آخرین اخبار از تحولات در سوریه

از نقش روسیه در میانجیگری تا اعتراف القاعده

در حالی که اوضاع در سوریه همچنان بحرانی است، تلاش ها برای حل بحران سوریه ادامه دارد.این که همواره حسن نیت خود را برا ی حل بحران سوریه نشان داده در آخرین اقدام، طرح شش ماده‌ای کشورمان در خصوص بحران سوریه توسط سفیر ایران به وزیر خارجه گرجستان تسلیم شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، در حالی که اوضاع در سوریه همچنان بحرانی است، تلاش ها برای حل بحران سوریه ادامه دارد.این که همواره حسن نیت خود را برا ی حل بحران سوریه نشان داده در آخرین اقدام، طرح شش ماده‌ای کشورمان در خصوص بحران سوریه توسط سفیر ایران به وزیر خارجه گرجستان تسلیم شده است.

مجید صابر سفیر ایران در تفلیس در دیدار با مایا پانچیکیدزه وزیر امور خارجه گرجستان همچنین، با مرور روابط دو کشور در خصوص مسایل مورد علاقه و زمینه های متقابلا سودمند ، پیرامون دیگر عرصه های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی بحث و مذاکره کردند.

ابراهیمی در مسکو چه می خواهد؟

از سوی دیگر، در حالي كه اخضرابراهيمي، نماينده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب در سوريه، راهي مسكو شده تا راه حل سياسي براي حل بحران سوريه را به ثمر برساند، بازار شرط و شروط طرفين درگير در اين بحران نيز داغ شده است.

در يك طرف اين بازار، اخضر ابراهيمي شروطي را براي حل بحران سوريه به بشار اسد، مطرح كرده است. بشار اسد نيز شروطي را مطرح كرده كه نشان مي‌دهد حل بحران سياسي سوريه مسير سختي را طي مي‌كند.

همچنين روس‌ها كه اين روزها فعاليت خود را دو چندان كرده‌اند، از احمد الخطيب رئيس مخالفين درخواست كرده تا به مسكو بيايد حال آنكه احمد الخطيب در مقابل اين درخواست مسكو، دو شرط اساسي يعني عذر خواهي روس‌ها براي همراهي كردن با دولت سوريه در سركوب‌ها و دوم كناره‌گيري اسد از قدرت را مطالبه كرده است.

شروطي كه مي‌توان گفت از منظر روس‌ها غيرقابل قبول است و اين امري بوده كه در سخنان لاوروف انعكاس يافته است: «اگر معاذ الخطیب خود را سیاستمداری جدی می‌داند، باید شنونده دیدگاه‌های ما نیز باشد.»

در طرف ديگر رئیس مخالفان سوری در پاسخ به دعوت مسکو برای مذاکره، كناره‌گيری اسد از قدرت و عذرخواهی روسیه از ملت سوریه را دوپیش شرط اساسی مخالفان برای آغاز مذاکرات اعلام کرده است!

به‌گزارش الجزیره، معاذ الخطیب در پاسخ به دعوت وزارت امور خارجه روسیه برای مذاکره گفت: وزیر امور خارجه روسیه که از گفت وگو دم مي‌زند باید ابتدا از ملت سوریه به خاطر مواضعی که در قبال تحولات سوریه گرفته و به کشته‌شدن هزاران نفر انجامیده، عذرخواهی کند.

وی علاوه بر عذرخواهی، كناره‌گيری بشار اسد، رئيس‌جمهوری سوریه از قدرت را پیش شرط اصلی آغاز مذاکرات اعلام کرد و گفت: ما حاضریم مذاکره کنیم اما به مسکو نخواهیم رفت. در مقابل اين سخنان سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی با اخضر ابراهیمی تاکید کرد: توافقنامه ژنو برای حل بحران سوریه بايد به عنوان اساس در نظر گرفته شود.

لاوروف همچنین اظهار داشت بشار اسد تاکید کرده است که تمایلی به كناره‌گيری ندارد. به گفته لاوروف مخالفان سوری، باید فکر رفتن اسد را از سر بیرون کنند.
به واقع لاوروف در اين كنفرانس سعي كرد كه پاسخي به اظهارات احمد الخطيب داده باشد.

اعتراف القاعده به تلاش برای تشکیل حکومت طالبان در سوریه

از سوی دیگر اما روز گذشته، سرکرده گروهک تروریستی موسوم به "جبهه النصره" وابسته به القاعده، برای نخستین بار اعتراف کرد که تصمیم دارد در سوریه طالبان را به حکومت برساند.

به گزارش العالم، "ابومحمد الجولانی" سرکرده "جبهه النصره" در یک نوار صوتی خطاب به اعضای این گروهک تروریستی گفت: "سرنگونی نظام باعث به وجود آمدن خلأ خواهد شد، و شما بهترین افراد برای پر کردن آن هستید".

این در حالی است که هنوز اطلاعات زیادی درباره گروهک تروریستی "جبهه النصره" در دست نیست. این گروهک حدود یک سال و نیم قبل و مدت اندکی پس از آغاز بحران در سوریه فعالیت خود را در این کشور آغاز کرد.

اما براساس گزارشها از داخل سوریه، این گروهک عملیات تروریستی بسیاری را علیه مراکز امنیتی، نظامی و حتی مناطق مسکونی در این کشور انجام داده است.

آمریکا که اخیرا به دلیل افشای رسوایی‌ها و جنایات عناصر جبهه النصره در سوریه، مجبور شده است این گروهک را در فهرست گروههای تروریستی خود قرار دهد؛ اعلام کرده که این جبهه با گروه تروریستی القاعده در ارتباط است.
برچسب ها: سوریه ، وبگردی ، تحولات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.