متن کامل سرمقاله واشینگتن پست

اوباما به سمت پذیرش غنی‌سازی و لغو تحریم در ازای بازرسی‌های شدید حرکت می‌کند

روزنامه آمریکایی واشینگتن پست در سرمقاله خود نوشت: اوباما باید درصدد ارائه پیشنهادی جامع به ایران برآید که در ازای لغو تحریم‌ها عملیات غنی‌سازی اورانیوم در این کشور را برای همیشه محدود و نظارت بین‌المللی شدید بر آن را میسر سازد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران به نقل از ايران هسته‌اي؛ روزنامه آمریکایی واشینگتن پست در سرمقاله روز پنج‌شنبه 14 دی 1391 (3 ژانویه 2013) خود، ضمن تاکید بر اینکه اصلاحات انجام شده در پیشنهاد بغداد از سوی آمریکا جزئی است، تاکید کرد که این احتمال جدی است که آمریکا در ماه‌های آینده به سمت ارائه پیشنهادی به ایران که تحریم‌ها را لغو می‌کند و غنی‌سازی را در ازای بازرسی‌های شدیدتر می‌پذیرد، حرکت کند.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «ائتلاف بین‌المللی متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان قصد دارند یک نسخه‌ای از پیشنهادی را که تهران ژوئن گذشته در بغداد رد کرد، با اندکی اصلاح ارائه دهند، با این امید ضعیف که فشار ناشی از تحریم‌های اقتصادی ممکن است موضع (آیت الله) علی خامنه‌ای رهبر عالی ایران را ملایم کرده باشد. اما هیچ نشانه علنی دال بر این امر وجود ندارد».

واشینگتن پست با اشاره به اینکه «در پیشنهاد 1+5، به خطرناک‌ترین بخش برنامه ایران پرداخته شده» می‌نویسد: « در این پیشنهاد، لزوم توقف غنی‌سازی اورانیم تا سطح 20 درصد که فاصله کوتاهی تا سطح لازم برای ساخت بمب دارد و تعطیلی تاسیسات زیرزمینی غنی‌سازی موسوم به فردو مطرح شده است. ایران همچنین ملزم خواهد شد ذخیره کنونی اورانیوم با غنای متوسط را به خارج از کشور انتقال دهد. در ازای این پیشنهادها، ایران امتیازات اقتصادی خاصی مانند دریافت قطعات یدکی هواپیما و شاید تعدیل جزئی برخی تحریم‌ها را دریافت خواهد کرد».

واشینگتن پست همچنین به ارتباط بین فضای انتخاباتی در ایران و موضوع مذاکرات هسته‌ای پرداخته و می‌نویسد: «تمایل رژیم (آیت الله) خامنه‌ای به کوتاه آمدن در مواضع خود ممکن است با جنگ قدرت کنونی بین محافظه‌کاران و ملی‌گرایان که احتمالا با انتخابات ریاست جمهوری ماه ژوئن به اوج می‌رسد، محدود شود».

واشینگتن پست ادامه داده است: «در ضمن، آمریکا و - بیشتر اسرائیل- نمی‌تواند به راحتی، ماه‌های متمادی منتظر بماند تا توافقی حاصل شود. اگر ایران با سرعت کنونی به غنی‌سازی تا سطح 20 درصد ادامه دهد، ممکن است تا اواسط امسال به سوخت کافی برای ساخت سریع یک بمب دست یابد. در آن صورت ایران به طور بالقوه به نقطه غیرقابل برگشت می‌رسد که هم باراک اوباما و هم دولت اسرائیل قول داده‌اند مانع از آن شوند. اگر پاییز گذشته بخش عظیمی از ذخیره اورانیوم غنی شده ایران صرف ساخت میله‌های سوخت برای یک راکتور تحقیقاتی نشده بود، تهران از آن آستانه عبور کرده بود. دولت اوباما می‌تواند امیدوار باشد که ایران همچنان ذخیره اورانیوم خود را پایین‌تر از سطح لازم برای نقطه غیرقابل برگشت نگاه دارد یا اینکه موضع خود را تغییر دهد و نسخه‌ای از قرارداد پیشنهادی موقت را بپذیرد».

در پایان این مطلب آمده است: «اگر مذاکرات در بن‌بست باقی بماند، اوباما باید درصدد ارائه پیشنهادی جامع به ایران برآید که در ازای لغو تحریم‌ها عملیات غنی‌سازی اورانیوم در این کشور را برای همیشه محدود و نظارت بین‌المللی شدید بر آن را میسر سازد. چنین پیشنهادی با این مزیت همراه خواهد بود که رژیم ایران را در مقابل یک گزینه کاملا روشن قرار می‌دهد و این مسئله را روشن می‌کند که آیا یک راه حل دیپلماتیک وجود دارد یا نه».

انتهاي پيام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار