سخنگوی وزارت نفت:

راه اندازی خط لوله صلح سال آینده / روند روبه رشد تولید و صادرات نفت و گاز

سخنگوی وزارت نفت از آماده سازی خط انتقال گاز به پاکستان تا نزدیکی مرز ایران و پاکستان خبر داد و گفت: خط لوله صلح که مظهر صلح و دوستی در منطقه است مراحل خود را گذرانده و تا نزدیکی مرز ایران و پاکستان رسیده و تا سال شمسی آینده به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبر نگاران، علی نیکزاد رهبر با بیان این مطلب گفت: طبق توافق های انجام شده قرار است یک خط لوله 56 اینچ از عسلویه تا مرز ایران و عراق احداث شود که هدف از احداث این خط تامین خوراک 3 نیروگاه گازی عراق است.

وی با بیان این که برخی از اقدام های لازم برای احداث این خط لوله در خاک ایران و عراق آغاز شده است، گفت: در آینده نزدیک نیز یک اجلاس سه جانبه میان ایران، سوریه و عراق در بغداد برگزار می شود تا برنامه لازم برای امتداد خط از عراق به سوریه طراحی شود.

نیکزاد رهبر تاکید کرد:  این خط لوله به گونه ای طراحی خواهد شد که امکان افزایش ظرفیت برای صادرات گاز به کشورهای مسلمان دیگری چون اردن و لبنان را نیز داشته باشد.

وی افزود: این خط لوله قابلیت امتداد تا مرز کشورهای اروپایی را نیز دارد و در صورت نیاز می تواند با انتقال گاز بخشی از سبد انرژی کشورهای اروپایی را تامین کند.

مدیرکل دفتر وزارتی اظهار امیدواری کرد که احداث خط لوله انتقال گاز میان ایران، سوریه و عراق موجب عمیق تر شدن پیوندهای دینی و منطقه ای میان این سه کشور و سایر کشورهای مسلمان منطقه شود.

سخنگوی وزارت نفت میزان گاز درخواستی عراق در مرحله اول را 30 میلیون مترمکعب در روز اعلام کرد و افزود: طبق برنامه از پیش تعیین شده قرار است فاز اول خط لوله دوستی تا اواسط تابستان سال آینده تا شهر بغداد به بهره برداری برسد.

نیکزاد رهبر اظهار کرد: اوج مصرف گاز عراق در تابستان است و از این نظر دقیقا در نقطه مقابل دوره اوج مصرف گاز در ایران است.

وی درباره ظرفیت نهایی خط لوله دوستی تاکید کرد: در کنار درخواست عراق، سوریه نیز 25 تا 30 میلیون مترمکعب در روز درخواست گاز دارد ولی هنوز مسیر احداث خط از بغداد تا مرز سوریه و از مرز سوریه به مبادی مصرف در این کشور مهندسی نشده است به این ترتیب نمی توان ظرفیت نهایی خط را به طور قطع اعلام کرد.

نیکزاد رهبر اضافه کرد: به این ترتیب خط لوله دوستی نیز امکان افزایش ظرفیت بیش از درخواست کشورهای مقصد را دارد ولی ظرفیت نهایی آن باید بعد از بررسی های دقیق تر مشخص شود.

وی همچنین به برنامه ساخت خط لوله صلح برای انتقال گاز ایران به پاکستان و هند اشاره کرد و گفت: احداث دو خط لوله دوستی و صلح نشان می دهد که ایران مظهر دوستی در منطقه است.

نیکزاد رهبر درباره آخرین وضعیت ساخت خط لوله صلح نیز اظهار داشت: هم اکنون مراحل ساخت این خط لوله در خاک ایران و تا مرزهای پاکستان انجام شده است و امیدواریم با توافقات خوبی که انجام شده کار احداث خط در پاکستان نیز به زودی به اتمام برسد.

به گفته او ایران از سال آینده آماده انتقال گاز به پاکستان است.

نیکزاد رهبر با اشاره به ظرفیت 50 میلیون مترمکعبی خط لوله صلح تصریح کرد: طول این خط از عسلویه تا ایرانشهر 900 کیلومتر است و پیش بینی شده برای انتقال 50 میلیون مترمکعب در روز دو ایستگاه تقویت فشار در مسیر خط نصب شود که اگر تعداد ایستگاه ها به 7 برسد ظرفیت انتقال خط نیز به 110 میلیون مترمکعب در روز افزایش پیدا می کند.

سخنگوی وزارت نفت در مورد مطالب و گمانه زنی برخی رسانه ها درباره تغییرات و جابه جایی مدیران صنعت نفت اظهار کرد: جریان سیال مدیریت در همه جا وجود دارد و وزارت نفت نیز از این امر مستثنی نیست.

نیکزاد رهبر گفت: در دوران وزارت رستم قاسمی اصراری بر جا به جایی افراد نداشته ایم و دوستانی که جابه جا می شوند دوران خدمتشان به پایان رسیده و یا به مرحله پرافتخار بازنشستگی نائل شده اند.

وی ادامه داد: به دنبال پویایی و نشاط در مدیریت صنعت نفت هستیم و در این مسیر پس از انتقال تجربیات از مدیران با تجربه تغییرات انجام شده است.

مدیرکل دفتر وزارتی وزارت نفت با بیان این که مدت خدمت مهندس سوری مدیرعامل پیشین شرکت نفت و گاز پارس 2 سال تمدید شده بود، گفت: ایشان با مدیریت خود این شرکت و مجریان طرح ها را تثبیت کردند.

نیکزاد رهبر افزود: در مورد مدیریت پارس جنوبی خوشبختانه هیچ دغدغه ای نداریم و با مدیریت و نظارت مهندس قلعه بانی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و معاون شرکت نفت و گاز پارس به عنوان سرپرست، روند پیشرفت فازهای پارس جنوبی با شتاب مناسبی در حال انجام است.

وی تاکید کرد: تولید زودهنگام در میدان یاران در آینده نزدیک آغاز می‌شود و این درحالی است که تولید زودهنگام در آزادگان آغاز شده است و قرارداد میدان یاران در زمان مسوولیت وزیر کنونی نفت منعقد شد و کار تولید 20 هزار بشکه انجام شده و قراردادهای میادین مختلف گازی در زمان قاسمی منعقد شده است.

سخنگوی وزیر نفت افزود: کار اجرایی همگی این میادین انجام می‌شود و اکنون تکلیف 95 درصد میادین مشترک نهایی شده و اکنون برخی میادین مشترک به دلیل وضعیت تحریم و این که نمی‌خواهیم برای شرکتهای همکار مشکلی پیش آید قابل ذکر نیستند.

وی با این حال تاکید کرد: از لحاظ امضای قرارداد و کارسپاری تا پایان سال کار نهایی انجام شده و امیدواریم تا پایان سال کار میادین دیگر نیز تمام شود و امضای قرارداد و کارسپاری دوره‌های زمانی مختلفی را گذرانده که حاصل تلاش و کوشش مجموعه صنعت نفت در این دوران 21میلیارد دلار بوده و حال دوران کاشت پروژه ها ست و حاصل کار برای ملت ایران است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر وضعیت سوخت هواپیماها باتوجه به بدهی ایرلاین ها به شرکت پخش فراورده‌های نفتی گفت: مجموعه هوانوردی کشور اذعان دارد که مشکل از سوی وزارت نفت نیست و این یک بدهی انباشته بوده که رخنمود شدیدی داشته و یک نظام اقتصادی که گردش مالی از اساسی‌ترین موارد آن است و همه این موارد زنجیره‌وار در نظام اقتصادی باعث می‌شود تا نظام اقتصادی دچار اختلال شود.

نیکزاد رهبر بیان کرد:‌ هنگامی که نفت استخراج شده تحویل پالایشگاه می‌شود پالایشگاه نیز برای آن هزینه می‌کند و هزینه حمل نیز به آن افزوده می‌شود. چنانچه در نظام اقتصادی منابع با مصرف باید هم تراز شود در غیر این صورت دچار خسران می‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های هواپیمایی باید در نظر داشته باشند همان طور که خود بلیت را به صورت نقدی می‌فروشند، مبلغ سوخت را نیز پرداخت کنند چرا که شرکت نفت این مبلغ را 15 روزه از آن‌ها خواسته و این‌که هیچ گاه بلیت به مسافران اعتباری فروخته نمی‌شود.

سخنگوی وزارت نفت اظهار داشت:‌ در نتیجه اگر آن‌ها این مسئله اقتصادی را برای نظام نقدی در نظر نگرفته بودند و دچار مشکل نمی‌شدیم؛ هرچند ما این مشکل را سریعا به مردم منتقل نمی‌کنیم و این موضوع نتیجه نامه‌نگاری‌های طولانی است که با مجموعه وزارت راه و شهرسازی و مجموعه هواپیمایی انجام شده و حتی توافق نامه‌ای در این باره انجام شد که باید تا تاریخ 91/1/1 مبلغ را واریز می‌کردند و برای آن هم قرار بر انعقاد قراردادی بود که قراری مشخص کند تا چه زمانی این پول پرداخت شود که این هم گفته نشد.

وی با این حال افزود: اکنون امیدوایم وعده‌های داده شده محقق شود. همان طور که شرکت‌های هواپیمایی بر روی قیمت‌ها تسلط دارند، با توجه به این‌که در کشور آب معدنی با قیمت لیتری 700 تومان فروخته می‌شود و کسی در این باره صحبتی نمی‌کند اما سوخت هواپیما که دارای اکتان بالایی است با همین مبلغ عرضه می‌شود می‌گویند گران است. حال آن‌که باید برای پالایشگاه تجهیزات و کاتالیز خریداری شود و در غیر این صورت پالایشگاه نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد.

نیکزاد رهبر ادامه داد: همچنین باید به قیمت جهانی سوخت نیز نگاه شود؛ گرچه برای این موضوع همه تدابیر در نظر گرفته شده بود و این قیمتی است که از سوی مراجع به ما ابلاغ شده بود و این پول از ما گرفته می‌شود و در اینجا موضوع تصاحب این پول نیست، بلکه متعلق به خزانه عمومی کشور است و باید کلیه ایرلاین‌ها به این موضوع توجه کنند که خود را با چرخه اقتصادی کشور گره بزنند.

وی در ادامه با اشاره به برخی جابه‌جایی‌های اخیر میان مدیران در این وزارتخانه گفت: با توجه به این که برخی رسانه‌ها درباره جابه‌جایی‌های مدیران در وزارتخانه صحبت کرده‌اند و حساسیت‌های ایجاد شده در این باره باید گفت جریان سیال مدیریت در همه سازمان‌ها و دنیا جاری است و این تغییر مدیریت طبیعی است و وزارت نفت نیز جزیی از این مجموعه است و باید این سیالیت در داخل آن باشد.

وی افزود: مجموعه وزارت نفت به این حرکت معتقد است و همیشه به دنبال افزایش توان مدیریتی و ارتقا هستیم و هیچ اصراری به جابه‌جایی افراد نداریم به ویژه در مدت تصدی رستم قاسمی در وزارت نفت. چرا که در این دوران سیالیت تمام شده و به دوران بازنشستگی رسیده و این دوران ما را مجبور به جابه‌جایی‌ها کرده است.

وی ادامه داد: حتی دراین زمان سعی بر جلوگیری از جابه‌جایی‌ها شده، اما این جوانی سیستم باید ایجاد می‌شد که پس از انتقال تجربیات داده‌های مدیر انجام گرفته به حالت ثبات رسیده که باید این جوانگرایی در وزارتخانه افزون شود.

نیکزاد رهبر با اشاره به پرسشی مبنی بر تغییر مدیریت در پارس جنوبی و این که مجموعه شرکت نفت و گاز پارس مدتی است مدیر ندارد، گفت: سوری پس از گذراندن سابقه خدمتی و در زمانی که پیک پروژه‌ها گذرانده شده و به حالت ثبات رسیده بود، بازنشسته شد و همچنین اکنون با تغییر مدیران و مجریان طرح که خود سوری سامان داده بود در مجموعه پارس جنوبی به حالتی رسیده‌ایم که می توان گفت هیچ دغدغه‌ای وجود ندارد و برای این که جوانی در مجموعه بوجود آید، این تغییرات انجام شد و با نظری که مجموعه شرکت ملی نفت داشت و با توجه به دغدغه تغییر مدیریتی تمام تدابیر طی چند سال گذشته که در زمان مدیریت قاسمی چیده شده بود اجرا شد و اکنون معاون سوری سرپرستی این مجموعه را بر عهده دارد و امیدواریم بتوانیم مدیر جدیدی را در این مجموعه منصوب کنیم.

سخنگوی وزارت نفت در واکنش به پرسشی مبنی بر وضعیت تولید نفت خام گفت: شیر نفت و کنتور آن نزد ماست و ما باید از تولید صحبت کنیم و نباید به آمارهای متناقض توجه شود چرا که در حال حاضر از نظر تولید و صادرات در شرایط رو به جلو هستیم.

نیکزاد رهبر افزود: جهان انرژی با توجه به شرایطی که در زمینه تولید وجود دارد، در حال تغییر فضای خود است و جغرافیای ذخایر هیدرو کربنیک در منطقه خاورمیانه به ویژه خلیج فارس با محوریت ایران حرکت می‌کند و به سمت شمال ایران و آسیای میانه می‌رود و ایران محور این جغرافیاست.

وی تاکید کرد: آمارهای شنیده شده درست نیست و ما هستیم که بازار را مدیریت می‌کنیم و ما هستیم که به اروپایی‌ها منابع انرژی خود را نمی‌فروشیم و مشتریانی که در زمان بحران با ما هستند را ارج می‌دهیم واکنون دست رد به سینه اروپایی ها زدیم و حال همه مسائل تحت مدیریت وزارت نفت است و تمام مسائل مدیریت می‌شود تا صلاح کشور در نظر گرفته شود./ر

برچسب ها: خط لوله ، صادرات ، تولید ، نفت ، گاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار