26 روز مانده تا جشنواره سي و يكم فيلم فجر؛

چشم شيطان به دوازدهمين جشنواره فيلم فجر + تصاوير

دوازدهمين جشنواره فيلم فجر به دليل دوخته شدن "چشم شيطان" به آن سبب رقم زدن جشنواره خنثي و بي حاشيه بود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ دوازدهمين دوره جشنواره فيلم فجر دوره اي سوت و كور و بي حاشيه بود و جشنواره اي خنثي از اين نظر كه بزرگان سينما در آن حضور نداشتند و مسير براي حضور فيلم هاي كم مايه و بي محتوا هموار شد، رقم خورد.
زماني كه در يك  دوره فيلم سازان بزرگ و حرفه اي حضور نداشته باشند به طور حتم  انتظاري از توليد فيلم هاي خوب نبايد داشت و تمام آثار حضور يافته را بايد تنها براي پربار كردن جشنواره دانست و اينكه در طول اكران سال بعد نيز اميدي به فيلم ها نداشته باشيم.
شايد روال هر دوره جشنواره اين طور باشد كه فيلم ساز به دليل حضور در دوره قبل احساس نياز دوباره حضور و ساخت فيلم را نداشته باشد و اين خيلي بد است كه كارگردان نسبت به جشنواره و فيلم ساختن براي آن بي انگيزه شده باشد.





جشنواره دوازدهم با تمام بي رمقي اش، دو فيلم تحسين شده "جنگ نفت كش" و "حماسه مجنون" را داشت، اما فيلمي شايسته‌ي عنوان بهترين ها را نداشت و اين براي سينماي آن دوران بد به منظر مي‌رسيد و نبايد چنين اتفاقي رخ مي داد.
شايد محمد بزرگ نيا در اين دوره قابل تقدير باشد اما نمي‌توان او را با بزرگاني چون كيميايي، مهرجويي و علي حاتمي مقايسه كرد اما جشنواره دوازدهم با تمام بي حاشيه بودنش برگزار شد.

*برگزيدگان دوازدهمين دوره جشنواره فيلم فجر 1372:




در اين دوره هيچ فيلمي نتوانست جايزه بهترين فيلم را دريافت كند و تنها با اهداي ديپلم افتخار به فيلم "آخرين شناسايي" به كارگرداني علي شاه حاتمي و جايزه ويژه هيات داوران به دو فيلم "حماسه مجنون" به كارگرداني جمال شورجه و "تيك تاك" به كارگرداني محمد علي طالبي به اين بخش خاتمه دادند.
محمد بزرگ نيا به خاطر كارگرداني قابل تحسين در فيلم "جنگ نفت كش ها" جايزه بهترين كارگرداني را دريافت كرد و هوشنگ مرادي كرماني و محمد علي طالبي به طور مشترك موفق به دريافت جايزه بهترين فيلمنامه شدند و تنها از مهدي فخيم زاده به خاطر نگارش فيلم همسر تقدير شد.





عزت الله انتظامي در فيلم "روز فرشته" و فاطمه معتمدآريا در فيلم "همسر" جايزه بهترين بازيگر نقش اول مرد و زن را  دريافت كردند و پروين دخت يزدانيان به عنوان بازيگر برتر در فيلم "نان و شعر" ديپلم افتخار را گرفت.



با تقدير از مهدي فخيم زاده در فيلم "تاواريش" جايزه بهترين بازيگر نقش مكمل به جعفر دهقان در فيلم "حماسه مجنون" و نيكو خردمند در فيلم هاي "بازيچه" و "زينت" رسيد.



فيلم "چشم شيطان" در دوازدهمين دوره جشنواره جايزه بهترين تدوين توسط حسين زندباف و بهترين فيلمبرداري توسط حسن پويا را دريافت كرد.


با اهداي ديپلم افتخار به پل هرتل براي فيلم "خاكستر سبز" ،‌ناصر چشم آذر موفق به دريافت جايزه بهترين موسيقي براي فيلم هاي بلندي هاي صفر و چشم شيطان شد.
عبدالله اسكندري و مهران روحاني به عنوان بهترين چهره پرداز و ملك جهان خزاعي به عنوان بهترين طراح صحنه براي فيلم بلندي هاي صفر معرفي شدند.
بهترين صداگذاري توسط بهروز شهامت در فيلم حماسه مجنون بهترين صدابرداري را توسط بهمن حيدري براي فيلم "همسر" معرفي كردند.
در اين دوره با انتخاب امير اسماعيلي به عنوان بازيگر خردسال در فيلم "پايان كودكي"، جايزه بهترين جلوه هاي ويژه به محسن روزبهاني براي فيلم سجاده آتش رسيد.
سيد مهدي شجاعي ، جواد شمقدري،‌عباس كيارستمي،‌مجيد مجيدي و فريدون ناصري جزء هيات داوران دوره دوازدهم فيلم فجر بودند كه با دبيري محمد بهشتي همراه بود.

گزارش از : فائزه آقابابايي
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار