مازندران /

آبگیری نخستین نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای در مازندران

فرماندار شهرستان چالوس از آبگیری سد تلمبه ذخیره‌ای سیاه بیشه به عنوان نخستین نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای ایران تا پایان این ماه خبر داد.

رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران گفت: سد تلمبه ذخیره‌ای سیاه بیشه یکی از فعالیت‌های عمرانی و زیربنایی بود که در دولت نهم و دهم با پیگیری و نظارت بیشتر دنبال شد. که این سد جزء طرح‌های ماندگار کشور محسوب می‌شود و بعد از آبگیری سد شاهد بهره‌برداری کامل آن خواهیم بود.

وی درباره مشخصات و جانمایی این سد افزود: ساختگاه طرح سد و نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیاه بیشه واقع در 125 کیلومتری شمال تهران، 10 کیلومتری شمال تونل کندوان و در مجاورت روستای سیاه بیشه قرار گرفته و طرح به همین نام خوانده می‌شود.

فرماندار چالوس ویژگی‌های این سد را نخستین نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای ایران، نخستین سدهای سنگریزه‌ای با پوشش بتنی در ایران (CFRD)، نزدیکی طرح به شهر تهران به عنوان بزرگ‌ترین محل مصرف برق، اجرای 20 سال مطالعات مهندسی در طرح، توسط مهندسان مشاور ایرانی و خارجی، عدم ‌وابستگی به تأمین آب شرب و کشاورزی و کوچک بودن حجم مخازن و کم بودن تأثیرات سوء زیست ‌محیطی، اقتصادی، اجتماعی و خسارت مجاز بیان کرد.

وی همچنین اهداف اجرای این طرح را ایجاد تعادل در شبکه مصرفی کشور در ساعت‌های پربار و کم بار مصرف، تولید انرژی برق‌‌آبی با ظرفیت 1040 مگاوات در ساعت‌های پربار مصرف، مصرف انرژی الکتریکی با ظرفیت 960 مگاوات در ساعت‌های کم بار مصرف و کاهش هزینه‌های استهلاک نیروگاه‌های حرارتی به میزان سالانه 19میلیون دلار بیان کرد./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.