افزايش قيمت گاز در صورت اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها/ قطع گاز مشترکان پرمصرف

با اجرای فازدوم هدفمندی یارانه ها، گریزی از تغییر قیمت گاز نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمدرضا غروي مدير گازرساني شرکت ملي گاز ايران در خصوص آثار اجراي هدفمندي يارانه ها در مصرف گاز کشور، تصريح کرد: در سال اول اجراي اين قانون، 4 درصد کاهش مصرف گاز داشته ايم و اگر اين طرح اجرايي نمي شد، هم اکنون 26 برابر ميزان فعلي، مصرف گاز در کشور به ثبت مي رسيد.

وی خاطر نشان کرد: از سال 89 که هدفمندی یارانه‌ها آغاز شد، تاکنون حدود دو میلیون و ششصد هزار مشترک جدید وارد شبکه کرده‌ایم که در صورتی که مردم مانند قبل از هدفمندی مصرف می‌کردند، آمارهای مصرف باید 26 درصد از آنچه در حال حاضر هست، بیشتر می‌بود.

غروی اضافه کرد: در 9 ماهه ابتدايي سال جاري 107 ميليارد مترمکعب گاز در کشور به مصرف رسيد که از اين ميزان 47 درصد در بخش هاي خانگي، تجاري و صنايع غيرعمده، 21 درصد در صنايع عمده و 32 درصد در نيروگاهها مصرف شده است.
 
وي با اشاره به اينکه 80 درصد گاز کشور در بخش هاي غيرصنعتي مصرف مي شود، ابراز داشت: اگر نخواهيم در بخش خانگي مديريت مصرف را اعمال کنيم، ممکن است تأمين گاز در ساير بخش ها دچار چالش شود، اما با مديريت مصرف در بخش خانگي، اين امکان براي شرکت گاز فراهم مي شود تا امسال نيز مثل سالهاي گذشته موفق به تأمين گاز مورد نياز در تمامي بخش ها شود.

غروي با بيان اينکه خاموش کردن يک بخاري و يا کاهش چنددرجه اي دماي خانه مي تواند تا 2 مترمکعب صرفه جويي در مصرف گاز از سوي هر مشترک خانگي به همراه داشته باشد، گفت: قريب به 20 ميليون مشترک گاز خانگي داريم که اگر هر کدام روزانه 2 مترمکعب در مصرف گاز صرفه جويي کنند، کاهش 40 ميليون مترمکعبي در مصرف گاز کشور خواهيم داشت که اين ميزان معادل گاز 2 فاز پارس جنوبي است.

مديرگازرساني شرکت ملي گاز ايران در خصوص آخرين آمار بهره مندي شهرها و روستاهاي کشور از نعمت گاز طبيعي، اذعان داشت: هم اکنون 937 شهر و 13 هزار و 150 روستاي کشور از نعمت گاز طبيعي برخوردارند که با اين حساب، 96 درصد مسکوني شهري و 62 درصد مسکوني روستايي و در مجموع 89 درصد از واحدهاي مسکوني کشور تحت پوشش شبکه سراسري گاز هستند.

وي ادامه داد: تاکنون بيش از 230 هزار کيلومتر شبکه هاي توزيع و تغذيه در سراسر کشور ايجاد شده و بيش از 10 هزار و 600 واحد صنعتي عمده مثل فولاد، شيشه و ... و 42 هزار و 500 واحد صنعتي کوچک، انرژي مورد نيازشان را از گاز تأمين مي کنند.

وی با اشاره به دستورالعمل اخیر رییس جمهرو در رابطه با مصرف گاز در ادارات و سازمان‌ها اظهار کرد: رییس جمهور اعلام کردند که ادارات موظفند یک ساعت مانده به پایان وقت اداری تجهیزات گرمایشی را خاموش و یک ساعت مانده به شروع کار آن را روشن کنند. بازرسان ما در ادارات مختلف عمل به این دستور را چک می‌کنند و در صورت انجام نشدن آن ابتدا تذکر و سپس گاز آن واحد کاری 48 ساعت قطع خواهد شد.

غروی همچنین از اعمال برخی محدودیت‌ها در ارائه گاز به صنایع در فصل سرما خبر داد و توضیح داد: چون در فصل سرما میزان مصرف گاز خانگی از 120 میلیون متر مکعب در روز به 450 میلیون می‌رسد، برای تامین گاز خانگی مجبور به اعمال برخی محدودیت‌ها در ارائه گاز به کارخانه‌ها و برخی صنایه هستیم و با اولویت‌بندی محصولات این محدودیت‌ها اعمال می‌شود. البته امیدواریم تا پایان برنامه پنجم تولید گاز دو برابر گردد و با افتتاح تمام فازهای پارس جنوبی دیگر با محدودیت مواجه نباشیم./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار