گزارش/

"اعدام"، ايستگاه پاياني زورگيران خشن پايتخت+ تصاوير

بالاخره پرونده زندگي دو زورگير خشن پايتخت به ايستگاه پاياني رسيد و صبح امروز(يكشنبه اول بهمن)با اجراي حكم اعدام، تصوير روشني از سرانجام زورگيري و خشونت در برابر افرادي كه به هر دليلي در اين مسير حركت مي‌كنند، به نمايش گذاشته شد.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران؛ اوايل آذرماه سال جاري فيلمي در رسانه‌ها و همچنين رسانه ملي پخش شد كه وحشت همگان را برانگيخت.

فيلمي كه ضرب و شتم يك نفر توسط سه نفر ديگر را كه مشغول زورگيري از وي بودند را به تصوير مي‌كشيد،  اين فيلم بار منفي رواني بسياري را در جامعه برجاي گذاشت كه اكثر مسئولان مرتبط و غيرمرتبط در اين زمينه واكنش‌هاي شديدي از خود نشان دادند.

زورگیری با سلاح سرد محاربه و حکمش اعدام است

در اولين واكنش به اين اقدام غير انساني، رئیس قوه قضاییه در تاريخ 22 آذرماه در خصوص انتشار اين فیلم، اظهار داشت: چنین اتفاقاتی در کشور اسلامی ما تکان‌دهنده است و حسب موازین شرعی و قانونی مصوب، تفاوتی میان بکارگیری سلاح سرد یا گرم وجود ندارد و در حکم محاربه و مجازات آن نیز اعدام است.

آیت‌الله آملی لاریجانی با تاکید بر ضرورت افزایش سطح امنیت در کشور و با اشاره به بروز جلوه‌هایی از ناامنی در کشور که در رسانه‌‌ها منعکس شده است، افزود: وقوع این جنایات و انتشار فیلم آن موجب ناامنی است و هرچند در تمام دنیا این وقایع و حوادث وجود دارد، اما چنین اتفاقاتی در کشور اسلامی ما تکان‌دهنده است و نیروی انتظامی باید دور جدید برخورد با اشرار را آغاز کند.

رئیس دستگاه قضايي كشور در ادامه تصريح كرد: حسب موازین شرعی و قانونی مصوب، تفاوتی میان بکارگیری سلاح سرد یا گرم وجود ندارد و در حکم محاربه و مجازات آن نیز اعدام است. البته مجازات‌های بدیل دیگری نیز در این زمینه وجود دارد اما دستگاه قضایی باتوجه به ضرورت بالا بردن هزینه اعمال شرورانه و برخورد قاطع، مجازات اعدام را انتخاب کرده است و باردیگر اعلام می‌کنیم که قوه قضاییه در برخورد با اشرار هیچ‌گونه سستی به خرج نخواهد داد و نیروی انتظامی هم به عنوان ضابط قضایی قطعا با شرارت اخیر و شرارت‌های مشابه به صورت قاطع و سریع برخورد می‌کند.

وي با تاکید بر این نکته که «امنیت مردم از نان شب هم واجب‌تر است» و «پیشرفت و توسعه در پرتوی امنیت حاصل می‌شود» گفت:‌ نیروی انتظامی در طول سالیان متمادی، خدمات بسیار مطلوب و ارزنده‌ای در تامین امنیت داشته و دارد و ضمن تشکر صمیمانه از تلاش‌های چشمگیر تمام فرماندهان و ماموران این نیروی پرتلاش، از آنان می‌خواهیم همچنان با عزمی راسخ در بهبود وضعیت امنیت کشور و برخورد قاطع با متخلفان و اشرار گام بردارند.

آیت‌الله آملی‌ لاریجانی «تخلف یک یا چند مامور نیروی انتظامی را قابل تسری به هزاران مامور مومن و متعهد ندانست» و با تاکید بر این‌که تخلف چند مامور در هر دستگاهی احتمال دارد، اظهار داشت:‌ گاهی تخلفاتی در نیروی انتظامی رخ داده اما این‌که عده‌ای این تخلفات را دست‌مایه هجمه علیه نیروی انتظامی قرار دهند، کاملا نادرست و غیرمنصفانه است و نباید این مسائل معدود و محدود، موجب وهن کل دستگاه شود.

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: در قوه قضاییه نیز ممکن است برخی از کارکنانش دست به تخلفاتی بزنند اما دستگاه قضایی به صورت جدی و قاطعانه با این تخلفات برخورد می‌کند؛ هرچند اطلاع‌رسانی خاصی نسبت به آن انجام نمی‌دهد، اما در دستگاه قضایی نیز هزاران مدیر، قاضی و کارمند شریف، مومن و متعهد با سخت‌ترین شرایط مشغول انجام وظیفه هستند.

زورگيران دستگير شدند

پس از اين اظهارات رئيس دستگاه قضا، پس از گذشت 48 ساعت در تاريخ 25 آذرماه زورگيران خشن، دستگير شدند.

سردار احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به دستگیری اين چهار زورگير، گفت: برخورد با جرایم خشن، از اولویت‌های مأموریتی نیروی انتظامی است. پلیس پس از وقوع این حادثه به مجرمان نزدیک شده بود و می‌رفت که زورگیران را دستگیر کند، ولی متأسفانه به دلیل انتشار فیلم در سایت‌ها، مجرمان هم از این امر آگاه شده و فرار کردند و این موضوع، باعث شد که عملیات دستگیری آن‌ها با تأخیر انجام شود.

وی در اداكه با گلایه از انتشار این فیلم، افزود: این فیلم می‌توانست به پلیس و به واحد‌های مسئول کمک کند، ولی در حقیقت به مجرمان کمک کرد و باعث متواری شدن آنان و به زحمت انداختن پلیس برای دستگیری این افراد شد؛ هرچند پلیس توانست در مدت کوتاه و با بهره‌گیری از موضوعات فنی به سرعت مجرمان را به دام اندازد؛ پلیس این موضوع را که گروهی باعث فرار این افراد شدند، پیگیری می‌کند.

چگونگی دستگیری «خرچنگ» و دوستان؛ متهمان اعتراف کردند

با گذشت مدت زماني كوتاه از دستگيري زورگيران از ابعاد مختلف اين دستگيري‌ها پرده برداشته شد، سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در تشریح چگونگی بازداشت زورگیران گفت: در یازدهم آذر ماه امسال، یکی از شهروندان تهرانی به نام «جواد» پس از خروج از بانک، در حالی که به محل کارش می‌‌‌رفت، از سوی چهار زورگیر (با دو موتور سیکلت) مورد حمله قرار گرفته که در این زورگیری، سارقان اموالی شامل کارت‌های عابر بانک، وجوه نقد، مدارک و لباس‌های مالباخته را پس از زخمی کردن او به سرقت می‌برند.

وی افزود: این مالباخته دقایقی بعد به مأموران مراجعه و شکایت خود را تسلیم آنان می‌‌کند، پس از جمع‌آوری اطلاعات و چهره نگاری و همچنین اقدامات پیچیده پلیسی، یکی از متهمان به نام مهدی، معروف به «خرچنگ» شناسایی شده و در تحقیقات تکمیلی، پاتوق متهم که یک قهوه‌خانه در خیابان 17 شهریور بوده، شناسایی شده و طی عملیاتی غافلگیرانه این متهم بازداشت می‌شود؛ وی در بازجویی‌های انجام شده به جرم خود اعتراف کرد و گفت که سرقت‌ها را با همدستی سه تن از دوستانش به نام‌های «میلاد»، «مهرداد» و «علیرضا» انجام داده است.

رئیس پلیس آگاهی پایتخت، افزود: همزمان با اعتراف این متهم، کارآگاهان به بررسی سوابق سه همدست وی پرداخته و موفق شدند، «علیرضا» را در محدوده یوسف آباد شناسایی و دستگیر کنند که با اقرار او به جرایم زورگیری، مأموران مخفیگاه دو متهم دیگر را نیز کشف و هر دو را در عملیات پلیسی بازداشت می‌کنند. هر سه متهم به همدستی با متهم ردیف اول و شرکت در زورگیری از شاکی (مالباخته) اعتراف کرده و همچنین در بازجویی‌های انجام شده به پنج فقره سرقت دیگر به این شیوه اعتراف کردند.

رسيدگي ویژه به پرونده زورگيري

در همين زمينه قاضی فریدون امیرآبادی، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران درباره جزییات این پرونده، اظهار داشت: پس از وقوع سرقت و شکایت مالباخته و همچنین انتشار فیلم این زورگیری در سطح شهر، دستور‌های ویژه‌اي برای رسیدگی فوری به پرونده را صادر کردند.

پرونده این سرقت در اختیار کارآگاهان مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی قرار گرفت و پس از تحقیقات گسترده قضائی ـ پلیسی دو نفر از سارقان دیروز در تهران دستگیر شدند؛ در جریان تحقیقات از این دو متهم، مخفیگاه دو همدست دیگر آن‌ها نیز شناسایی و ساعت 6 صبح در مخفیگاه خود به دام افتادند.

وی با تأکید بر این که سه تن از متهمان دارای سابقه کیفری هستند، افزود: محل این سرقت در قلب تهران بود و به زودی بازجویی از متهمان را آغاز خواهیم کرد تا دیگر سرقت‌ها و جرایم احتمالی آن‌ها نیز مشخص شود؛ با توجه به حساسیت ایجاد شده در این پرونده به آن به صورت ویژه و در اسرع وقت رسیدگی خواهد شد.

اتهام محاربه تفهيم شد

دادستان تهران با اشاره به پرونده زورگیری اخیر در تهران و دستگیری متهمان آن، اظهار داشت: درباره‌ فردی که در این ماجرا اقدام به کشیدن اسلحه کرده اتهام محاربه و در مورد سه نفر دیگر، اتهام سرقت مسلحانه تفهیم شده و به زودی پرونده آنها به دادگاه خواهد رفت.

عباس جعفری‌دولت‌آبادی در این باره، اظهار داشت: این متهمان جوان و دارای سابقه هستند، بیکار بودند و متاسفانه در یک فرآیند غیرمتعارف و مجرمانه مرتکب جرم شده‌اند.

از لحاظ قوانین فقهی و قوانین موضوعی کشور هر فردي که سلاح بکشد و مردم را بترساند محارب محسوب می‌شود و در فقه و قانون مجازات اسلامی، مجازات محارب اعدام است. همان‌طور که پیش از این گفته شد ترساندن مردم با اسلحه گرم یا سرد از مصادیق بارز محاربه است و مجازات سنگینی در انتظار متهمان خواهد بود.

دادستان عمومی و انقلاب تهران با بیان اینکه سیاست جنایی هر کشور، تبیین‌کننده شیوه‌های برخورد است، اظهار داشت: خوشبختانه قوه قضاییه در ارتباط با جرایم خشن یا علیه امنیت عمومی سیاست بسیار روشنی دارد که همان برخورد قاطع با این نوع مجرمان است، ما دو دادسرا برای رسیدگی به این موضوعات اختصاص داده‌ایم، نخست دادسرای ویژه قتل و سرقت و دیگری دادسرای شهید مقدس که بخشی از آن شرارت‌ها، چاقوکش‌های حرفه‌ای و ایجاد مزاحمت‌های عمومی را مورد رسیدگی قرار می‌دهد.

جعفری‌دولت‌آبادی با بیان اینکه در جرایم مهم مردم انتظار سرعت در رسیدگی را دارند، اظهار داشت: اگر امروز قتلی رخ دهد که سبب به هم ریختن امنیت شهر شود نمی‌توان چند سال بعد این متهم را مجازات کرد، مردم توقع دارند در حوادث مهم سرعت در رسیدگی وجود داشته باشد.

وی یادآور شد: در چند حادثه از جمله پل مدیریت، سعادت‌آباد و خیابان شهید مدنی و چند موضوع دیگر پلیس و دستگاه قضایی توانستند به سرعت حادثه را مهار کنند، متهمان دستگیر شوند و به سزای مجازات برسند، خوشبختانه ما از لحاظ قوانین نقصی نداریم و قوانین به ما اجازه می‌دهد با متهمانی که امنیت عمومی را بر هم می‌زنند برخورد شود.

دادستان تهران در پاسخ به این سوال که آیا مدت زمانی برای پرونده زورگیری اخیر تعیین کرده‌اید؟ گفت: برای متهم اصلی و سه متهم دیگر حداکثر یک هفته تا 10 روز زمان اعلام کردیم تا بتوانیم تحقیقات‌مان را به سرعت تکمیل کنیم و گزارش‌های دریافتی بررسی شود و هنگامی که پرونده به دادگاه ارسال می‌شود نقصی گرفته نشود. قاضی در مورد فرد نخست که اقدام به کشیدن اسلحه کرده است اتهام محاربه و در مورد سه نفر دیگر اتهام سرقت مسلحانه را تفهیم کرده است.

جعفری‌دولت‌آبادی ادامه داد: قدرت‌نمایی با چاقو، حمل چاقو، استفاده از چاقو و ارتکاب جرم با چاقو در قوانین ما پیش‌بینی شده است بنابراین کسانی که از طریق چاقوکشی و قدرت‌نمایی با چاقو مرتکب جرم می‌شوند اشد مجازات برای آنها اعمال می‌شود.

وی با بیان اینکه «بسیار جای تقدیر است که رئیس دستگاه قضایی، مطالبه‌کننده مهم‌ترین خواسته مردم یعنی امنیت است» در توضیح اینکه در چه مواردی رئیس قوه قضاییه دستور ویژه می‌دهد، گفت: دستور ویژه در مواقعی صادر می‌شود که پرونده آثار ملی داشته باشد.

در مواردی که آثار جرم گسترده است دستور ویژه داده می‌شود، پرونده‌هایی که امنیت عمومی را بر هم می‌زنند در دستور کار همه دادستان‌ها قرار دارد.

در پرونده‌هایی که جنبه ملی پیدا می‌کند شخص رئیس قوه قضاییه ورود می‌کند که نمونه آن پرونده عقرب سیاه است و همه دادستان‌ها در سراسر کشور موظف هستند به محض ایجاد پرونده‌های این‌چنینی گزارشی را به مرجع قضایی بالاتر ارسال کنند.




دادگاه زورگيران در مدت كمتر از يك ماه برگزار شد

حادثه روزگيري در يازدهم آذرماه به قوع پيوسته بود و پس از دستگيري زورگيران خشن، دادگاه اين 4 متهم در 9 دي ماه برگزار شد، ۴ زورگیر تهرانی در جلسه محاکمه خود ادعا کردند پیش از وقوع این زورگیری هر کدام طعمه زورگیران دیگری بوده‌اند.

قضاوت اين دادگاه برعهده قاضي صلواتي بود و در اين داگاه علاوه بر 4 متهم زورگير، 2 شاكي اين پرونده نيز حضور داشتند.

قاضی صلواتی رئیس شعبه 15 دادگاه انقلاب در ابتدای جلسه رسیدگی به پرونده 4 متهم به زورگیری اظهار داشت: هیچ وکیلی حاضر به دفاع از متهمین پرونده زورگیری نبود و وکلای حاضر، وکلای تسخیری متهمین هستند که به دستور دادگاه حضور پیدا کردند.

اتهام محاربه برای زورگیران/ پزشکی قانونی سلامت متهمان را تأیید کرد

قاضی‌ رضوان‌فر در جلسه رسیدگی به پرونده چهار زورگیر تهرانی با اعلام این مطلب افزود: بر اساس قانون نگهداری و حمل سلاح سرد به عنوان جرم تلقی می‌شود، زمانی که دارنده سلاح سرد به روی مردم چاقو کشیده و از آن استفاده کند با در نظر گرفتن جمیع جهات قید شده در قانون به عنوان محاربه تحت تعقیب قرار خواهد گرفت.

وي با اشاره به این مطلب که متهم ردیف اول در این پرونده متولد سال 1368 است گفت: این فرد حسب مندرجات پرونده به اتهام فساد فی‌الارض و محاربه از طریق استفاده از سلاح سرد مجرم شناخته شده است.

ابن قاضي تصریح کرد: متهم ردیف دوم نیز متولد سال 1367 است که وی نیز به دلیل فساد فی‌الارض از طریق ایجاد رعب و هراس اقدام به محاربه کرده است.

نماینده دادستان درباره متهم ردیف سوم و چهارم نیز گفت: این 2 متهم برادر بودند و به اتهام سرقت مسلحانه با سلاح سرد برایشان کیفر خواست صادر شده است.

د رادامه دادگاه هر يك از متهمان در جايگاه دفاع حاضر شدند و در دفاع از خود با استفاده از مظلوم نمايي سعي دريافت تخفيف در مجازات خود داشتند.

احکام زورگیران معروف صادر شد

سرانجام 14 دي ماه يعني پس از 5 روز از برگزاري دادگاه با حساسيت ويژه قوه قضائيه احكام اين متهمان صادر شد، 2 نفر از متهمان به مجازات اعدام و ۲ نفر دیگر به حبس و تبعید محکوم شدند.

شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران حکم مربوط به 4 متهم سرقت اخیر در تهران را صادر کرد و به موجب حکم صادره دو نفر از متهمان به اعدام محکوم شدند و دو نفر دیگر از متهمان علاوه بر محکومیت به 10 سال حبس، هر کدام به 5 سال تبعید و 74 ضربه شلاق محکوم شدند.

دادگاه همچنین هر چهار متهم را به رد اموال مسروقه به شکات محکوم کرد، احکام صادره ظرف 20 روز پس از ابلاغ قابل اعتراض است.

"اعدام" دو زورگير خشن تنفيذ شده است

پس از اينكه حكم زورگيران در تاريخ 26 دي ماه از سوي ديوان عالي كشور تاييد شد، قرار است صبح فردا احكام اعدام اين زورگيران اجرا شود. وكيل يكي از زورگيران خشن تهران گفت: حكم اعدام دو زورگير خشن پايتخت صبح امروز (شنبه 30دي ماه) تنفيذ شده و فردا در ملاء عام به اجرا گذاشته مي‌شود.

"صمدي" در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، در مورد برخي خبرها مبني بر اين كه حكم اعدام دو زورگير خشن فردا اجرا مي‌شود، اظهار داشت: حكم اعدام اين دو زورگير صبح امروز (30دي ماه) تنفيذ شده است.

وي تصريح كرد: كميته عفو نيز درخواست عفو اين دو متهم را وارد ندانست و فردا صبح اين دو زورگير خشن اعدام مي‌شوند و حكم اعدام زورگيران خشن پايتخت در خيابان ايرانشهر صورت مي‌گيرد.














زورگيران خشن در ايستگاه پاياني


بالاخره پرونده زندگي دو زورگير خشن پايتخت به ايستگاه پاياني رسيد و صبح امروز (يكشنبه اول بهمن) با اجراي حكم اعدام، تصوير روشني از سرانجام زورگيري و خشونت در برابر افرادي كه به هر دليلي در اين مسير حركت مي‌كنند، به نمايش گذاشته شد.

گزارش: پروين طالبيان

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۰۸ آذر ۱۴۰۰
به خاطر زور گیری جان دو انسان به این اسانی گرفته شد!!!
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۰:۵۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
اعدامشون کنید
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۰:۵۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
اعدامشون کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۱۶ آبان ۱۳۹۴
ممنون از این اقدام دستگاه قضایی و نیروی انتظامی.
کسانی که میگن حقشون اعدام نبود یکبار براشون پیش بیاد زورگیری وحشیانه و قمه خوردن تو خیابون قطعا نظرشون عوض میشه و موافق اعدام میشن حداقل یه بار تصور کنین برا خودتون تا بفهمین چرا اسلام این حکم رو داده.
Iran (Islamic Republic of)
naser
۱۹:۳۳ ۱۲ فروردين ۱۳۹۲
یه روز خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۰۱ بهمن ۱۳۹۱
حقشون بود
Germany
رضا
۱۹:۳۰ ۰۱ بهمن ۱۳۹۱
دست سربازان گمنام امام زمان (عج) درد نکنه.... مردم همه رازی هستن ازتوم.. خدا هم انشالله راضی باشه ازتون برادرا...
آخرین اخبار