گشتی در موزه های آستان قدس رضوی+بازدید مجازی

اگر به مشهد و زیارت امام رضا(ع) رفتید، پیشنهاد می‌کنیم در کنار زیارت از موزه‌‌های آستان قدس رضوی هم بازدیدی داشته باشید.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،اگر به مشهد و زیارت امام رضا(ع) رفتید، پیشنهاد می‌کنیم در کنار زیارت از موزه‌‌های آستان قدس رضوی هم بازدیدی داشته باشید. قدمت موزه‌‌های این مجموعه به سال 1324 ه.ش برمي​گردد که نخستین موزه در صحن امام خمینی(ره) فعلی ساخته شد. از آن سال تاکنون آستان قدس رضوی صاحب12 گنجینه موزه‌ای شده است که بازدید از آن می‌تواند جالب باشد که به اختصار تعدادی از این گنجینه ها را به شما معرفی می کنیم.

مجموعه موزه‌‌های آستان قدس به شرح ذیل است:

گنجینه قرآن و نفایس:

اهمیت این گنجینه به صحف و قرآن‌‌‌های نفیس آن ازجمله قرآن‌‌‌های منسوب به امام علی(ع)، امام حسن(ع)، امـام حسین(ع)، امـام سجاد(ع) وامـام رضا(ع) است. قرآن‌‌‌های این گنجینه به خط خطاطان مشهور جهان اسلام، با تذهیب و طرح‌‌‌های زیبا و ظریف و روی پوست آهو یا ورق‌‌‌های کم‌نظیر و ارزشمند نوشته شده است.

گنجینه تخصصی فرش:

این مجموعه شامل 37 تخته قالی و قالیچه است که از میان نفیس‌‌‌ترین فرش‌‌‌های موجود در آستان قدس رضوی انتخاب شده است. از آن جمله قالی هفت شهر عشق(که نمای هفت شهر مقدس مکه، مدینه، نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و مشهد در آن بافته شده است) و قالی گلابتون(که در آن تار‌‌هایی از ابریشم با رشته نازک طلا یا نقره پیچیده شده است) را می‌توان نام برد.

گنجینه هدایای مقام معظم رهبری:



طبقه همکف ساختمان موزه قرآن به مساحت 400 مترمربع فضای نمایشی، از سال 1373 به محل نمایش هدایای مقام معظم رهبری [هدیه ارزشمند مقام معظم رهبری به کتابخانه آستان قدس] اختصاص یافته است. اشیاي این گنجینه شامل آثار هنری(تابلو‌‌های خط و تذهیب، نقاشی، فرش، تراش روی شیشه، معرق چوب، معرق صدف، سوزن‌دوزی، قلم​زنی روی مس)، انواع ظروف (چینی، کریستال، نقره...)، ماکت‌ها، مدال‌‌‌ها و... است که توسط شخصیت‌‌‌های ملی و خارجی به مقام معظم رهبری هدیه شده است.

گنجینه سکه و مدال :

یکی از گنجینه‌‌‌های نفیس آستان قدس رضوی، مجموعه سکه‌‌‌ها و مدال‌‌‌های آن است که در حال حاضر برحسب ظرفیت مکان از بین صد‌‌ها سکه و مدال خزانه آستان قدس رضوی، تعداد 407 سکه از دوره‌‌‌های سلوکی، اشکانی، ساسانی، خلفای اموی، سامانی، آل‌بویه، خلفای عباسی، غزنوی، سلجوقی و صفویه به همراه 99 عدد مدال به نمایش گذاشته شده است. سکه‌‌‌های ولایتعهدی امام رضا(ع) به تاریخ 202 و 203 هجری قمری از جمله سکه‌‌‌های بسیار نفیس این مجموعه است. 

گنجینه آبزيان:

 در گنجينه آبزيان 508قطعه از شگفت‌انگيزترين موجودات دريايي، توجه خيل عظيمي ‌از علاقه‌مندان را به خود جلب مي‌كند. اين گنجينه شامل بخشي از 1282 قطعه صدف و حلزون دريايي است كه توسط محمد سعيد فؤاد وهبه از كشور سوريه به آستان قدس رضوي اهدا گرديده است.

ماهي موميايي شده «شيطان دريا» از جالب‌ترين موجودات به نمايش در آمده در اين مجموعه به شمار مي‌رود

گنجینه سلاح:

اين گنجينه در تاريخ 8/4/1378 همزمان با ميلاد مسعود پيامبراكرم (ص) و ولادت با سعادت امام جعفر صادق (ع) در طبقه دوم موزه مركزي واقع در ضلع شرقي صحن امام خميني (ره) افتتاح گرديد.

اين مجموعه شامل نمونه هاي از سلاح هاي سرد و گرم مي باشند كه برخي از آنها عبارتند از:

- تفنگ سر پر با دسته خاتم و كتيبه زركوب «سركار مير رستم خان تالپر» و «يا علي»
- تفنگ چهار لول با نشان زركوب ساخت آلمان به طول 118 سانتيمتر
- انواع باروت دان هاي چوبي، چرمي، فلزي و عاج.
- تبرزينهاي فولادي مزين به نقوش اسليمي و ختائي قلم زني شده و كتيبه «وقف امام رضا (ع)»
- عصاهاي نيزه دار يكي با دسته سنگ يشم، زركوب و مزين به نقوش گياهي و كتيبه وقف «جناب علي بن موسي الرضا (ع) سنه 1258 ق.»
- كمانهاي چوبي لاكي روغني داراي كتيبه وقف و تاريخهاي 1018 و 1114 ه. ق.
- كلاهخود، لباس رزم و ساعدبند فولادي و زركوب داراي كتيبه آيه الكرسي و «عمل استاد حسن سنه 1217 ه. ق.» و سپري از پوست كرگدن با يك هلال و دواير مينا كاري شده مربوط به دوره صفوي.
- پيراهن رزم مكتوب به آيات و طلسمات مربوط به دوره صفوي.

بازدید مجازی از موزه

موزه مرکزی کلیک کنید

موزه مردم شناسی کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار