همه تجهيزاتي که در اسکي مورد نياز است+اينفو گراف

ورزش اسکي يکي از مفرح ترين ورزش هاي زمستاني است که هر ساله طرفداران زيادي را جذب مي کند. عده اي معتقدند قيمت تجهيزات اسکي بسيار بالاست ولي با توجه به عمر 5 ساله آن، شايد اسکي ورزشي چندان گران قيمت و دور از دسترس نباشد.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران؛ اسکي از آن دست ورزش هايي است که در بعد همگاني کردن آن موانعي بر سر راه وجود دارد.

آگاهي از پوشاک و تجهيزات لازم در اسکي و آشنايي نسبي با قيمت معمول اين تجهيزات باعث مي شود تا اسکي باز بتواند با دقت بيشتري وسايل مورد نياز خود را مهيا کند.

اسکي همچون بسياري از رشته هاي ورزشي نيست که با هر لباس و وسايلي بتوان آن را انجام داد، بلکه به علت محيطي که بايد اسکي در آن انجام شود، نياز به پوشاک مناسب و گرم و تجهيزات ايمني و خاص دارد.



به صورت مثال جوراب هاي اسکي، دستکش يا کلاه محافظ از جمله مواردي است که شايد در هيچ رشته ديگري نياز نباشد.

وسايل اسکي به طور کلي به 2 بخش مهم تقسيم مي شود؛ بخش پوشاک اسکي و بخش وسايل جانبي يا همان ست اسکي.

در بخش پوشاک اسکي، ورزشکار بايد در انتخاب لباس، شلوار، دستکش، جوراب و عينک اسکي دقت لازم را بکار ببندد تا با در نظرگرفتن سطح خود اعم از مبتدي تا پيشرفته موارد مورد نظر را تعيين کنند.

ست اسکي و وسايل جانبي نظير چوب اسکي، باتوم، کفش و کلاه ايمني و کلاه بافت ديگر مواردي هستند که اسکي باز بايد در انتخاب آنها دقت لازم را کند.

      

*** تجهيزات پوشاک اسکي

تجهيزات در بخش پوشاک اسکي به کاپشن اسکي، شلوار اسکي، جوراب اسکي، دستکش و عينک اسکي تقسيم مي شوند.

کاپشن اسکي يکي از مهمترين تجهيزات اسکي آن هم در فضاي سرد و برخي محيط است که دماي بدن را در حالت مطلوبي قرار مي دهد و ديگر نيازي به پوشيدن لباس فراوان براي گرم کردن نيست. کاپشن هاي اسکي اغلب براي اينکه در محيط سفيد رنگ برفي به خوبي ديده شوند با رنگ هايي به غير از سفيد انتخاب مي شوند. کاپشن هاي مارک دار اسکي قيمت بالايي دارند، اما کف قيمت آنها 150 هزار تومان مي باشد.

شلوار اسکي نيز که اغلب به صورت ست با کاپشن خريداري مي شود، در رشته هاي مختلف اسکي (آلپاين، اسنوبرد، صحرانوردي) انواع متفاوتي دارد.

به عنوان مثال، در ورزش اسنوبرد فاق شلوار پايين تر است.

قيمت شلوارهاي اسکي نيز از حدود 150 هزار تومان به بالا است.

البته مارک هاي خوب کاپشن و شلوار براي اسکي بازان به صورت ست، قيمت بالايي دارد که به طور معمول به 2 ميليون تومان هم مي رسد، ولي اسکي بازان غير حرفه اي اغلب لباس هاي ارزان قيمت تري را انتخاب مي کنند که با 300 هزار تومان هم مي شود يک دست کاپشن و شلوار تهيه کرد.



دست ها در ورزش اسکي از حساس ترين بخش هاي بدن هستند که اغلب بيشتر در معرض خطر يخ زدن و سرما قرار مي گيرند. دستکش هاي اسکي 25 هزار تومان به بالا قيمت دارند.
جوراب هاي اسکي از جمله تجهيزات اختصاصي ورزش اسکي است که از نظر پزشکي نيز براي جريان سريع و مطلوب خون در پا بکار مي روند و پاها را از نظر يخ زدگي ايمن مي دارند ولي اغلب توسط اسکي بازان استفاده نمي شوند، جوراب هاي اسکي قيمتي از 20 هزار تومان به بالا دارند.

عينک اسکي وسيله اي براي محافظت از چشم در فضاي پرانعکاس پوشيده از برف در مقايسه با اشعه هاي مضر و خطرناک خورشيد است. عينک هاي اسکي نيز اغلب قيمتي بالاتر از 60 هزار تومان دارند.

در برخي موارد اسکي بازاني که سرماي بيشتري احساس مي کنند، در کنار پوشش خود از کلاه بافتني نيز استفاده مي کنند تا گرماي بيشتري را به سر خود هديه دهند. قيمت اين کلاه ها حدود 20 هزار تومان است.



*** وسايل جانبي و ست اسکي

ست اسکي يا وسايل جانبي اسکي آن دسته از وسايلي است که مختص ورزش اسکي است که شامل چوب اسکي، فيکس، باتوم، کفش اسکي و کلاه ايمني مي شود.

چوب اسکي مهمترين وسيله مورد استفاده در اسکي است. چوب هاي اسکي در گذشته بسيار بلند بودند، ولي کم کم قوس وسط چوب بيشتر و انتهاي آن پهن تر و به طور کلي چوب اسکي ها کوتاه تر شدند.

اغلب توصيه مي شود در حالت مبتدي اندازه چوب اسکي کمي بالاتر از بيني اسکي سوار در حالت ايستاده باشد.

در انتخاب چوب اسکي عواملي از جمله قد و وزن اسکي سوار حائز اهميت است.

فيکس وسيله اي است که به چوب اسکي پيچ شده و کفش ها در آن قفل مي شود و در صورت لزوم باز مي شود تا از پيچ خوردگي، شکستن و يا دررفتگي جلوگيري کند.

ميزان قيمت چوب و فيکس باهم از حدود 300 هزار تومان به بالا است و در رشته هاي مختلف (آلپاين، اسنوبرد، صحرانوردي) قيمت هاي متفاوتي دارد.



باتوم وسيله اي است که اغلب با هدف حفظ تعادل خريداري مي شود و در انتخاب آن عواملي از جمله قد اسکي باز دخالت دارد و قيمت آن حداقل 40 هزار تومان است.

کفش اسکي از جمله مهمترين تجهيزات اسکي مي باشد که اسکي باز بايد در آن احساس راحتي کند و به تعداد بندهاي آن نيز توجه ويژه شود و حتي طريقه بستن بندها اهميت زيادي دارد.

کفش هاي با سه بند اغلب براي مبتدي ها و با 4 بند براي حرفه اي ها است. قيمت کفش هاي اسکي از 200 هزار تومان به بالا است.

کلاه ايمني نيز از جمله ديگر وسايلي است که براي حفظ ايمني سر و در کنار آن گرم نگهداشتن اين ناحيه بکار مي رود.

کلاه هاي ايمني قيمتي از 100 هزار تومان به بالا دارند.



با اين حساب، ورزش اسکي از جمله مهمترين ورزش هايي بوده که لازم است وسايل و تجهيزات و پوشاک مورد نظر آن با دقت و توجه به مسائل مختلف تهيه شود.

بسياري از لوازم اسکي در ميان مبتديان و حرفه اي ها متفاوت است و در اغلب موارد امکان ارتقاء دادن آنها وجود دارد.

اسکي از جمله ورزش هاي پرطرفدار فصل سرماست که با تهيه وسايل و تجهيزات مناسب مي توان لذت انجام آن را دوچندان کرد./مح
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ریحانه
۱۸:۲۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
ورزش اسکی خیلی هیجان داره من اخبار و مطالب مربوط بهش رو از سایت های ورزشی مثل اسان اسپرت و... دنبال میکنم و خیلی دوست دارم این ورزش رو امتحان کنم
Iran (Islamic Republic of)
پرهام
۲۱:۴۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
والا الان با این قیمتها خروس قندی هم بهمون نمی دن! والا!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۰۷ دی ۱۳۹۴
قیمتها پرتو پلا نوشتید
Armenia
درسا
۰۹:۱۹ ۲۶ بهمن ۱۳۹۱
kamel bud
merC
آخرین اخبار