انفعال غربی ها در جریان سازی علیه مذاکرات تهران

رسانه های غربی بار دیگر ایران را مسئول عدم توافق های سازنده در نشست های اخیر گروه بازرسی سازمان در تهران دانستند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، شفافیت ایران در رویکرد ها در مسئله ی هسته ای همواره موضوعی است که رسانه های غربی را به پرداختن به مسائل همیشه مجبور میکند،واکنش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از جمله این واکنش ها بود که نگرانی این کشور را در خصوص موفقیت در مذاکرات نشان میداد.

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نیز در این راستا نوشت: ایران به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه بازدید از سایت هسته ای پارچین را نداد. رسانه های غربی بار دیگر ایران را مسئول عدم توافق های سازنده در نشست های اخیر گروه بازرسی سازمان در تهران دانستند.
همچنین در ادامه ی ادعاهای غرب گفته شده: تلاش های دیپلماتیک برای حل و فصل مناقشات هسته ای جمهوری اسلامی ایران، این بار هم به شکست انجامید.
خبرگزاری وین نوشته است: این هفته نیز بازرسان آژانس موفق به بازدید از سایت هسته ای پارچین جهت تحقیقات نشدند. معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی هرمان ناکارتس روز جمعه در حال بازگشت از تهران گفت: بازرسان مدت زیادی بود که می خواستند به پارچین دسترسی داشته باشند.
همچنین ناکارتس گفته است: راند اصلی مذاکرات قرار است در 12 فوریه شروع شود که تقریباً از زمان اولین مذاکره بی ثمر تاکنون، مدت یکسال است که می گذرد. با وجود ارسال دو نامه از ایران به اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، آژانس اعلام کرد: هنوز "تفاوت های مهم" بین دو طرف مذاکره باقی مانده است.
عدم حصول پیشرفت، می تواند شک و تردیدها را در هم پیمانان بین المللی تقویت کند که منجر به ناامیدی طرف غربی مذاکره در موثر بودن راهکارهای دیپلماتیک برای ممانعت از بروز جنگ در خاورمیانه می باشد.
یک نماینده غربی گفت: آژانس همه تلاش های خود را برای رسیدن به توافقاتی که براساس صلح و دوستی باشد انجام داده است؛ اما نمی توان قضاوت کرد که آیا ایران می خواهد توافق دیپلماتیک داشته باشد یا تنها در فکر خریدن زمان می باشد؟
اسرائیل لنگرگاه زرادخانه هسته
جروزالم پست نوشت: آژانس که ماموریت خود را ممانعت از گسترش سلاح های هسته ای می داند، به مدت یک سال است که تلاش های خود را جهت تغییر رویکرد ایران در دسترسی به سایت های هسته ای مشکوکش، انجام می دهد. "اسراییل هم پیمان آمریکا که براساس اسناد و مدارک، لنگرگاه زرادخانه های هسته ای در خاورمیانه است؛ تهدید کرده که اگر تحریم و دیپلماسی به جایی نرسد، ایران را بمباران می کند."
گروه شورای سیاسی اوراسیا اعلام کرده است: اسراییل در سال 2013 به ایران حمله نخواهد کرد زیراکه احتمال دستیابی این کشور به بمب اتم بسیار نامحتمل است. همچنین تا دستیابی ایران به بمب اتم زمان قابل توجهی وجود دارد لذا می توان بازهم این کشور را با توجه به گذر از پل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به مذاکره وادار کرد.
در بخش دیگر خبر، جروزالم پست سخنان حسین موسویان مذاکره کننده ی اسبق برنامه هسته ای ایران را بازتاب داده است.
حسین موسویان گفت: مذاکره تا قبل از برگزاری نشست اصلی گروه 1+5 و جمهوری اسلامی ایران، اقدامی بسیار اشتباه می باشد. برخی از اعضای آژانس، خواستار دسترسی به سایت نظامی پارچین هستند که فراتر از الزاماتی است که آژانس تعیین کرده و ایران آن را امضا نموده است. ایران نمی تواند خواسته های فراتر از ان پی تی را قبول کند. آژانس نیز در موقعیت مذاکره ی متقابل با ایران نمی باشد.

 

برچسب ها: پارچین ، آژانس ، وبگردی ، مداکره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.