تدوين طرح تحول در صنعت نفت /اجراي 250 میلیارد دلار پروژه تعریف شده در صنعت نفت

وزیر نفت از تدوین طرح تحول صنعت نفت با محوریت میادین مشترک نفت و گاز خبر داد و گفت : تحريم ها در صنعت نفت بي تاثير بوده تاجاييکه در شرايط کنوني 250 ميليارد دلار پروژه در صنعت نفت اجرا مي شود.

 به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، رستم قاسمی وزیر نفت  در چهارمین جشنواره پژوهش و فناوری صنعت نفت که در شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد، گفت: طرح تحول صنعت نفت تدوین و در دستور کار قرار گرفت.

وزیر نفت ادامه داد: این طرح یک برنامه راهبردی است که همه محورهای صنعت نفت در آن مورد توجه قرار گرفته‌اند، به طوری که اهم محورهای این طرح شامل تعیین تکلیف توسعه میادین نفت و گاز با محوریت میادین مشترک است و در این طرح مشخص شده که این میادین باید در چه مقطع زمانی به بهره‌برداری برسد.

قاسمی ادامه داد: هم اکنون 250 میلیارد دلار پروژه در صنعت نفت در حال اجرا است.

وي با تاکید بر این که اگر تحریم هایی که برای جلوگیری از شکوفایی صنعت نفت بر ما تحمیل شد به کشور دیگری تحمیل می شد به طور قطع کارهای توسعه ای آنها متوقف می شد، خاطرنشان کرد: امروز بالغ بر 105 هزار نفر در پارس جنوبی در حال فعالیت هستند که در نوع خود یک رکورد بزرگ محسوب می شود و شاهدی بر بی تاثیری تحریم ها در صنعت نفت است.

قاسمي با بیان این که امروز برای حل مشکل شاخص های تولیدی در صنعت نفت یک برنامه راهبردی و نقشه راه تهیه شده است، اظهار داشت: در این برنامه که یک طرح تحول جامع در صنعت نفت محسوب می شود کلیه محورهای توسعه ای و کار در صنعت از تعیین تکلیف میادین مشترک گرفته تا ظرفیت تولید و ساخت واحدهای پالایشی دیده شده است.

وي به برنامه وزارت نفت برای تعیین تکلیف میادین مشترک از سال گذشته اشاره کرد و افزود: طبق نقشه راه طراحی شده پیش بینی می کنیم علاوه بر آغاز تولید از بیشتر میادین مشترک کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه به بیشترین سهم تولید گاز نیز دست یابیم.

قاسمي تصريح کرد: تولید روزانه 750 میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی و رسیدن به تولید روزانه 1.5 میلیون بشکه میعانات گازی و نفت از این میدان مشترک از جمله اهداف ترسیم شده صنعت نفت تا پایان برنامه پنجم است.

وزیر نفت به جایگاه ویژه پژوهش و فناوری در نقشه راه صنعت نفت اشاره و تاکید کرد: در کنار تدوین اهداف و برنامه های بخش پژوهش و فناوری در این نقشه راه یک شورا با عنوان شورای داخلی سازی با هدف رفع تنگناها و نیازهای بخش پژوهش و فناوری صنعت نفت نیز تشکیل داده ایم.

وی به حضور بسیاری از دانشگاه ها و سازندگان داخلی در این شورا اشاره کرد و افزود: شورای داخلی سازی با جلسات و برنامه های منظمی که برگزار می کند اسناد بسیاری از نیازمندی های صنعت نفت در حوزه پژوهش و فناوری اعم از ازدیاد برداشت، ساخت دکل های حفاری و بسیاری دیگر را تدوین کرده است.

وزیر نفت از دیگر برنامه های وزارت نفت برای حل مشکل شاخص های تولید را راه اندازی صندوق حمایت از سازندگان صنعت نفت دانست و تاکید کرد: با راه اندازی این صندوق امید بسیار داریم که فناوری ها و تکنولوژی های بومی شده در کشور با حمایت ویژه از سازندگان به مرحله تولید تجاری محصول برسد.

قاسمی با تاکید بر این که بسیاری از سازندگان داخلی توان رفع نیازهای اساسی صنعت نفت را دارند، گفت: در حال حاضر بسیاری از نیازهای صنعت مانند ماشین های دوار از داخل کشور تهیه می شود و امیدواریم بخش دیگری از این نیازها نیز با تلاش سازندگان داخلی به طور کامل در کشور تامین شود.

وی مزیت دیگر کشور برای مقابله با تحریم ها را وجود ظرفیت مناسب تولید محصولات پتروشیمی دانست و خاطرنشان کرد: بسیاری از صنایع از جمله حمل و نقل و ساختمان در سال های آتی به دلیل تولید محصولات با ارزش افزوده بالا و کیفی تر به صنعت پتروشیمی نیاز خواهند داشت از این رو باید راه توسعه بخش های میان دست و پایین دست صنعت را در کنار توسعه بخش بالادست پتروشیمی جدی بگیریم.

قاسمی نفت و گاز را عامل حیات اقتصادی جهان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 80 درصد سبد انرژی جهان از منابع هیدروکربوری تامین می شود از این رو می توانیم با توجه به ذخایر قابل توجه نفت و گاز در کشور سهم قابل توجهی نیز در بازارهای مصرف جهانی داشته باشیم./ر
برچسب ها: تحول ، تدوین ، نفت ، راهبرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار