خوزستان/

تامین 3.8 میلیارد تومان اعتبار/ تالابهای خوزستان جان می گیرند

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از تامین و وصول یک میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار به منظور احیاء و حفاظت از تالابهای استان خوزستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان، احمد رضا لاهیجان زاده  در نشست خبری به مناسبت هفته هوای پاک اظهار کرد: عدم تامین حق آب تالابها از مشکلات اساسی استان خوزستان در بخش محیط زیست بوده که با توجه به پیگیریهای صورت گرفته، در حال حاضر به نتایج مطلوبی دست یافته ایم.
وی با اشاره به موافقت با تامین سه میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار برای احیاء و حفاظت از تالاب های شادگان، هورالعظیم و بامدژ، گفت: تا کنون در حدود یک میلیارد و 500 میلیارد تومان از این اعتبار وصول شده است.

لاهیجان زاده همچنین با اشاره به مشکلات تالاب شادگان، افزود: تالاب شادگان یکی از بزرگترین تالاب ‌های کشور است که با توجه به اهمیت آن در استان و نقش بسیار مهمی که در اکوسیستم کشور دارد، تلاشهای زیادی برای احیاء این تالاب در دست اقدام است که یکی از آنها تامین حق ‌آب ثابت برای این تالاب است.
 
وی به موافقت با انتقال آب از رودخانه کارون به تالاب شادگان به میزان 5 مترمکعب بر ثانیه و لایروبی انهار منتهی به تالاب اشاره کرد و گفت: این اقدام تاثیر بسزایی در احیای تالاب شادگان و رفع مشکلات موجود این تالاب دارد.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: براین اساس تمام انهاری که در حد فاصل رودخانه کارون و تالاب شادگان هستند، لایروبی و آب رودخانه کارون به صورت ثقلی وارد تالاب شادگان می شود.
 
وی همچنین با اشاره به فعالیت نفت در تالاب هور العظیم و مشکلات متعددی که برای این تالاب ایجاد شده بود، گفت: بخش عمده ای از مشکلات نفت در تالاب هورالعظیم و پیگیری سایر موضوعات مرتبط از جمله صدور مجوز دفع کنده های حفاری حل شده است.
 
لاهیجان زاده با اشاره به تعهدات شرکت نفت در حل سایر مشکلات موجود، افزود: علاوه بر برنامه زمان بندی پروژه‌ ای زیست‌ محیطی که از سوی شرکت نفت ارائه شده مقرر شده است بخشی از درآمد حاصله پس از بهره برداری جهت احیاء تالاب هورالعظیم  اختصاص یابد که با این روند وضعیت مشکلات نفت در هورالعظیم به حداقل می رسد.
 
وی تصریح کرد: تالاب هورالعظیم یک تالاب جهانی و بین‌ المللی است و از نظر زیست محیطی یک ثروت ملی محسوب می‌شود که با فعالیت نفت در این تالاب، 19 گونه جانوری در خطر انقراض جهانی بودند.

200 هزار هکتار بیابان زدایی نفت محقق می شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین از تعهد وزارت نفت برای اجرایی شدن طرح 200 هزار هکتاری بیابان زدایی در خوزستان خبر داد و گفت: براساس جلسه ای که با وزیر نفت برگزار شد، در بخش محیط زیست خوزستان فعالیتهای مطلوبی با تعهد وزارت نفت مصوب شد که عملیاتی شدن طرح 200 هزار هکتاری بیابان زدایی در خوزستان از این جمله است.
 
وی با بیان اینکه اجرای این طرح از هفته دیگر در خوزستان آغاز می شود، افزود: براین اساس شرکت نفت متعهد شده در یک دوره پنج ساله فعالیت بیابان زدایی را در عرصه 200 هزار هکتار از بیابانهای استان به سرانجام برساند که عمده این فعالیت در دوسال نخست است.
 
لاهیجان زاده تعهد وزارت نفت برای تکمیل 10درصد باقیمانده طرح آماک که جزو طرحهای مهر ماندگار است را از دیگر مصوبات جلسه با وزیر نفت عنوان کرد و گفت: خرید و تحویل ده دستگاه ایستگاه سنجش آلودگی هوا به اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، امکان استفاده از هلی کوپتر وزارت نفت در خوزستان توسط اداره کل محیط زیست بصورت ماهانه، تاسیس شعبه دانشگاه محیط زیست در خوزستان با هدف تربیت نیروی متخصص در حوزه محیط زیست و نفت، تامین سهم مالی وزارت نفت و اجرای انتقال طرح زهآب های کشاورزی مرخه سفلی،دشت آزادگان و غرب کارون به سمت دریا مطابق مصوبه هیأت وزیران از دیگر مصوبات این نشست بوده است.
 
وی همچنین به تامین اعتبار برای مقابله با ریزگردها اشاره کرد و گفت: در این بخش با تامین دو میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی ریزگردها برای توسعه کمربند سبز اهواز و چند شهرستان دیگر موافقت شده و مراحل ابلاغ اعتبار در حال انجام است.
 
لاهیجان زاده به افزایش سرانه فضای سبز اهواز اشاره کرد و گفت: با همکاری شهرداری سرانه فضای سبز نیز تا پایان امسال از 11 متر مربع به 13 متر مربع افزایش می یابد این درحالی است که سرانه فضای سبز در کلانشهرها سالانه یک متر مربع افزایش می یابد.

احداث سایت مدیریت پسماندهای صنعتی ماهشهر

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در بخش دیگر سخنان خود از کلنگ‌ زنی سایت مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر به ظرفیت 5 تن در ساعت و با قابلیت سوزاندن انواع پسماندهای صنعتی و خطرناک با ماهیت جامد، مایع و گاز خبر داد.
 
وی تصریح کرد: با اجرای این طرح، میزان ارسال برخی از پسماندهای خطرناک منطقه ویژه به لندفیل به میزان 90 درصد کاهش خواهد یافت.
 
لاهیجان زاده با بیان اینکه فاز نخست این طرح در خرداد ماه 92 افتتاح می شود، افزود: در فاز دوم این پروژه که در اردیبهشت ماه 93 بهره برداری می شود، واحد تولید سوخت جامد بازیافتی(RDF)  ساخته می ‌شود که می تواند تمام پسماندهای هیدورکربنی را به جای سوزاندن به زغال جامد هیدروکربنی(RDF) تبدیل کند.
 
وی اظهار کرد:  فاز سوم پروژه، واحد بازیافت وسایل الکترونیک و فاز چهارم آن واحد بازیافت لاستیک است که این دو واحد به ترتیب در خردادماه و اسفندماه سال 94 افتتاح خواهند شد.
 
مدیرکل محیط زیست خوزستان به مهمترین فعالیتهای این اداره در راستای حفظ محیط زیست اشاره کرد و گفت:  چاپ کتابچه مجموعه قوانین و ضوابط اجرایی در مدیریت پسماند، راه‌اندازی دستگاهM.O.T  (دستگاه فرآورش سیار نفت) جهت جلوگیری از سوزاندن نفت در زمان تعمیر و احیاء چاه‌ های نفت و راه‌اندازی دستگاه M.O.S یا دستگاه تفکیک‌ گر سیار نفت به منظور جلوگیری از سوختن هیدروکربورهای نفتی و احداث بوستان‌ های صنعت در مناطق شهری با همکاری صنایع از جمله این اقدامات است./س


برچسب ها: تامین ، اعتبار ، تالاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.