کرمان/

گرما خرمای کشور را تحت شعاع قرار خواهد داد/ از بین رفتن سالانه 20 درصد خرمای کشور بر اثر گرما

هرساله بیش از 20 درصد از تولید خرمای کشور بر اثر عارضه پژمردگی وخشکیدگی خوشه خرما از چرخه مصرف خارج می شود.

کارشناس ارشد مرکزتحقیقاتی کشاورزی ومنابع طبیعی استان کرمان در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان با اعلام این خبر گفت :این عارضه برای اولین بار در سال 1367 بر روی رقم مضافتی خرما در رودبار کهنوج مشاهده شد ومتعاقب آن در سالهای بعد بر روی خوشه های خرما درختان بوشهر واستان هرمزگان دیده شد که در حال حاضر یکی از معضلات محصول خرما در کشوراست .

خانم دامن کشان با بیان اینکه بر اثر این عارضه باغداران هر ساله متحمل خسارات زیاد ی می شوند تصریح کرد : آنچه مسلم است اگر گیاه تحت تنش های محیطی رطوبت نسبی 25% ودمای بالای 45 درجه سانتیگراد قرارگیرد به این عارضه دچار می شود .

وی افزود :سه طرح تحقیقاتی بر روی 90 درخت خرما در دست اجراست که دو طرح دوساله محلول پاشی سالیسیلیک اسید بر روی 30 درخت اثر القاء مقاومتی ومحلول پاشی پلی آمین که مانع سنتز اتیلن می شود بر روی 30 درخت دیگر از سال گذشته آغاز شده ودر سال آینده نتیجه آن مشخص خواهد شد .

خانم دامن کشان خاطرنشان کرد : اجرای طرح سوم تحقیقاتی با نام بررسی روش تنک خوشه در دو مرحله بر روی 30 درخت خرما در عزیز آباد شهرستان بم از سال گذشته شروع واخیرا با نتیجه ی رضایت بخش به پایان رسیده است .

کارشناس مرکز تحقیقاتی کشاورزی ومنابع طبیعی استان کرمان ابراز امیدواری کرد در آینده با اجرای طرحهای تحقیقاتی در نخلستانها بتوان از میزان خشکیدگی خرما بر روی درختان کاست ./س

برچسب ها: گرما ، خرما ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.