فارس/

ساخت پروتزهاي بافتهاي استخواني در شيراز

پروتز بافتهای استخوانی آسیب دیده با بکارگیری روش مدلسازی سریع در پزشکی ساخته شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس پیش از این پروتزهای استخوانی به شیوه های نوین در خارج از کشور ساخته می شد.

مخترع این شیوه گفت : در این شیوه که با اتکا به دانش بومی طراحی شده است نیازی به نرم افزارهای طراحی 80 تا 120 هزار دلاری خارجی نیست.

سید نورالدین نعمت الله زاده افزود : در این روش با استفاده از نرم افزارهای ویژه تصاویر پزشکی سی تی اسکن و یا ام آر آی بیمار پردازش و مدلهای سه بعدی بخش مورد نظر در استخوان تهیه می شود و پس از این مرحله با دستگاه نمونه سازی سریع مدلهای فیزیکی ساخته و بر مبنای آن قالب مورد نیاز تهیه می شود.

وی گفت : با استفاده از این قالب و سیمانهای خاص سازگار با استخوان بدن پروتز مورد نظر ساخته تا پس از استریل برای استفاده پزشکان جراح آماده شود.

تاکنون بافتهای استخوانی آسیب دیده 35 بیمار در شیراز با این شیوه ترمیم شده است.

این مخترع با بیان اینکه هزینه ساخت پروتز حداکثر یک میلیون تومان یک دهم هزینه ساخت در خارج است از مسئولان خواست بیمه های خدمات درمانی اینگونه خدمات پزشکی را تحت پوشش قرار دهند.

نعمت الله زاده با بیان اینکه با این شیوه امکان ساخت پروتزهای بافتهای نرم بدن از جمله بینی و گوش هم وجود دارد گفت : ساخت پروتز با این شیوه زمینه اشتغال 7 متخصص در قالب یک شرکت دانش بنیان را فراهم کرده است.

خلفی نژاد مدیر بنیاد نخبگان فارس نیز گفت این اختراع به شماره 506371387 در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت های صنعتی به ثبت رسیده است./س

برچسب ها: ساخت ، پروتز ، استخوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.