عادل دم به تله داد / رگ آبی فردوسی پور زیر تیغ!

برخلاف بسیاری از مجریان و گزارشگران ورزش فوتبال در دنیا و حتی گزارشگران شهرستانی که نوع اجرا و گزارش و لحن آنها کاملا از دلبستگی خاطر آنها به تیم شهرشان یا تیم محبوبشان خبر می دهد چند مجری و گزارشکر مطرح شبکه سه همواره سعی در پنهان نمودن علاقه درونی شان به یک تیم خاص دارند.

این مخفی کاری یکی از مهمترین اصول کاری آنها محسوب می شود. معمولا بحث هواداری این گزارشکران در میان علاقمند فوتبال داغ است و هر مجری ای که بهتر از همتاهای خود بتواند ضمن بیان صریح حقایق از گرفتاری در دام افشای راز جانبداری از یک تیم یا یک فرد فوتبالی رهایی یابد در کار خود موفق تر خواهد بود. معمولا این چهار نفر زیر ذره بین قرار دارند؛ عادل فردوسی پور، جواد خیابانی ، مزدک میرزایی و پیمان یوسفی.

عادل فردوسی پور در میان این چهار مجری و گزارشکر کانون توجهات است. او همواره سعی کرده خودش را یک مجری بی طرف معرفی کند و مو لای درز این پنهان سازی علاقه های احتمالی اش نرود. البته بنا بر اقتضای زمان بارها پیش آمده که شفاف سازی او باعث بروز شبهاتی در میان هواداران فوتبال به خصوص دوستداران دو تیم محبوب تهرانی استقلال و پرسپولیس شده است.

 

عادل دم به تله داد

در برنامه دوشنبه شب اما عادل فردوسی پور به اصطلاح عامیانه دم به تله داد. معمولا برنامه نود دو ، سه هفته قبل از برگزاری پیکار حساس دو تیم استقلال و پرسپولیس بیشتر مورد توجه مخاطبان این برنامه قرار می گیرد. فردوسی پور ابتدا در طرح سوال نظرسنجی برنامه دست روی حساسیتها گذاشت. در حالی که هواداران استقلال قبلا بر عادل خرده گرفته بودند که مثلا چرا بعد از قهرمانی های استقلال همه پرسی دو گزینه ای استقلال یا پرسپولیس با سوال «شما طرفدار استقلال هستی یا پرسپولیس» را مطرح نمی کند فردوسی پور از مخاطبانش پرسید که کدام دربی هیجان انگیز تر بود؟ او برای اینکه مورد بازخواست هواداران استقلال قرار نگیرد یکی از دربی های چند سال پیش را که استقلال در لحظات آخر به گل برتری رسید را نیز در میان سوالات گنجاند اما مشخص بود که دربی سال 90 که پرسپولیس در آخرین دقایق بازی با گلزنی مهاجم ایرلندی اش توانست ورق را برگرداند و هواداران قرمز تا مدتها برگ برنده ای در رجزخوانی با استقلالی ها در دست داشته باشند بیش از دیگر بازی ها در ذهن مردم باقی مانده است. عادل از قاعده چو دانی و پرسی سوالت خطاست پیروی نکرد تا شاید آنچه در دل داشته را عیان سازد! این سوال به منزله این است که از مخاطبان برنامه سوال کنی آیا بازی معروف 6 تایی ها هیجان انگیز بود یا نه! طرح چنین سوالی که جوابش معلوم است در آستانه دربی تا حدی حرفه ای گری عادل را زیر سوال برد. جالب اینجا بود که او بارها در برنامه اش به جای دربی 74 به واژه «گل های ایمون زاید» اشاره کرد در حالی که اصلا سوال برنامه در مورد بهترین گلها نبود. این یعنی عادل در ناخودآگاهش ایمون زاید را محور طرح چنین سوالی دانسته بود و در واقع قصه این نظر سنجی از ایمون زاید و روز تلخ استقلال و روز شیرین پرسپولیس برخاسته بود.

بخش بعدی برنامه که فردوسی پور یکطرفه به قاضی رفت به آیتم «نود درجه» مربوط می شد. در حالی که تیم رقیب استقلال بنا به نظر کارشناسی برنامه 90 در شهر قم از اشتباهات داوری بهره جست و دو پنالتی برای حریف نادیده گرفته شد فردوسی پور در این آیتم اشتباهات داور را در این بازی نادیده گرفت و صحنه مشکوک به هند پنالتی در محوطه جریمه استقلال را های لایت کرد و «دستهای پشت پرده» که چند سال پیش امیر قلعه نویی مربی استقلال در انتقاد ازداوری ها عنوان کرده بود را به عنوان کنایه ای دوباره برای قلعه نویی بکار برد. جالب اینجاست که قلعه نویی مدتهاست که در برنامه نود روی خط تلفنی نیامده است و انگار اختلاف عقیدتی او با عادل همچنان ادامه دارد. اتفاقا یکی از دلایلی که هواداران استقلال را نسبت به تمایلات عادل بدبین کرده به سوابق گذشته این دو بر می گردد. عادل قبلا حتی یک بار که به چهره قلعه نویی کنایه زده بود از گزارش چند بازی فوتبال محروم شد! او بارها به ادبیات قلعه نویی ایراد گرفته بود. ماجرای معروف «کل یوم» اوج نسخ گیری فردوسی پور از قلعه نویی بود که به تعبیر خیلی ها به منزله تحقیر یک انسان در یک جامعه مورد قضاوت قرار گرفت در حالی که شان برنامه نود این نیست که یک نفر را به خاطر اشتباه در انتخاب یک عبارت مورد سرزنش قرار داده و سطح تحصیلات او را به سخره بگیرد!

 

قلعه نویی مرد محبوب عادل نیست

 

بعد از چنین اتفاقات مشابهی بر هیچ کس پوشیده نماند که قلعه نویی هرگز مرد موجه و محبوبی نزد عادل نیست و انگار او روابط سردش با قلعه نویی را به کل استقلال و هوادارانش تعمیم می دهد. نمونه ای دیگر به حساسیت عادل در تعویق بازی استقلال با تیم داماش مربوط می شد در حالی که قضیه سفر عجیب استقلال به دورود در جاده های برفی و لغو بازی و فاصله دورود از اراک که محل استقرار استقلالی ها بود و طی مسیر دوباره برای برگزاری این بازی و سفر عنقریب استقلال بعد از این بازی به بندرعباس هیچ حساسیتی را نزد او ایجاد نکرد. همانطور که قبلا برگزاری بازی فینال جام حذفی به صورت تک بازی با یک تصمیم ناگهانی از سوی فدراسیون فوتبال آن هم در یک زمین نامساعد که کاملا به ضرر استقلالی بود که می توانست از امتیاز میزبانی اش در یک فینال رفت و برگشت استفاده کند هیچ واکنش خاصی از سوی عادل در بر نداشت.


حرکات شائبه برانگیز عادل به اینجا ختم نشد. در حالی که بازگشت یکی از محبوب ترین بازیکنان تاریخ باشگاه استقلال یکی از داغ ترین سوژه های فوتبال ایران بود فردوسی پور هیچ جایگاه ویژه ای در برنامه 90 در خصوص بازگشت فرهاد مجیدی به فوتبال ایران باز نکرد. مجیدی که بدون شک یکی از بهترین بازیکنان دو سه سال اخیر فوتبال ایران بوده است و حتی در انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا در جمع چند مرد برتر قرار گرفته بود هیچ سهمی در این برنامه نداشت در حالی که شاید اگر بازیکنی مثل علی کریمی بعد از یک سال به فوتبال ایران باز می گشت فردوسی پور دست کم یک آیتم چند دقیقه ای به او اختصاص می داد. یا اگر سکوها به جای شعارهای مثبت در حمایت از مرد محبوبشان رویکردی منفی از خود نشان می دادند یقینا مورد توجه عادل قرار می گرفتند. سکوت عجیب و معنی دار عادل در خصوص بازگشت این بازیکن هم از اصول حرفه ای گری همیشگی برنامه نود به دور بود. او که به دعوای کاپیتانی در استقلال بارها اشاره کرده بود این بار که آرامشی شاید موقتی به این باشگاه بازگشته هیچ توجهی به کاپیتان استقلال نکرد.

 


عادل حتی به یکی از دربی های مهم دیگر که باعث مباهات پرسپولیسی ها شده بود پرداخت. دیداری که تیم استقلال نتوانست حریف دیرینه خود را با وجود اخراج دو بازیکن اش شکست دهد و عادل پرونده این بازی را در حالی به جریان انداخت که به ظاهر در پی این بود که به توصیه ای که معمولا از مقامات بالا برای این بازی به رختکن تیمها می رسد اشاره کند غافل از اینکه این رویکرد هم باعث دلخوری استقلالی ها شد.فردوسی پور در چنین برنامه هایی قبل از دربی هیچگاه به طور جامع و با جسارت اتفاقات بازی معروف «6تایی ها» را موشکافی نکرده است و در مورد شائبه کم کاری بازیکن استقلال که فردای این بازی به پرسپولیس رفت و قبل از بازی به خاطر مذاکره با پرسپولیس از سوی مدیر وقت استقلال سیلی خورد به طور جدی نپرداخته است که این ماجرا از بعد ژورنالیستی هم که شده می تواند برای عادل جالب باشد!

 

عادل سِر درونش را لو داده

فردوسی پور حتی در واکنش به اشتباهات داوری در بازی قم به این مسئله اشاره کرد که پرسپولیس در این فصل از اشتباهات داوری ضربه زیادی خورده است!

عادل حتی برای دعوت از مهمانان برنامه به روند چند هفته گذشته ادامه داد و با توجه به موفقیت استقلالی ها هیچ بازیکنی را از این تیم دعوت نکرد تا دلخوری اش را از فرهاد مجیدی به نیابت از استقلالی ها نشان دهد که معمولا به دعوت عادل پاسخ مثبت نمی دهد و این شاید یکی از دلایل بی توجهی برنامه نود به مجیدی باشد که در نگاه کلی به دور از اصول حرفه ای است.

شاید هم چنین رویکری به انتقادات و بعضا شعارهای هواداران استقلال که از ناحیه لیدرهای منتسب به باشگاه آب می خورد مربوط باشد. وقتی که او جسورانه والبته کاملا محقانه رودرروی مدیرعامل استقلال قرار گرفت اما در برابر خشم مدیرعامل باشگاه پرسپولیس کاملا افتاده و سر به زیر عمل کرد و به قول خودش یک نیمه فوتبالی به او وقت داد تا با لحنی خشمگین در مورد عادل حرف بزند و عادل در برابر او کوتاه بیاید. این تفاوت لحن موضعگیری عادل، واکنش هواداران استقلال را در محل تمرین و در شبکه های اجتماعی نسبت به او برانگیخت.

این حقیقت کتمان ناپذیر است که فردوسی پور جسورترین ، آگاهترین و سالم ترین مجری تاریخ صدا سیما است که منشا خدمات زیادی برای ورزش ایران بوده است اما گاه پیش می آید که یک نفر نتواند سر درونش را نزد خویش محفوظ نگه دارد!

برچسب ها: رگ ، آبی ، فردوسی پور ، تیغ!
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار