طرح افزایش سهم صنعت نفت از فروش نفت خام/ حرکت به سمت انرژی های نوین

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تخصیص 14.5 درصد از منابع فروش نفت به پروژه های صنعت نفت را ناچیز برشمرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، جلیل جعفری در کنفرانس تخصصی استاندارد سیستم مدیریت انرژی، با اشاره به حرکت کند فعالیت ها در میدان گازی پارس جنوبی، گفت: کشور قطر هم اکنون به دلیل ارتباط با دنیا و فارغ بودن از شرایط تحریمی که ما با آن روبرو هستیم بیش از سه برابر از میدان مشترک پارس جنوبی گاز برداشت می کند.

وی خاطر نشان کرد: برای تولید نفت و گاز به ویژه در میادین مشترک نیاز به سرمایه گذاری زیاد وجود دارد که تحریم ها باعث شده سرمایه گذاری در این حوزه ها با مشکل مواجه شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تخصیص 14.5 درصد از منابع فروش نفت به پروژه های صنعت نفت را ناچیز عنوان کرد و افزود: کمیسیون انرژی در حال افزایش این سهم به 25 درصد است.

جعفری اظهار داشت: هر یک از فازهای پارس جنوبی بیش از پنج میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که منابع محدود ما باعث می شود در این بخش از کشور قطر عقب بمانیم علاوه بر میدان گازی پارس جنوبی، در میادین نفتی مشترک آزادگان شمالی و یادآوران نیز کشور عراق در حال حاضر سه برابر ما نفت برداشت می کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: فعالیت در این میادین مشترک مطابق برنامه ها جلو نرفته و استخراج نفت در این میادین از برنامه عقب است.

وی ادامه داد: در بخش استفاده از انرژی هسته ای قرار است 20 هزار مگاوات از نیروگاه های اتمی طی سالهای آینده استفاده داشته باشیم.

جعفری، تاکید کرد: همچنین بر اساس برنامه ها مقرر شده است پنج هزار مگاوات نیز استفاده از انرژی های تجدیدپذیر صورت گیرد و مابقی از انرژی های فسیلی تامین شود.

وی با تاکید بر تاثیرات استفاده از انرژی های تجدید پذیر و با اشاره به بکارگیری این انرژی ها در کشورهای پیشرو، گفت: این در حالی است که در کشور ما دولت از ورود در انرژی های تجدیدپذیر منع شده است و از طرف دیگر بخش خصوصی نیز توان حضور در این بخش را ندارد.

جعفری با تاکید بر کاهش فاصله دولت و بخش خصوصی در بکارگیری انرژی های تجدیدپذیر، گفت: منابع فسیلی رو به اتمام است و ما نیز در کنار دیگر کشورها باید به سمت انرژی های تجدیدپذیر حرکت کنیم.

وی خاطر نشان کرد:در حال حاضر کشور در بخش شکافت هسته ای در حال فعالیت است و در آینده به سمت گداخت هسته ای حرکت خواهیم کرد چرا که منابع مورد استفاده در این بخش پایان ناپذیر است./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار