آغار رقابت‌های منطقه‌ای جشنواره قصه‌گویی کانون از رشت و بندرعباس

دو جشنواره منطقه‌ای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از صبح یک شنبه 10 دی در رشت و بندرعباس آغاز می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و امور بین‌‌الملل کانون؛ پس از پایان جشنواره‌های استانی قصه‌گویی که در آن بیش از 1700 نفر در 31 استان کشور با یکدیگر به رقابت پرداختند، رقابت‌های منطقه‌ای این جشنواره نیز با حضور برگزیدگان رقابت‌های استانی، صبح روز دهم دی کلید می‌خورد.
 شرکت‌کنندگان در این جشنواره شامل مربیان کانون و قصه‌گویان آزاد، امسال علاوه بر موضوع آزاد با موضوع‌های "قهرمانان ایرانی" و "متون کهن" نیز با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.
 به گفته‌ی مسوولان برگزاری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی امسال علاوه بر مربیان کانون تعداد قابل توجهی از قصه‌گویان آزاد هم در این رقابت شرکت کرده‌اند.
 بر این اساس طی روزهای 10 تا 12 دی شهر رشت میزبان یکی از چهار جشنواره منطقه‌ای است که با حضور قصه‌گویان استان‌های البرز، زنجان، فارس، سیستان و بلوچستان، کردستان، خراسان رضوی، لرستان و گیلان برگزار می‌شود.
 نقی علیزاده مدیر کانون استان گیلان در نشستی خبری پیش از آغاز جشنواره، فرهنگ غنی ایرانی را از جمله عوامل پایداری کشور جمهوری اسلامی ایران عنوان و انتقال آن به دیگر کشورهای جهان را مهم دانست.
 وی قصه و قصه‌گویی را یکی از از فعالیت‌های موثر در ترویج و گسترش فرهنگ و ادبیات فارسی برشمرد.
علیزاده خاطرنشان کرد: گسترش فرهنگ قصه‌گویی، معرفی قصه‌گویان برتر و ترویج فعالیت قصه‌گویی در مراکز کانون از جمله اهداف برگزاری جشنواره قصه‌گویی به شمار می‌رود.
 در همین حال شهر بندرعباس نیز طی روزهای 10 تا 13 دی میزبانی یکی دیگر از جشنواره‌های منطقه‌ای قصه‌گویی را بر عهده دارد که در آن 39 قصه‌گو از استان‌های، آذربایجان غربی، ایلام، تهران، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی و یزد حضور دارند.
 به گفته‌ی سیدداود حسینی مدیر کانون استان هرمزگان برنامه‌ریزی برای حضوردانش آموزان مدارس متعدد سطح شهر بندرعباس در این جشنواره صورت گرفته است و به منظور بهره‌مندی بیشتر دانش آموزان، تعدادی از قصه‌گویان نیز به شهرستان‌های میناب، فین، هرمز و قشم جهت قصه‌گویی اعزام خواهند شد.
 وی برگزاری نشست تخصصی با عنوان نقش قصه‌گویی در تربیت فرزندان ، ویژه والدین و اولیای تربیتی در مجتمع کانون، برگزاری نمایشگاه عکس محرم در جشنواره، بازدید از اماکن دیدنی و تفریحی استان، برگزاری نمادین عزاداری محرم ویژه استان شامل مراسم سنگ‌زنی، عَلَم‌گردانی، شَروِند‌خوانی، چاووشی خوانی و تئاتر محرم، پذیرایی با غذاهای محلی و اهدای صنایع دستی استان به شرکت کنندگان را از جمله برنامه‌های جنبی این جشنواره عنوان کرد.
 در این میان قرار است دو رقابت منطقه‌ای دیگر نیز طی روزهای 17 تا 19 دی در کرمانشاه و 25 تا 27 دی در بوشهر برگزار شود.
 برگزیدگان رقابت‌های این چهار منطقه نیز در مرحله نهایی جشنواره، طی روزهای 28 بهمن تا 1 اسفند در تبریز با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
 گفتنی است؛ دو گروه 3 نفره از کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار است داوری این چهار جشنواره منطقه‌ای را بر عهده داشته باشند./ص
 
برچسب ها: قصه گویی ، کانون ، جشنواره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار