فراهم شدن شرایط برای ارتقای سطح صادرات غیر نفتی

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تبادل تجارت میان کشورها سبب افزایش ارزش پول ملی و ارتقای سطح صادرات غیر نفتی در کشور را بدنبال دارد.

محمدرضا پور ابراهیمی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با تأکید بر لزوم توجه به انتقال تجارت در حوزه صادرات میان کشور‌ها، اظهار داشت: کاهش ارزش پول ملی که اخیرا رخ داد، شرایط مطلوبی را برای صادرات کشور فراهم کرد.

وی افزود: یک‌روی سکه این کاهش ارزش پول ملی، فشار تورمی حاصل از قیمت‌گذاری واردات بی رویه بود که به کشور تحمیل شد، و دیگر دلیل آن افزایش عمومی قیمت‌ها در کشور بود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی تأکید کرد: کاهش حجم واردات کشور در راستای تغییر در نرخ ارز داخلی در برابر ارز خارجی موجب به وجود آمدن مزیت‌های صادراتی در کشور می‌شود که باید در جهت ایجاد توازن میان واردات و صادرات از آن استفاده کرد.

پورابراهیمی در ادامه با بیان اینکه از این شرایط به وجود آمده می‌توان به عنوان یک سکوی پرش استفاده کرد، گفت: قطعا در شرایط فعلی می‌توان از فرصت‌های به وجود آمده در حوزه صارداتی در یک خیزش همه جانبه اقتصادی استفاده و بهره برد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه مزیت‌های صادراتی ایجاد شده فرصتی مغتنم برای ارتقای سطح توانمندی صادراتی در کشور به شمار می‌رود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: دو پیامد مهم کاهش ارزش پول ملی، افزایش صاردات که باید از طریق تولید ملی رقم بخورد و دیگری کاهش حجم واردات به کشور است و امیدوارم حداقل طی سال‌های آینده به سمت‌وسویی در حرکت باشیم که شاهد جهش تولید ملی در کشور باشیم.

پورابراهیمی، با تأکید بر اینکه مسئولان با هر ابزاری که ‌ می‌توانند باید توانمندی‌های صادراتی کشور را نشان دهند، گفت: نمایشگاهی که به دستور رئیس جمهور برگزار خواهد شد خود یکی از راه های انتقال تجربیات در حوزه معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صادراتی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در تمام دنیا نمایشگاه به عنوان ابزار شناختی برای عرضه کنندگان و تقاضاکنندگان در افق میان مدت و بلند مدت ترسیم می‌کند به جهت اینکه بتوانند نیازهایشان را برطرف کنند.

بر این اساس، نخستین نمایشگاه توانمندی‌ صادراتی ایران (ایران اکسپو) به پیشنهاد بخش خصوصی و با دستور رییس جمهوری قرار است از 18 تا 21 بهمن ماه در تهران برگزار شود./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار