱ ۲۳ بهمن ۱۳۹۶
خواهشا یک داروي دیگر معرفي كنيد كه بي ضرر باشه
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۰۰:۵۴ ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
من الان بخورم ریتالین شب کنکور باس بخورم یا صب ک میخوام برم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۲۳ دی ۱۳۹۶
سلام من دانشجو رشته حقوقم به هر قیمتی شده باید وکیل شم راهنمایی کنن
Iran (Islamic Republic of)
m.h.d
۱۱:۰۳ ۱۶ دی ۱۳۹۶
از چه سنی می تونیم استفاده کنیم این قرص رو ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۲ دی ۱۳۹۶
عجببببب
Iran (Islamic Republic of)
...
۲۲:۴۹ ۰۱ آذر ۱۳۹۶
اقا من خودم بیش فعالی بزرگسال و اختلال خواب(فلج خواب ) و افسردگی دارم پس دکتر تجویز میکنه دیگه برام اینو؟خدایی کلی ذوق کردم خیلی قرص باحالیه ک
چون من به دلیل بیش فعالی و افسردگی از درس و دانشگاه عقب موندم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۰۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۶
میخواستم ببینم برای بچه های بیش فعال روزی نصف قرص ایراد داره یا نه ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۴ آبان ۱۳۹۶
بچه ها من کنکوری هستم اصلا تمرکز ندارم همیشه فکرم تو حاشیه های الکیه ساعت مطالعه م اومده پایین ب نظرتون استفاده بکنم یا نه ؟؟؟؟؟ممنون میشم راهنماییم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
پس برای بچه‌های بیش فعال خطر ی نداره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
پس برای بچه‌های بیش فعال خطر ی نداره ؟
United States of America
بهزاد
۱۹:۴۲ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
سلام من 20 روز دیگه آزمون وکالت دارم. میخوام نیم ساعت قبل آزمون و فقط برای یکبار این قرصو استفاده کنم. لطفا اونایی ک مصرف کردن بگن ممکنه برا بار اول تشنج یا عوارض دیگه ای بوجود بیاد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۱۱ آبان ۱۳۹۶
آيا واقعا تمركز رو زياد ميكنه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ميترا
۱۳:۰۶ ۱۰ آبان ۱۳۹۶
اين كارا چيه آخه ، روزي پنج دقيقه قرآن بخونيد آرامش پيدا ميكنيد و تمركزتون ميره بالا ،آيت الكرسي خيلي خوبه و همينطور ميتونيد از داروهاي گياهي از دل طبيعت استفاده ببريد مثلا هفته اي دو بار بادرنجوبه كه براي افزايش تمركز و هوش خوبه بصورت دمنوش بخوريد ( البته ببينيد مورد منع مصرف نداشته باشه كه معمولا نداره ) يا هر روز صبح ناشتا بيست و يك عدد مويز بخوريد و روزي يك مشت كشمش سبز كه فوق العاده است ، از خوردن سركه و سرديجات زياد پرهيز داشته باشيد نزديك امتحانات مولتي ويتامين و قرص آهن مخصوصا واسه دخترا خيلي خوبه و موارد اينچنيني ، انشاءاله همه موفق باشيد
Iran (Islamic Republic of)
ميترا
۱۳:۰۶ ۱۰ آبان ۱۳۹۶
اين كارا چيه آخه ، روزي پنج دقيقه قرآن بخونيد آرامش پيدا ميكنيد و تمركزتون ميره بالا ،آيت الكرسي خيلي خوبه و همينطور ميتونيد از داروهاي گياهي از دل طبيعت استفاده ببريد مثلا هفته اي دو بار بادرنجوبه كه براي افزايش تمركز و هوش خوبه بصورت دمنوش بخوريد ( البته ببينيد مورد منع مصرف نداشته باشه كه معمولا نداره ) يا هر روز صبح ناشتا بيست و يك عدد مويز بخوريد و روزي يك مشت كشمش سبز كه فوق العاده است ، از خوردن سركه و سرديجات زياد پرهيز داشته باشيد نزديك امتحانات مولتي ويتامين و قرص آهن مخصوصا واسه دخترا خيلي خوبه و موارد اينچنيني ، انشاءاله همه موفق باشيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۱۰ آبان ۱۳۹۶
داشتن یک برنامه غذایی مناسب بهترین گزینه برای شب امتحان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
مصرف این قرص عوارض خیلی بدی داره که جبران پذیر نیست خدا کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
اریا
۱۴:۲۱ ۲۷ مهر ۱۳۹۶
سلام دوستان
من چهل روز دیگه یه ازمون دارم
این اخرین ازمون عمرمه برای استخدامیه

هرچی هم که نصیحت کنید من میخوام ریتالین بخورم
پس خواهشا کسایی که مصرف کردن بهم مشاوره بدن طی این چهل روز چجوری بخورم و چه وقتایی و چه اندازه؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
MeTTi.Mz
۰۴:۵۴ ۲۶ شهريور ۱۳۹۶
بچه بازیاتون چیه بابا
Iran (Islamic Republic of)
ف م ازمشهد
۰۱:۴۱ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
سلام این دارو روپزشک براپسرم تجویزکرده چون اصلا به درس اهمیت نمیده تمرکز نداره به نظر شما من این دارو روبدم بخوره یانه نمیخوام مشکل دیگه پیش بیاد لطفا راهنماییم کنید ....ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۵۰ ۱۸ شهريور ۱۳۹۶
؟؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
نگار
۱۷:۳۱ ۱۷ شهريور ۱۳۹۶
سلام. من برای امتحان نهایی خوردم و نمرات بالایی گرفتم و تا الان که حدود سه ماهه گذشته هیچ اثر بدی ندیدم ولی میترسم دوباره بخورم... چیکار کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
اصغر
۰۳:۱۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
نخور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۷ ۱۶ شهريور ۱۳۹۶
عجببببب
Iran (Islamic Republic of)
بتادین
۱۹:۰۷ ۱۲ شهريور ۱۳۹۶
بتادین هم خوبه با وایتکس
Iran (Islamic Republic of)
یهه دوست
۱۳:۳۵ ۱۳ مرداد ۱۳۹۶
من پایه نهم ام میتونم ازاین قرص استفادهکنم
Iran (Islamic Republic of)
یهه دوست
۱۳:۳۵ ۱۳ مرداد ۱۳۹۶
من پایه نهم ام میتونم ازاین قرص استفادهکنم
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۴:۱۴ ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
عجب
Iran (Islamic Republic of)
نرگس دشتی
۱۹:۰۷ ۰۷ مرداد ۱۳۹۶
با عرض سلام و خسته نباشی
من مدتی هستش افسردگی شدید داشتم با درگیری ذهنی زیاد با معرفی یکی از دوستان برای امتحان دو روز پشت سر هم دو تا دوزش رو خوردم ولی دچار لکنت زبان شدم و تغییرات فشار و پریدگی رنگ چهره البته مشکل lft کبد هم دارم ممنون میشم اگه راهنمایی کنید باید چیکار کنم عوارضش رو از بدنم خارج کنم خیلی دارم اذیت میشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۰۶ مرداد ۱۳۹۶
سلام من دانش اموزپایه ی هشتم هستم درتلویزیون دیدم که این قرص باعث افزایش حافظه وتمرکزمیشه میخواستم بدونم که برای من خوبه ؟ راستش من درسم عالیه ومشکلی ندارم ولی دردرس ریاضی تمرکزندارم وهمیشه به مشکل برمیخورم میخواستم بدونم این قرض مشکل منوحل میکنه؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
الی
۱۵:۴۷ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
شما بهتره خودتونو سریع به پزشک نشون بدین نه کامنت های دوستان چون قبلش باید مشورت میگرفتین حالا هم تا وضعیتتون خیلی بد نیس برین دکتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۰۶ مرداد ۱۳۹۶
سلام من دانش اموزپایه ی هشتم هستم درتلویزیون دیدم که این قرص باعث افزایش حافظه وتمرکزمیشه میخواستم بدونم که برای من خوبه ؟ راستش من درسم عالیه ومشکلی ندارم ولی دردرس ریاضی تمرکزندارم وهمیشه به مشکل برمیخورم میخواستم بدونم این قرض مشکل منوحل میکنه؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۲۳:۰۲ ۲۴ تير ۱۳۹۶
من همین الان خوردم بازم تمرکز ندارم
Iran (Islamic Republic of)
کاوه
۲۳:۲۲ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
ممد، داداش، از کجا خریدی؟ جان من
Iran (Islamic Republic of)
m
۰۹:۰۵ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
سلام بنده به علت عفونت بدن وتب دچارخواب زیادشدم.دیروزپزشک برام این قرص رو تجویز کردن ولی داروخونه ها بهم ندادن.تازه با همچین قرصی اشنا شدم.امسال آزمون وکالت دارم بنظرتون استفاده کنم؟چون اگه قبول نشم یکسال عقب میمونم.
Iran (Islamic Republic of)
e.r
۰۰:۵۶ ۰۹ خرداد ۱۳۹۶
من همین الان مصرف کردم و دارم پیم میدم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۱۸ ۰۳ خرداد ۱۳۹۶
کسی نسخه داشت میخواست به این شماره تماس بگیره
Iran (Islamic Republic of)
آرمین
۲۱:۰۳ ۰۱ خرداد ۱۳۹۶
عبدی!!!!
این حرفا چیه بالاخره ضررشو داره
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۵۴ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
من فقط میخوام قبل کنکور یک ماه استفاده کنم دکتر اعصاب و روان نوشته ننظرتون چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
من نگهبانم چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۴ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
من برای نهایی میخوام بخورم، دوتا مشکل هست، یکی اینکه جایگزین بهتری براش وجود داره؟ یکی دیگه اینکه اگه بخوام بگیرم دکتر بگم برام تجویز میکنه یا نه؟ داروخانه ها چی میدن بدون نسخه؟
Saudi Arabia
مهدی
۱۹:۲۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
دارو خونه ها میفروشن؟؟؟؟یا از جای خاصی باید پیدا کنیم؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
بچه ها من کنکوری هستم اصلا تمرکز ندارم همیشه فکرم تو حاشیه های الکیه ساعت مطالعه م اومده پایین ب نظرتون استفاده بکنم یا نه ؟؟؟؟؟ممنون میشم راهنماییم کنید
Iran (Islamic Republic of)
گلکار
۱۸:۰۳ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
من پسرم بیش فعاله میگن باید ریتالین مصرف کنه حالا با این عوارض گفته شده.این دارو رو بدم یا نه.خودم موندم والا
Iran (Islamic Republic of)
سام
۰۲:۵۸ ۰۵ بهمن ۱۳۹۵
آيا واقعا تمركز رو زياد ميكنه؟؟يا فقط باعث ميشه شب بيدار بمونيم؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۰۹ ۱۹ فروردين ۱۳۹۶
صد درصد تمرکز رو زیاد میکنه. ولی با عوارض خاص خودش
Iran (Islamic Republic of)
امین
۲۳:۲۵ ۲۶ دی ۱۳۹۵
این قرص رو از کجا بگیرم...اصن تمرکز ندارم...دیگه داره به شعورم توهین میشه تو دانشگاه...یه دیقه نمیتونم درس بخونم‌...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۰۶ بهمن ۱۳۹۵
سخت گیر میاد
Germany
سانی
۱۴:۳۴ ۲۶ دی ۱۳۹۵
من فقط میخام واسه امشب مصرف کنم ایا عوارض داره فقط واسه یک شب
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۲:۵۱ ۲۳ دی ۱۳۹۵
این وظیفه صدا و سیما و رسانه هاست که اطلاع رسانی دقیق کنن، ، قطعا همه جوان ها به بلوغ فکری هم نرسیدند، این داستان ها زیاده من هم تو پادگان های دوره خدمتم و هم تو دوران تحصیل ۱۰ ساله در دانشگاه شاهدشون بودم و هم در بین جمع بستگان و نزدیکان که خودشون نمیدونن چه ضرر غیر قابل جبرانی به خودشون دارن میزن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۶ ۲۲ دی ۱۳۹۵
واقعا اصلا ارزششو نداره که ادم تشنج کنه توهم این قرص اینه که زیره پوست حشره راه میره .ما فقط میخوایم به یه جا برسیم ولی برامون مهم نیست چجوری به چه قیمیتی .اون دانشجو پزشکی که خودش میخواد دکتر بشه واسه امتحانا ریتالین میخوره دکتر‌نشه‌بهتره
Iran (Islamic Republic of)
Hamd
۱۷:۰۲ ۱۵ دی ۱۳۹۵
مگه مجبوری بخونی ؟؟؟!!!حتی درس خوندنم خراب کردین بدبختای عشق نمره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۰ ۰۹ دی ۱۳۹۵
ما که بهمون میگن تو پاس کن،با ریتالین،با شیشه،با کراک،با بنگ،با ماری،با هرچی دوست داری باش.فقط پاس کن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۲۲ آذر ۱۳۹۵
پس برای بچه‌های بیش فعال خطر ی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۲۱ آبان ۱۳۹۵
من میخوام چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۰۹ آبان ۱۳۹۵
شیشه بزن خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۱۱ مهر ۱۳۹۵
من عاشق درس هستم و استعداد و وقتش رو هم دارم
اما به علت مشکلات زیاد واقعا قدرت تمرکز ندارم
خب تو این شرایط آدم وسوسه میشه از این چیزا استفاده کنه
دوستان اگر راه چاره ای میدونن برای کسی که به علت مشکلات و دغدغه های زیاد نمی تونه روی درس تمرکز بکنه تجربیات خودشون رو ارائه بدن
شاید واقعا راه سالم تری وجود داشته باشه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۱۴ شهريور ۱۳۹۵
سلام من ترم 5رشته ی مکانیک بودم ریتالین خوردم تشنج کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۱۱ شهريور ۱۳۹۵
من سال۷۳دانشجو بودم اون وقتا یادم نمیاد ازین قرطی بازیا باشه فوقش قهوه یا نسکافه بود درس خوندن به قیمت اعتیاد یا سلب سلامتی ارزششو نداره
United States of America
ناشناس
۲۳:۴۳ ۰۷ تير ۱۳۹۵
من خيلي ميخورم ولي تو تابستون خيلي راحت ميزارم كنار اما تاثيرات بدش روي جسمم درطي مصرف قابل مشاهده اس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۴ ۰۷ تير ۱۳۹۵
اتفاقا بچه های پزشکی بیشتر استفاده میکنند و به دیگران هم توصیه می کنند متاسفانه!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۰۶ تير ۱۳۹۵
هیچ چیزی ارزش سلامتی ادمو نداره .
Iran (Islamic Republic of)
الهام
۱۶:۳۹ ۰۶ شهريور ۱۳۹۴
من خودم داروسازم و میدونم بچه های دانشکده پزشکی بیستر از دانشجوهای علوم و انسانی مصرف میکنن
Iran (Islamic Republic of)
رود
۲۱:۲۴ ۰۴ تير ۱۳۹۴
اتفاقا بچه های پزشکی بیشتر مصرف میکنند.اونقدی که بین بچه های پزشکی خوردن این دارو زیاده بچه های غیر پزشکی تعداد محدودی استفاده میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
fam
۱۲:۲۲ ۱۱ خرداد ۱۳۹۴
من میخوام تا آخر امتحان نهایی ها بخورم.
Iran (Islamic Republic of)
EQ
۱۸:۳۴ ۰۸ آذر ۱۳۹۸
این قرص ها بعد از مدتی بسیار توهماتی سختی را به دنبال دارد من فردی را میشناسم بسیاردرس خون بود و تا شب امتحانات قرص میخورد شب امتحان دست به خودکشی زد که جلوشو گرفتیم
Iran (Islamic Republic of)
اااا
۱۷:۰۳ ۰۵ دی ۱۳۹۳
اره والا مثل من اصلا تمرکز ندارم
United States of America
ناشناس
۰۱:۰۰ ۲۶ خرداد ۱۳۹۳
khili khob bod sohbat shoma vly baziha gereftaran nemitoonan fekr konan