تاثير تحولات اخير بر بازارهاي ايران

همان طور که انتظار می‌رفت، قیمت‌ها در بازار ارز و سکه نوسان جدیدی به خود دید. چنان که روز گذشته قیمت ارز و سکه در بازار با افزایش مواجه شد.

به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران ،‌همان طور که انتظار می‌رفت، قیمت‌ها در بازار ارز و سکه نوسان جدیدی به خود دید. چنان که روز گذشته قیمت ارز و سکه در بازار با افزایش مواجه شد. قیمت دلار تا ساعت 15 دیروز با افزایش 2/1 درصدی و سکه با افزایش 6/1 درصدی نسبت به روز پنج‌شنبه همراه بود و به ترتیب 40 تومان و 22 هزار تومان افزایش ثبت کرد. افزایش قیمت‌ها روز گذشته در بازار دو مرحله داشت. در بخش اول تا نیمه دیروز که قیمت ارز تقریبا افزایش 7 دهم درصدی داشت؛ اما از این ساعت به بعد ، سرعت افزایش قیمت و تقاضا برای خرید ارز و سکه بیشتر شد و تا ساعت 15 ادامه یافت.
بازار داخلی همچنان متاثر از خبرهای سیاسي و منطقه‌ای و در عین حال انتظار افزایش تورم است. در فضای داخلی تازه‌ترین خبرها از نظر مثبت مسوولان برای اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با میانگینی از نرخ رشد قیمت‌ها حکایت دارد. بالارفتن دوباره قیمت‌ها از حامل‌های انرژی گرفته تا مواد غذایی، خودرو و سایر خدمات در بازار ارز و سکه تاثيرگذار است. این تاثيرگذاري روز چهارشنبه بعد از ظهر و پنج‌شنبه گذشته در پی انتقاد شدید نمایندگان مجلس نسبت به اظهارات ريیس‌جمهور در مجلس، از بازار رخت بربسته بود. روز گذشته، اما دوباره این نگرانی در بازار پدید آمد. به گفته برخی از صرافان، معاملات ارزي در بازار به وفور صورت می‌گرفت و متقاضیان سرمایه‌های اندک ریالی خود را به ارز و سکه تبدیل کردند.
در مرکز مبادلات در این روزها فارغ از فضای روانی بازار صحبت از 7 راهکار است. سخنگوی این مرکز در این خصوص به خبرگزاري فارس گفته بود: اولین راهکار، افزایش سرعت تطابق الگوی تجاری با سبد ارزی مرکز مبادلات و هدایت بیشتر واردکنندگان برای استفاده از ارزهای ملی (محلی) است؛ در این حالت برآوردها نشان می‌دهد، میزان عرضه ارز تا چند برابر افزایش یافته که البته این تطابق زمان‌بر بوده ولی پشتکار مرکز مبادلات شتاب گرفته است.
سخنگوی مرکز مبادلات ارزی، راهکار دوم را افزایش عرضه ارز پرمتقاضی در مرکز مبادلات عنوان کرد و گفت: افزایش عرضه ارزهای پرمتقاضی مانند یورو به عنوان تنها ارز جهان‌روا در این مرکز سبب افزایش چشمگیر تعداد و مبلغ ثبت سفارش‌های پذیرفته شده و افزایش سرعت پوشش تقاضا خواهد شد و جذابیت تامین مالی از طریق سیستم مالی را افزایش می‌دهد.
به گفته وی، یکی از اولویت‌های اصلی بانک مرکزی، عرضه ارز پرمتقاضی در دو ماه پایانی سال است و این در حالی است که برای ارزهای با مازاد عرضه، مشکلی بابت تامین آن وجود ندارد. سخنگوی مرکز مبادلات ارزی، هدایت تقاضای ارز سرمایه بزرگ به سمت ارزهای غیرجهان روا یا محلی را راهکار بعدی عنوان کرد و افزود: اخیرا طی جلساتی که با صنایع بزرگ و دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شد، راهنمایی لازم جهت تامین ارز متقاضیان در بخش صنایع بزرگ انجام گرفته که البته توافقات دیگری با دستگاه‌ها در بانک مرکزی جهت تامین ارز صنایع بزرگ صورت گرفته است. کریمی، مهندسی مجدد، روابط کارگزاری بانکی و افزایش کمیت و کیفیت نقل و انتقال بانکی را راهکار بعدی دانست و گفت: اجرای این کار به طور مستمر توسط بانک مرکزی و بانک‌های کشور در حال پیگیری است. وی با ابراز خرسندی از تامین ارز اولویت‌های یک و دو در سال‌جاری، اظهار کرد: برای این دو گروه کالایی، واردات به اندازه کافی برای مصرف سالانه و ذخیره‌سازی انجام گرفته و به همین دلیل می‌توان در دو ماه باقیمانده از سال، سهم ارز تخصیصی به گروه‌های کالایی 3 تا 8 را افزایش داد که البته این نیاز به تصمیم بزرگ دارد. به گفته وی، این اقدام نقطه عطفی در فعالیت مرکز مبادلات بوده که می‌تواند عرضه ارز در این مرکز را به شدت تقویت و سرعت آن را افزایش داد و از طرفی دیگر می‌توان ارز گروه‌های کالایی 9 را سریع‌تر تامین کرد. کریمی افزود: الگوی عرضه و تقاضای ارز در شبکه صرافی‌های مجاز با الگوی عرضه و تقاضای ارز در سیستم بانکی باید تطابق بیشتری داشته باشد و شبکه صرافی‌ها نقش پیرو خود را در بازار ارز بپذیرد و قیمت‌گذاری ارزی خود را همانند قیمت‌گذاری مرکز مبادلات ارزی و در راستای اهداف و سیاست‌گذاری پولی قرار دهد.
وی هفتمین راهکار را کنترل و مدیریت انتظارات تورمی دانست و گفت: در حالی که تراز تجاری کشور مثبت بوده و نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی حدود 10 درصد است که این نسبت یک دهم نسبت بدهی کشورهای اروپایی و آمریکایی است و همچنین رشد اقتصادی بالاتر از کشورهای اروپایی و آمریکایی است و ریال به اندازه کافی متناسب با تورم داخلی و خارجی افزايشي بیشتری نخواهد داشت، اما خانوارها و صاحبان کسب‌وکار انتظارات قیمتی فزاینده‌ای دارند که البته این انتظارات قابل مدیریت خواهد بود.
دلار مرکز مبادلات: 2455 تومان
دیروز در مرکز مبادلات ارزی هر دلار به قیمت 8/2455 تومان و یورو 8/3270 تومان عرضه شد. قیمت انواع ارز در مرکز مبادلات ارزی اعلام شد که براساس آن دلار 8/2455 تومان بود؛ بنابراین گزارش همچنین پوند انگلیس 9/3896 تومان، کرون سوئد 377 تومان، روپیه 45/7 تومان، درهم امارات 6/668 تومان، یکصد ین ژاپن 2730 تومان، لیر ترکیه 1/1395 تومان، روبل 1/81 تومان، ریال قطر 5/674 تومان، یوآن 395 تومان و هزار وون کره 2300 تومان در مرکز مبادلات ارزی عرضه می‌شود.
69 درصد به افزایش قیمت طلا رای دادند
قیمت طلا در پایان معاملات هفتگی در حالی در سطح 1685 دلار بسته شد که پیش‌بینی‌ها همچنان از بالا رفتن قیمت جهانی طلا در هفته کاری پیش رو حکایت دارند. در تازه‌ترین نظر سنجی انجام شده توسط کیتکو از میان 26 شرکت‌کننده، 18 نفر به افزایش قیمت برای هفته آینده رای داده‌اند. بر این اساس 3 نفر کاهش قیمت را پیش‌بینی کرده و 5 نفر نظری در خصوص نوسان قیمت نداشته‌اند.
این عده همچون همیشه از میان دلالان شمش طلا، بانک‌های سرمایه‌گذاری، معامله‌گران آتی، مدیران پولی و تحلیلگران نمودارهای تکنیکال بوده‌اند. به این ترتیب بیش از 69 درصد به افزایش قیمت طلا در هفته آینده رای داده‌اند. حدود 11 درصد نیز افت قیمت را پیش‌بینی کرده و تقریبا 19 درصد کمترین نوسان را برای هفته آتی در نظر دارند. قیمت طلا در بازارهای جهانی در این روزها با نوسان تا 1695 دلار، رکورد تازه‌ای از قیمت را در ماه گذشته به ثبت رساند، اما بنا بر برخی آمارهای اعلام شده از اقتصاد آمریکا به راه افتادن جدی محرک‌های اقتصادی در این کشور مرتبا با تردیدهایی همراه می‌شود. زمانی که نرخ اشتغال در این کشور با افزایش همراه می‌شود، نیاز به جریان انداختن محرک‌های جدید و خرید ماهانه 85 میلیارد دلار اوراق قرضه خزانه‌داری و اوراق رهنی رنگ می‌بازد. در عوض با انتشار اخباری مبنی‌بر برخی تردیدها در خصوص کفایت ارقام توافق شده بر سر بودجه و مالیات‌ها یا کاهش نرخ رشد اقتصادی در این کشور، انگیزه برای اجرایی کردن آن قوت می‌گیرد.
در سایر کشورها نیز تغییر در برخی چشم‌اندازها به ویژه چشم‌انداز افت نرخ رشد اقتصادی و تداوم بحران‌های مالی به نوسان قیمت طلا هم منتهی شده است. در این ماه‌ها تغییر چشم‌انداز نرخ رشد اقتصادی در گزارش‌های جدید صندوق بین‌المللی پول در مورد افت نرخ رشد اقتصادی و همچنین افت نرخ رشد اقتصادی و صادرات آلمان، نرخ طلا را تحت‌فشار قرار داده است.

منبع : دنياي اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار