نگاهی به وفات حضرت سکینه "س" در برنامه صفحه تقویم

برنامه " صفحه تقویم" پنجشنبه 28دی ماه در مناسبت های روز به وفات حضرت سکینه (س) نگاهی خواهد داشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی رادیو قرآن؛ برنامه "صفحه تقویم" که هرروز صبح ساعت 6:40  به بیان رویدادهای مهم تاریخی روز می پردازد در روز پنجشنبه 28 دی ماه به  وفات حضرت سکینه (س) می پردازد.
حضرت سکینه سلام الله علیها دختر امام حسین علیه السلام 56 سال پس از واقعه کربلا, در شب پنجم ربیع الاول سال 117 هجری در مدینه وفات کردند.
 
حضرت سکینه سلام الله علیها، دختر ابى عبدالله الحسین علیه السلام و  رباب، دختر "امرء القیس" است.؛ نام اصلى وى " آمنه" یا "امیمه" بود و مادرش رباب، او را به "سکینه" ملقّب ساخت.
پنجم ربیع الاول، یادآور وفات حضرت سکینه علیهاالسلام یکی از بانوان بافضیلت، و از ستارگان درخشان آسمان علم و ادب و عفت می باشد؛این بانوى شریف ِعلوى، در دامن مهرانگیز پدر ارجمندش حضرت امام حسین علیه السلام و مادر گرانمایه ‏اش حضرت رباب سلام الله علیها و عمه بزرگوارش حضرت زینب کبرى سلام الله علیها پرورش یافت و از راهنمایى و تربیت ناب برادرش حضرت على بن الحسین علیه السلام - معروف به زین العابدین - در ایّام امامت آن بزرگوار، بهره ‏هاى وافر یافت.
وى از زنان خردمند و داناى عصر خویش بود , علاوه بر بهره ‏مندى کامل از حُسن جمال، از فضایل معنوى مانند تعّبد، تدیّن و تقواى الهى نیز برخوردار بود و در زمینه شعر، سخنورى و فصاحت بیان، از ممتازان عصر خود و خانه وى همیشه مجمع اُدبا، شُعرا و سخن سرایان عرب بود.  
حضرت سکینه در طول زندگی خویش، حوادث و تحولات گوناگون سیاسی و اجتماعی، از جمله واقعه عظیم عاشورا را به چشم دید و به عنوان یکی از بازماندگان خاندان امامت، پیام رسان اهداف و احکام والای اسلام به شمار می آمد. وی با برگزاری محافل و مجالس علمی و ادبی، و نیز تبیین معارف بلند دینی در قالب اشعار نغز و فصیح و کم نظیر خویش، خدمت بسیار ارزشمندی به عالم اسلام نمود و الگوی بسیار خوبی برای همه بانوان جهان گردید.  
حضرت سکینه علیهاالسلام پس از حدود هفتاد سال عمر سراسر پرافتخار و عظمت، سرانجام در ظهر روز پنجشنبه، پنجم ربیع الاول سال 117ق، در مدینه جان به جانان سپرد.  
از دیگر مناسبت های این روز افتتاح مدرسه دارالفنون به همت امیرکبیر در زمان ناصرالدین شاه قاجار در سال 1268 هجری قمری است .
همچنین در چنین روزی  به سال 1370 هجری قمری حجت الاسلام شیخ مهدی واعظ خراسانی درگذشت و در سال 1371 هجری شمسی نیز در 28 دی ماه مجتمع عظیم پتروشیمی اصفهان افتتاح شد.
گفتني است؛ برنامه" صفحه تقویم" به سردبیری و تهیه کنندگی فاطمه گنجی و گویندگی عبد ا...فجری و مریم صلحی هرروز ساعت 6:40مدت 5دقیقه از رادیو قرآن پخش می شود.
برچسب ها: برنامه ، رادیو ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.