گزارش ویژه/

عامل حمله سایبری به بانک‌های آمریکا چه کسی است؟

دانش فنی سایبری در ایران در اصل در جهت دفاع دز مقابل حملات برونی سازمان‌یافته نه تهاجم‌های سایبری که ایران هرگز در آن نفعی نداشته است.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، اگرچه دولت آمریکا طی روزهای گذشته تلاش کرده ایران را متهم به حمله سایبری به زیرساخت‌های مالی این کشور از جمله 20 بانک کند، اما کارشناسان سایبری عقیده دارند وزارت امنیت داخلی و همچنین آژانس امنیت ملی آمریکا به خوبی می‌دانند که مسبب اصلی این حملات، گروه‌هایی مانند القاعده یا گروه‌های هکری مستقلی هستند که اخیرا به ابزارهای جنگ سایبری خطرناکی دست یافته‌اند.

کارشناسان امنیت فناوری اطلاعات و مقامات سابق آمریکایی روز چهارشنبه 20 دی 1391 (9 ژانویه 2013) ایران را به حملات سایبری به شمار زیادی از بانک‌های آمریکایی متهم کردند.

این کارشناسان و مقامات سابق آمریکایی ادعا کرده‌اند که حملات سایبری ایران به این بانک‌ها در واکنش به تحریم‌های واشنگتن علیه تهران انجام شده است.

"جیمز لوئیس" از مقام‌های سابق وزارت بازرگانی آمریکا و کارشناس مسایل امنیت فناوری اطلاعات روز چهارشنبه به نیویورک تایمز گفته است: «هیچ تردیدی در داخل دولت آمریکا وجود ندارد که ایران در پشت پرده در این حملات دست دارد».

 20 بانک بزرگ آمریکایی روز چهارشنبه 20 دی 1391 (9 ژانویه 2013) هدف حملات الکترونیکی قرار گرفتند که سومین حملات در نوع خود است. این حملات برای نخستین بار در سپتامبر 2012 صورت گرفت.

جالب است که در حالی که ایران هرگونه دست داشتن در این حملات را رد می‌کند و دولت آمریکا هم هیج نشانه فنی که تایید کننده ادعایش باشد ارائه نکرده، یک گروه که ادعا می‌کند وابسته به گردان‌های عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس است، بلافاصله مسئولیت این حملات را برعهده گرفت.

اما کارشناسان مطلع می‌گویند انتساب این حملات به حماس تا حدودی مضحک است، چرا که گروه حماس اولا توان فنی و زیرساختی لازم برای این حملات را ندارد و ثانیا اساسا معلوم نیست انگیزه حماس از چنین حمله‌ای چه می‌تواند باشد.

یک کارشناس ارشد امنیت اطلاعات درباره چرایی دروغ بودن اتهام‌زنی به ایران گفت: «چند دلیل وجود دارد که ثابت می‌کند اتهام‌های دولت آمریکا به ایران درباره حمله سایبری به زیرساخت‌هایش ساختگی است.

اول- اساسا معلوم نیست ادعایی که درباره حمله به بانک‌های آمریکایی مطرح می‌شود تا چه حد درست است و دولت آمریکا خبرسازی نکرده است؟

دوم- توان سایبری ایران اساسا دفاعی است و در مقابل تهاجم‌های تقریبا هر روزه به زیرساخت‌ها یا مؤسسات مالی و صنعتی به دفاع از دارایی‌های کشور می‌پردازد. دانش فنی سایبری در ایران در اصل در جهت دفاع دز مقابل حملات بروني سازمان یافته، نه تهاجم‌های سایبری که ایران هرگز در آن نفعی نداشته است.

سوم- با وجود اینکه آمریکا تقریبا کنترل تمام اینترنت جهان را در دست دارد، اما دولت این کشور تاکنون نتوانسته هیچ دلیل یا شاهد متقاعد کننده‌ای که اثبات‌کننده اتهام‌هایش علیع ایران باشد عرضه کند. اگر به راستی آن‌گونه که دولت آمریکا ادعا می‌کند امکانات دولتی ایران پشت سر این حملات قرار داشت، حتما ردی از آن به جا می‌ماند، ولی دولت آمریکا تا به حال از اثبات ادعاهایش کاملا ناتوان بوده است».

"ايران هسته‌اي" نوشت: در همین حال برخی کارشناسان اعتقاد دارند مهاجملان اصلی به آمریکا یا گروه‌هایی مانند القاعده هستند که در اثر سیاست آمریکا در سوریه به شدت تقویت شده‌اند و یا گروه‌های هکری درون اروپا که پس از شکسته شدن کدهای ویروس‌هایی مانند "فِلِیم" و "استاکس‌نت" اکنون استفاده از آنها علیه خود آمریکا را آغاز کرده‌اند.

در همین حال، نمایندگی دیپلماتیک ایران در سازمان ملل نیز هر گونه دخالت در حمله سایبری به بانک‌های آمریکایی را رد کرد.

 نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران قاطعانه هر گونه دست داشتن در حملات سایبری به بانک‌های آمریکایی را رد می‌کند و استفاده از چنین روش‌هایی را که نقض حاکمیت کشورها به شمار می‌رود، محکوم می‌کند».

نمایندگی دیپلماتیک ایران در سازمان ملل از سوی دیگر، حملات سایبری به تأسیسات هسته‌ای و صنعتی ایران را محکوم کرد و افزود که تهران تاکنون از هرگونه اقدام تلافی‌جویانه خودداری کرده است.

انتهاي پيام/ش
برچسب ها: بانک ، حمله ، سایبری ، خبرسازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار