سه غلط املايي كه خسارت‌هاي میلیون دلاری به بار آوردند+عكس

درست است که می‌گویند انسان ممکن الخطاست، اما الزاما نباید جایزالخطا باشد که!

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران؛ این روزها که توي کیف هر بچه مدرسه‌ای هم یک نوت‌بوک پیدا می‌شود و بچه‌ها انشای مدرسه‌شان را در محیط «ورد» تایپ کرده و با انواع افزونه‌ها و نرم‌افزارهای ویراستاری، غلط‌گیری می‌کنند خیلی عجیب است که در متون مهم و حتی رسانه‌ها و در سطح وسیع با اشتباه املایی مواجه شویم، بخصوص وقتی که یک اشتباه املایی ساده منجر به خسارت‌های میلیون دلاری شود، حالا خجالت و آبروریزی‌اش به کنار! با اين همه هستند كساني كه با يك اشتباه ساده املايي خسارت‌هاي ميليون دلاري هم به بار آورده‌اند.

سه غلط املايي كه خسارت‌هاي میلیون دلاری به بار آوردند+عكس
 
 وقتي املاي كلمه‌اي در متن‌هاي كاغذي يا در نوشته‌هاي اينترنتي غلط ديده مي‌شود، در مجموع باعث مي‌شود اعتبار نويسنده يا متن مورد ترديد قرار گيرد. اگرچه برخي اشتباه‌هاي املايي را غلط‌هاي تايپي تشكيل مي‌دهند اما بعضي از اين غلط‌ها ممكن است معناي يك متن را كاملا تغيير دهند. براساس مقاله‌اي كه در نوامبر سال ۲۰۱۱ در سي‌ان‌ان منتشر شد، شركت‌هاي بريتانيايي سالانه ميليون‌ها دلار از فروش خود را به دليل غلط‌هاي املايي از دست مي‌دهند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه كاربران اينترنتي به سادگي مي‌توانند از خير يك سايت اينترنتي بگذرند و وقتي با يك غلط املايي برخور مي‌كنند بسياري از آنها اعتماد خود را به محتواي توليدي سايت‌ها از دست مي‌دهند.

در مواردي كه غلط‌هاي املايي معناي متن را تغيير مي‌دهد و نتيجه آن ضررهاي احتمالا مادي شهروندان را درپي خواهد داشت، نه تنها اعتبار يك گروه يا شركت را زير سوال مي‌برد، بلكه پا را فراتر از يك اشتباه ساده گذاشته و مي‌تواند به يك فاجعه اقتصادي تغيير شكل مي‌دهد. در عصر مدرن كه املا و گرامر كلمات و جمله‌ها با نرم‌افزارهاي ويرايشي انجام مي‌شود، ساده‌ترين كار آن است كه قبل از فشار دادن دكمه ارسال، هر متني با اين نرم‌افزارها بررسي شود. با اين حال افراد بسياري اين مرحله پيش پاافتاده را فراموش مي‌كنند. بررسي متون پيش از انتشار آنها نه تنها به خريدن زمان كمك مي‌كند كه احتمالا هم از ميزان قابل‌توجهي ضرر مادي جلوگيري مي‌كند و هم شغلتان را نجات مي‌دهد! این مطلب، داستان سه سهل‌انگاری‌اي را شرح مي‌دهد كه بسيار گران تمام شده‌اند.


حتی ناسا هم ممکن است اشتباه کند

در یک شرایط به شدت بحرانی درست هنگامی که همه دنیا روی شما زوم کرده‌اند – مثلا انتخابات ریاست جمهوری – تنها در یک ایالت، ۱۳۰ هزار تعرفه رای طراحی و چاپ می‌کنید آن وقت اسم رئیس‌جمهوری احتمالی را اشتباه تایپ می‌کنید، البته اگر کسی شیطنت نکرده باشد!
و دوم جولای سال ۱۹۶۲ فضاپیمای «مرینر يك» به فضا پرتاب شد و به این ترتیب ماجرای گران‌قیمت‌ترین «خط تیره» تاریخ رقم خورد. ماجرا از این قرار است که در برنامه‌نویسی این فضاپیما از زبان برنامه نویسی «فرترن» استفاده شده بود که یک زبان سطح بالا برای انجام محاسبات ریاضی علمی مهندسی است. اما دانشمندان فراموش کرده بودند در محاسباتشان یک خط تیره کوچولو را لحاظ کنند و همین اتفاق باعث تغییر مسیر فضاپیما شد.



«مرینر يك» که قرار بود اولین فضاپیمای بین سیاره‌ای آمریکا باشد به جای اینکه سر از فضا در بیاورد در عوض با سر در اقیانوس اطلس سقوط کرد. اين اتفاق علاوه بر ابعاد مختلفي كه داشت به گزارش ناسا، بالغ بر ۸۰ میلیون دلار خسارت مالی در بر داشت.

وقتی سکه يك پول سیاه شد!

اشتباه تايپي هرجايي قابل قبول است و شايد قابل اصلاح، اما فكرش را بكنيد كه روي سكه يا اسكناسي كه در دست داريد اشتباه تايپي ببينيد! چه مي‌كنيد؟ شايد فكر كنيد پول‌هايتان تقلبي است اما حقيقت مي‌تواند چيز ديگري باشد؛چيزي در حد يك رسوايي!
سال ۲۰۰۸ هنگامی که مسئولان مربوطه در كشور شيلي مشغول ضرب سکه بودند معلوم نیست حواسشان چرا و چگونه پرت می‌شود که اسم کشورشان را به اشتباه روی سکه تایپ می‌کنند؛ یعنی به جای نوشتن Chile می‌نویسند Chiie و البته متوجه گافی که داده‌اند هم نمی‌شوند و سکه‌ها را وارد بازار می‌کنند.



این حواس پرتی را یک کلکسیونر علاقه مند به جمع‌آوری انواع سکه به گوش مسئولان می‌رساند.  البته دیگر کار از کار گذشته و حدود یک میلیون و نیم سکه وارد بازار شده بوده. این اتفاق علاوه بر اینکه یک آبروریزی به وسعت یک کشور در برداشت باعث اخراج شدن تمام کارمندانی شد که به نوعی در این اتفاق دخیل بوده‌اند.

یک اشتباه نه‌چندان کوچولو!

در یک شرایط به شدت بحرانی درست هنگامی که همه دنیا روی شما زوم کرده‌اند – مثلا انتخابات ریاست جمهوری – تنها در یک ایالت، ۱۳۰ هزار تعرفه رای طراحی و چاپ می‌کنید آن وقت اسم رئیس‌جمهوری احتمالی را اشتباه تایپ می‌کنید، البته اگر کسی شیطنت نکرده باشد! آن کسی هم که می‌خواهد فرمان نهایی پرینت و تکثیر را بدهد حتی نیم نگاهی به فایل مربوطه نمی‌اندازد و فرمان تکثیر را در تعداد زیاد می‌دهد – البته اگر باز هم پای شیطنت در میان نباشد – و بدین ترتیب در آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اسم باراک اوباما را اشتباه تایپ می‌کنند و حرف C در کلمه Barack فراموش می‌شود.


مسئولان اجرایی ستاد انتخابات ايالات متحده یکی دو روز قبل از انتخابات متوجه اشتباه شده و با مسئول چاپ و تکثیر تعرفه‌ها تماس می‌گیرند. البته دیگر کار از کار گذشته بوده و همه تعرفه‌ها برای روز رای‌گیری حاضر شده‌اند. مسئول چاپ می‌گوید حاضر است تعرفه‌ها را دوباره چاپ کند اما پرداخت هزینه مجدد با مسئولان ایالت خواهد بود و در این اوضاع گرانی و بحران اقتصادي.... خودتان بقیه‌اش را حدس بزنید.
منبع:اقتصاد آنلاین
برچسب ها: غلط ، میلیون ، دلار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار