نشست خبری پنجمین جشنواره ملی نماز و نیایش به روایت دوربین؛

هدف جشنواره ترغیب هنرمندان در جهت اعتلای جایگاه نماز / بزرگداشت از شهریار بحرانی در جشنواره

هدف جشنواره ترغیب هنرمندان در جهت اعتلای جایگاه نماز ، گسترش فرهنگ نماز و نمازخوانی و ارزش های دینی است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران؛ نشست خبری پنجمین جشنواره ملی نمازو نیایش به روایت دوربین که صبح امروز با حضور مرتضی اسماعیلی طبا (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم ودبیر جشنواره)، هاشم میرزاخانی (رئیس هیئت مدیره)، مدیرعامل انجمن و رئیس سیاست گذاری جشنواره و اصحاب رسانه در سالن کنفرانس انجمن سینمای جوان صبح امروز برگزار شد.
اسماعیلی طبا دبیر جشنواره در خصوص اهداف برگزاری این جشنواره گفت: جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین به منظور تشویق و ترغیب هنرمندان در جهت اعتلای جایگاه والای نماز و نیایش، گسترش فرهنگ نماز و نمازخوانی، تقویت مبانی فرهنگ عمومی مبتنی بر باورها و ارزش های دینی و به کارگیری ابزارهای هنری ارائه آفرینش های جذاب در حیطه موضوعات دینی و پرداختن به امر معنوی نماز و نیایش به منزله یکی از جلوه های بی بدیل روحی انسان است.
وی ادامه داد: این جشنواره در 3 بخش فیلم کوتاه، فیملنامه و عکس توسط انجمن سینمای جوانان ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار می شود.
دبیر جشنواره افزود: بخش فیلم در 2 زیر مجموعه شامل بخش فیلم 110 ثانیه ای که امسال به جشنواره اضافه شد و بخش آزاد برگزار می شود.
اسماعیلی طبا در خصوص آثار ارسالی شده به جشنواره اظهار داشت: این جشنواره که با استقبال هنرمندان روبرو شده از 1541 اثر تعداد 344 فیلم کوتاه، 931 قطعه عکس و 272 فیلمنامه دریافت شد که نسبت به دوره گذشته 75 درصد رشد داشته است.
وی درادامه گفت: در بخش فیلم 80 اثر در بخش عکس 56 اثر و 11 فیلمنامه به بخش مسابقه راه یافته است.
دبیر جشنواره نماز و نیایش گفت: در بخش فیلم محمد درمنش، پرویز شیخ طادی، پژمان لشگری پور، فضل الله شریعت پناهی و جواد مزدآبادی داوری آثار این بخش را برعهده داشتند.
وی ادامه داد: در بخش عکس رضا برجی، ابراهیم صافی و محمد روح الامین و همچنین در بخش فیلمنامه حسن نجاریان، محمود سالاری و تیرداد سخایی آثار رسیده به جشنواره را مورد ارزیابی و داوری قرار دارند.  
اسماعیلی طبا تصریح کرد: پنجمین جشنواره ملی نماز و نیایش در سینما وتوس قم با امکان نمایش دیجیتال و 35 میلیمتری آثار رابه نمایش می گذارد و همچنین گالری عکس برای به نمایش گذاشتن عکس های بخش مسابقه برای برگزاری جشنواره در نظر گرفته شده است. 
وی ضمن اشاره به انتشار کتاب فیلم شناخت جشنواره، افزود: مراکز مختلفی در استان قم از جشنواره و برگزاری آن حمایت کردند و همچنین طی توافق انجام شده بین مدیر شبکه قرآن و معارف و مدیر عامل انجمن، این شبکه مراسم افتتاحیه و اختتامیه را پوشش می دهد. 
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم بیان کرد: مراسم افتتاحیه جشنواره عصر روز يكم بهمن ماه با حضور مقامات استانی و هنرمندان در حرم حضرت معصومه (س) پس از اقامه نماز مغرب و عشاء برگزار می شود. 
وی افزود: پس از بخش فلیم های مسابقه هر شب پس از پایان نقد و بررسی فیلم ها توسط یک منتقد و یک چهره سینمايي برگزار خواهد شد. 
اسماعیلی طبا تصریح کرد: کارگاه عکس همراه با شرکت در تورهای عکاسی با همراهی ابراهیم صافی و همچنین کارگاه فیلمنامه نویسی و فیلنامه خوانی با حضور محمود سالاری عضو هیئت انتخاب برنامه ریزی شده است. 
همچنین در ادامه نشست هاشم میرزاخانی مدیر عامل انجمن گفت: دفاتر انجمن در سراسر کشور در حال برنامه ریزی برای نمایش آثار بخش مسابقه و جنبی جشنواره در استان خود هستند و شهرستان های استان خود هستند و شهرستان های استان نیز امکانات نمایش را مهیا کرده اند، امکان برگزاری همزمان جشنواره را دارند.
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره افزود: به منظور نمایش آثار برگزیده سایر کشورهای جهان با محوریت جهان اسلام، در این دوره از جشنواره شاهد نمایش 13 فیلم کوتاه در 3 سانس نمایش "جهان اسلام" خواهیم بود. 
میرزاخانی ادامه داد: در این دوره از جشنواره علاوه بر بخش ملی، بخش جهان اسلام را شامل آثاری که با رویکرد هنری هیئت به اصول راستین اسلام و بر اساس مفاهیمی همانند عدالت، راستی و کمال، نقش آیین ها در زندگی امروزی و اعتقادات معنوی در ایجاد ارتباطات انسانی برای علاقمندان به نمایش در خواهیم آورد.
 مدیر عامل انجمن اظهار داشت: 13 فیلم کوتاه از کشورهای تونس، استرالیا، کانادا، پاکستان، ایتالیا، مصر، فنلاند، اسلوونی، امارات متحد عربی، بوسنی و هرزگوین و مالزی آثارشان در جشنواره به نمایش در خواهد آمد. 
میرزاخانی تصریح کرد: در این دوره از جشنواره همچون دوره های قبل 3 فیلم سینمایی "شورشیرین" ساخته اردکانی، "سیب و سلما" ساخته حبیب الله بهمنی و "روزهای زندگی" ساخته پرویز شیخ طادی به ترتیب از 2 تا 4 بهمن ماه از ساعت 19 تا 20:30 در سینما وتوس به نمایش فیلم ها در برنامه نقد و بررسی فیلم های بخش مسابقه از کارگردان این آثار تقدیر به عمل می آید. 
مدیر عامل انجمن سینمای جوان بیان کرد: در مراسم افتتاحیه از شهریار بحرانی کارگردان "ملک سلیمان" تقدیر و بزرگداشت به عمل می آید و همچنین در صورت مساعد بودن حال حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی برای وی بزرگداشتی برگزار می شود. 
گفتنی است؛ مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مقامات استانی و مسئولین و هنرمندان 5 بهمن ماه در سالن آمفی تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار می شود./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.